Saltkjelen Skrevet April 22, 2012 Share Skrevet April 22, 2012 Jeg trenger nok ikke prøve dette ettersom jeg har vært borti flere tilsvarende saker - både ved dyre og billige biler. En kjøper har rettigheter som jeg har nevnt ovenfor og dessverre (heldigvis?) har kjøper forholdsvis gode rettigheter ved kjøp av bil fra privatperson i Norge. Om bilen har gått 100.000km mer enn opplyst er dette en klar mangel ved kjøretøyet og kvalifiserer ene og alene til heving av kjøp. Det er naturligvis ingen enkel affære å bare levere tilbake bilen og det er ikke noe man kan gjøre heller med mindre selger godtar og ønsker dette. Kjøper må fremme et krav mot selger og dersom selger avviser etthvert forslag fra kjøper kan saken ende i Forliksrådet og senere i øvrige rettssystemer. For at noe kan kvalifiseres til en sak for Forliksrådet må begge parter ha forsøkt i forkant å komme til en enighet og/eller et forlik og selger må ha hatt muligheten til å rydde opp og/eller gjøre opp for seg. Hadde du lest lovverket og tydet dette på riktig måte ville du naturligvis vært klar over hva slags rettigheter både selger og kjøper har i en slik tvist. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet April 22, 2012 Share Skrevet April 22, 2012 Ja de er klar mangel men alikavel klarte han kje å få noe ut av de. måtte i tilfelle ta kontakt med advokat å de kan fort bli dyrt..Men trur de er veldig vanskeligt å få noe sånn igjennom.. Har lest mangen tilfeller med litt nyere biler og.. Dei fleste gir vel opp etter en stund da dette ikke er en lett sak. Han eg kjenner holdt på å prøvde i 3-4 mnd men ingenting skjedde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet April 22, 2012 Share Skrevet April 22, 2012 Jeg solgte engang en moped der en lignende situasjon oppstod dagen etter salget. Min moped var trimmet og dette hadde jeg passet på å få med i kontrakten (at jeg ikke kan garantere for at motoren holder like lenge som en original osv). Krysset også av for "selges som den står" og "prøvekjørt og besiktiget av kjøper". Han som kjøpte mopeden kunne ikke kjøre i det hele tatt, og da han henta mopeden la han seg rett i toppfart med iskald motor (veldig bra for en 2 takter..). Kjøperen trodde han hadde to ukers fri angrerett og krevde å få hevet kjøpet. Jeg svarte med å se på sykkelen, finne feilen, og fortelle han at jeg kan ikke stilles til ansvar for at han selv hadde ødelagt mopeden (han skjærte sylinderen). Da svarte han med advokater, forbrukerrådet++, så jeg tok kontakt med en av advokatene til NAF. De forsikret meg om at kjøperen hadde ikke noe sak å gå etter, og jeg hørte aldri mer fra kjøper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 22, 2012 Share Skrevet April 22, 2012 Ja de er klar mangel men alikavel klarte han kje å få noe ut av de. måtte i tilfelle ta kontakt med advokat å de kan fort bli dyrt..Men trur de er veldig vanskeligt å få noe sånn igjennom.. Har lest mangen tilfeller med litt nyere biler og.. Dei fleste gir vel opp etter en stund da dette ikke er en lett sak. Han eg kjenner holdt på å prøvde i 3-4 mnd men ingenting skjedde. Da vil jeg si at kjøper i dette tilfellet var svært slapp. En slik sak tar riktignok et par måneder, men det er møteplikt i Forliksrådet. Unnlater kjøper/selger å møte gis det en uteblivelsesdom. Forliksrådet er en domstol og en dom fra Forliksrådet vil være rettskraftig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet April 22, 2012 Share Skrevet April 22, 2012 Va ingen som fekk tak i selgeren.. Ein utenlandske fra oslo som solgte den. Hadde 10 mobil nummer å 10 forskjellige adresser i oslo dette fant han ut etter han hadde henta bilen. Politie eller forliksrådet fekk ikkje tak i han å ingen gidda å gå å leita ette han jaffal. Så ikkje vett eg koss du ska få de til.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasFB Skrevet April 23, 2012 Forfatter Share Skrevet April 23, 2012 Da har jeg snakket med både verksted og kjøper. Verkstedet sier de ikke er villig til å betale tilbake deler at summen, men jeg fikk opplysninger som endret situasjonen. Det viser seg at kjøper kom med sykkelen i deler. Han hadde altså skrudd fra hverandre sykkelen og levert den slik. Reparajonen ble derfor såpass dyr fordi mekanikeren måtte bruke tid på å skru sammen sykkelen igjen, for så å kunne feilsøke den. Han fant feilen med en gang, så selve reparajonen tok ikke mer enn en time. Jeg ringte akkurat kjøper og fortalte hvordan det hele var, og sa jeg ikke var villig til å betale tilbake de 3.900. Kjøper ble skuffet og sa han ikke skulle gi seg på dette. Jeg mener selv jeg ikke skal betale tilbake 3.900 fordi kjøper selv demonterer sykkelen og leverer den i biter. Får se hvordan dette går Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet April 23, 2012 Share Skrevet April 23, 2012 Ikkje gi deg!!! Stå på ditt du skal ikkje betale noe som helst tilbake til han!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet April 23, 2012 Share Skrevet April 23, 2012 Her er den mailen advokaten min sendte meg angående den bilen eg solgte: Mangler For at det skal foreligge en mangel, må feilen ikke skyldes at kjøper har utsatt bilen for feilbruk, påført den skade eller være et resultat av normal forventet slitasje. Det er viktig å merke seg at forhold ved bilen som kjøper visste om, eller burde ha visst om på kjøpetidspunktet, ikke kan påberopes senere. I bruktbilkjøp mellom private hender det at man benytter en solgt "som den er" eller lignende klausuler. En slik klausul vil ikke frita deg for alt ansvar. Dersom du har holdt tilbake opplysninger, gitt feil opplysninger og/eller det er vesentlig misforhold mellom kjøpesummen og bilens verdi kan det likevel foreligge en mangel. I dette tilfelle var det en snart 20 år gammel bil som ble solgt.n Hermå kjøper regne med at bilen vil ha behov for stadige repasrasjoner som følge av slitasje. Du har utbedret skaden de påberopte til tross for at du var uvitende om den ved salg av bilen. Det sier seg selv at kjøper ikke har rett til å heve kjøpet på grunnlag av slike mangler. Unntaket er dersom du har solgt bilen vel vitende om skaden men har unnlatt å opplyse om det. Jeg vil anbefale at du avslår kjøpers hevingskrav med grunnlag i det jeg har skrevet så blir det opp til kjøper å foreta seg noe. Jeg tror ikke han vil vinne frem. Med vennlig hilsen Jon-Terje Hagenlund Advokat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 23, 2012 Share Skrevet April 23, 2012 Va ingen som fekk tak i selgeren.. Ein utenlandske fra oslo som solgte den. Hadde 10 mobil nummer å 10 forskjellige adresser i oslo dette fant han ut etter han hadde henta bilen. Politie eller forliksrådet fekk ikkje tak i han å ingen gidda å gå å leita ette han jaffal. Så ikkje vett eg koss du ska få de til.. Da stiller det seg selvsagt annerledes. Uansett er nok et slikt tilfelle som dette svært sjeldent. På ett eller annet tidspunkt får man tak i klagemotpart, men det avhenger naturligvis hvor langt man er villig til å strekke strikken. Da har jeg snakket med både verksted og kjøper. Verkstedet sier de ikke er villig til å betale tilbake deler at summen, men jeg fikk opplysninger som endret situasjonen. Det viser seg at kjøper kom med sykkelen i deler. Han hadde altså skrudd fra hverandre sykkelen og levert den slik. Reparajonen ble derfor såpass dyr fordi mekanikeren måtte bruke tid på å skru sammen sykkelen igjen, for så å kunne feilsøke den. Han fant feilen med en gang, så selve reparajonen tok ikke mer enn en time. Jeg ringte akkurat kjøper og fortalte hvordan det hele var, og sa jeg ikke var villig til å betale tilbake de 3.900. Kjøper ble skuffet og sa han ikke skulle gi seg på dette. Jeg mener selv jeg ikke skal betale tilbake 3.900 fordi kjøper selv demonterer sykkelen og leverer den i biter. Får se hvordan dette går Dette gir etter mitt syn et vendepunkt i saken og vil således stille kjøper i et dårligere lys. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet April 24, 2012 Share Skrevet April 24, 2012 At kjøper har demontert deler av motoren/skrudd på motoren er til fordel for deg. Hvis du er litt sleip kan du argumentere at problemet oppsto pga han skrudde på motoren. I denne saken har han ingenting å stille opp med. Skaff dokumentasjon fra verkstedet/mekanikeren som sier at han kom med sykkelen i deler og ta tak i alt du har av dokumentasjon(kontrakt,annonse, sms og mail mellom dere osv) og ring 03737=forbrukerrådet og prat med de, de er sikkert enig med meg. Har selv vært gjennom denne prosessen med rettsak og hele pakken og det jeg lærte utifra det er vikigheten med å ha dokumentasjon av ALT og hvordan man skal bruke dette til sin fordel. Jeg vant min rettsak og fikk halve kjøpesummen tilvakebetalt på min bil pga feil og mangler som selger skulle ha visst om / visste om. Og bilen ble solg som den er. Men ta en telefon til 03737, hør hva de mener og gi oss beskjed om hva de mener, så kommer vi frem til en løsning sammen. Mvh Ørjan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet April 28, 2012 Share Skrevet April 28, 2012 Av rennysjerrighet, hvor langt har sykkelen gått? Er den 2-takt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå