kjetilbm Skrevet April 28, 2012 Skrevet April 28, 2012 Jeg har en E34 520i (M50B20) som har dønn original eksos. Lyden i seg selv er fin, men ønsker å få lyden litt mer markert, på enklest og billigst måte. Legger ved en skisse over hvordan eksosanlegget ser ut (selvom de fleste sikkert allerede vet det): De alternativene jeg ser for meg; 1) Fjerne bakpotta, og erstatte med 2,5" rør (fra mellompotta). Har prøvd dette før. Lyden i seg selv er ok, men det støyer litt for mye. 2) Bytte bakre potte med (f.eks) en Simons-potte. Hvordan lyd får jeg da? Hvor mye demper ei Simons-potte, i forhold til original bakpotte? 3) Fjerne midtpotta, og erstatte med 2,5" rør (fra kat til bakpotte). Hvordan lyd får jeg da? Takker på forhånd!
Glema Skrevet April 28, 2012 Skrevet April 28, 2012 Lurer og på hvordan lydforskjellen er vis man fjerne midtpotta kontra bakpotta.
bjalle Skrevet April 28, 2012 Skrevet April 28, 2012 Mittpotta er en resonans demper,anbefaler ikke å bytte denne fordi den har også betydning for bilens effekt ,fjerner du den vil du få mer støy innvendig i bilen ved visse turtall,anbefaler bare en sport potte helt bak,så slipper du å vekke hele nabolaget,ligger jo mange lydklipp på you tube.
kjetilbm Skrevet April 28, 2012 Forfatter Skrevet April 28, 2012 Noen som har erfaring med det å bytte ut bakre eksospotte? Hva slags potte, hvordan ble resultatet (lyden)? Vurderer denne Simons-potta: Denne vil vel dempe vesentlig mindre enn original bakpotte?
AutoMartin Skrevet April 29, 2012 Skrevet April 29, 2012 Vil ikke si at det blir plagsomt støyende med den potta. Hadde lignende Simons potte på min 318i, en annen motor vel og merke, men ang lyden så var det ikke mye mer støy. Helt ok nivå på lyden. Hadde jeg vært deg ville jeg gått for den løsningen, blir fort for mye lyd med de andre og faren for å miste effekt er jo der når du fjerner potter og rør på den måten. Du får ikke noe særlig effektøkning med kun Simons-potta heller da, men heller ikke mindre;-)
kjetilbm Skrevet April 29, 2012 Forfatter Skrevet April 29, 2012 Takk for svar Da tenker jeg det blir en sånn løsning om ikke så lenge!
Robin L Skrevet April 29, 2012 Skrevet April 29, 2012 jeg har supersport trur jeg. lyden i den er helt genial. får masse skryt av den! hører ingentin på tomgang. rolig og behagelig ved vanlig kjøring og ett tøft snerr med hardt pådrag. og mørk fin lyd når man kjører på litt tungt gir. men er stille og behagelig inni bilen. det er veldig viktig! bråk går man fort lei av
kjetilbm Skrevet April 29, 2012 Forfatter Skrevet April 29, 2012 Høres perfekt ut! Akkurat det er jeg er ute etter! Og da bytta du bare bakre potta? Hvor kjøpte du den? Edit: fant Supersport på GS. Litt annen pris enn Simons-potta (Simons: 1200,- , Supersport 3100,-), men men Tar gjerne i mot flere potte-tips
Robin L Skrevet April 29, 2012 Skrevet April 29, 2012 jeg var heldig og fikk den med bilen : D hmm, ville kanskje prøvd simons om det er så billig da. er jo bare å selge den og kjøpe supersport om du ikke blir helt fornøyd f.eks
scoot Skrevet April 29, 2012 Skrevet April 29, 2012 Høres perfekt ut! Akkurat det er jeg er ute etter! Og da bytta du bare bakre potta? Hvor kjøpte du den? Edit: fant Supersport på GS. Litt annen pris enn Simons-potta (Simons: 1200,- , Supersport 3100,-), men men Tar gjerne i mot flere potte-tips Hvor får du tak i den simons potta til 1200 ?? Det vil jeg ha og!
kjetilbm Skrevet April 29, 2012 Forfatter Skrevet April 29, 2012 Høres perfekt ut! Akkurat det er jeg er ute etter! Og da bytta du bare bakre potta? Hvor kjøpte du den? Edit: fant Supersport på GS. Litt annen pris enn Simons-potta (Simons: 1200,- , Supersport 3100,-), men men Tar gjerne i mot flere potte-tips Hvor får du tak i den simons potta til 1200 ?? Det vil jeg ha og! http://www.mekonomen.no - Webkatalog - Velg butikk - Velg "tilbehør" på menyen øverst - Velg "Faghandel" - Universelle reservedeler - Eksos - Simons - Lyddemper Der ligger den, som nr 4 fra toppen til 1.212,- En ulempe med den potta, er at det er 2". Resten av eksosanlegget på bilen er 2,5"... Har det noen negativ virkning at potta er 0,5" mindre enn resten?
Tom K Skrevet April 29, 2012 Skrevet April 29, 2012 på en standard motor har det liten eller ingen betydning så langt bak
scoot Skrevet April 29, 2012 Skrevet April 29, 2012 Dvs du må sveise litt for å få den på? siden den er universal? Fordelen med å kjøpe supersport på gs er jo at den passer rett på!
kjetilbm Skrevet April 29, 2012 Forfatter Skrevet April 29, 2012 Sveise, evt klemmer, ja... Sikker på at den fra GS passer 100% ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå