Gå til innhold

Er dette en bra pris? Gjøre selv? (rust b.rør, bærekule bak)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fulgte anvisningen til DannyRS. Det virket helt fint det.

Men jeg hadde også de nye foringene liggende å brukte de som mål da. Rimelig kurant å lage verktøyet.

Skrevet

Da var de skiftet :) Føles godt...

Skjønner hvorfor de kalles helvetesforinger ja satt vannvittig godt. Endte med å presse ut midtdelen av foringa for deretter å sage to hakk i metallet slik at foringa knakk med et meisel.

Hadde ikke sjanse til å presse den ut. Gjenger på 16mm ga seg. Men kjøpte noen lange skjøtehylser fra biltema, disse fungerte bra til å presse inn foringa.

Det spesial verktøyet er gull verd tenker jeg......

Brukte vel totalt 8 timer på begge sidene. 6 på den første to på den andre ;) Nå kan jeg det. Sage metoden fungerer jo uansett.

Skrevet

Skjønner hvorfor de kalles helvetesforinger ja satt vannvittig godt. Endte med å presse ut midtdelen av foringa for deretter å sage to hakk i metallet slik at foringa knakk med et meisel.

Hadde ikke sjanse til å presse den ut. Gjenger på 16mm ga seg. Men kjøpte noen lange skjøtehylser fra biltema, disse fungerte bra til å presse inn foringa.

Brukte vel totalt 8 timer på begge sidene. 6 på den første to på den andre ;) Nå kan jeg det. Sage metoden fungerer jo uansett.

Nytter ikke å ha standard gjengestag på slike foringer, man må få tak i noe harde greier. Vanlige stag blir dratt i filler lenge før den foringen har planer om å gi etter. ( Gjelder i og for seg hjullager og andre foringer også ).

Skrevet

Nytter ikke å ha standard gjengestag på slike foringer, man må få tak i noe harde greier. Vanlige stag blir dratt i filler lenge før den foringen har planer om å gi etter. ( Gjelder i og for seg hjullager og andre foringer også ).

Ja det kan jeg si meg enig i.

Men for å presse inn foringa fungerte disse mutrene greit:

nzt7vedo0hemsjxgpont.jpg

Skrevet
Høres ut som det var det jeg burde ha gjort...

Nuvel, godt å få det gjort!

Fikk hjelp av en pensjonert bilmekanikker, det var han som kom med tipset å sage ut foringa. Tror ikke jeg hadde klart det uten ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...