Gå til innhold

Detailing av E92 320d


 Share

Anbefalte innlegg

IMG_1795Kopier.jpg

Dette er som nevnt over en 320d. Med coilovers fra Bilstein, 6-trinns manuell og en chip fra BSR som henter 223hk og 442nm.

Lakken bar preg av børstevask og hadde spor fra tidligere polering.

Slik så den ut da jeg hadde ankommet verkstedet

IMG_1171Kopier.jpg

IMG_1173Kopier.jpg

IMG_1174Kopier.jpg

IMG_1176Kopier.jpg

IMG_1179Kopier.jpg

IMG_1182Kopier.jpg

IMG_1183Kopier.jpg

IMG_1184Kopier.jpg

IMG_1185Kopier.jpg

IMG_1187Kopier.jpg

Vask, inndelt i steg.

Steg1: PrickBort

PrickBort på 1L med Dual Action Sprayhode.

PrickBort ble lagt på hele bilen, nedenfra og opp. Dual Action-sprayeren la en tynn hinne på en nokså tørr bil. Denne fikk ligge i 6-7 min før avspyling.

IMG_1189Kopier.jpg

Ved å være systematisk og prøve forskjellige teknikker så finner man ut hvordan man kan være sparsom på PrickBort uten at det går ut over resultatet.

Avspylingen ble gjort med varmt vann gjennom hele vaskeprosessen. Denne gangen ble det brukt 70C.

Starter bak og jobber meg fremover med en vinkel som skyver vannet fremover. I det første vaskesteget bruker jeg å spyle de nederste panelene først slik at det ikke renner vann over de områdene hvor PrickBort jobber.

Det blir raskt avklart at LSP ikke er tilstedeværende

IMG_1191Kopier.jpg

IMG_1192Kopier.jpg

Steg2: Surfex HD

Surfex HD 1:10 på Colcraft 7L trykksprøyte.

Denne blandingen blir lagt på hele bilen. Nedenfra og opp.

IMG_1197Kopier.jpg

IMG_1199Kopier.jpg

IMG_1200Kopier.jpg

Mange liker å legge Surfex over PrickBort, vått i vått.

Jeg lar være å gjøre dette fordi disse gjør en bedre jobb hver for seg.

Steg3: Skum

ValetPro Orange Prewash 70%

ValetPro Snow Foam 30%

IMG_1203Kopier.jpg

IMG_1205Kopier.jpg

IMG_1206Kopier.jpg

IMG_1208Kopier.jpg

IMG_1210Kopier.jpg

Orange Prewash er en ganske sterk Prewash som er fin å bruke før en korrigering.

Skummet ble lagt over Surfex og fikk henge i rundt 11-13 min. Her blir tiden brukt til å gå over krinker og kroker med ValetPro sine detailerkoster.

IMG_1211Kopier.jpg

IMG_1217Kopier.jpg

IMG_1219Kopier.jpg

IMG_1220Kopier.jpg

IMG_1221Kopier.jpg

Skumlegging og avspyling ble her også gjort med 70C.

IMG_1228Kopier.jpg

Steg4: Berøringsvask

2 Bøtter med gritguard, 20Liter, behagelig vanntemp

DoDo Juice Supernatural Wash Mit – Wookie

Muc-Off Ubershine Shampoo

IMG_1226Kopier.jpg

IMG_1227Kopier.jpg

IMG_1229Kopier.jpg

IMG_1230Kopier.jpg

IMG_1235Kopier.jpg

Den ene bøtten er for Wash mens den andre er for Rinse.

Med andre ord; en bøtte med såpe (wash) og en med rent vann (rinse)

Bøtten med såpe er ca 70% full når jeg tilsetter Ubershine. Denne skummer jeg opp ved å sette høytrykken midt i bøtta og spyle på lavt trykk. Jeg bruker å spyle til det skummer over.

Så er det bare å drukne hansken i såpevann. Her kan man bruke hansken som en slags baseball-mit og løfte med seg vann ut av bøtta. Det lønner seg å starte fra toppen og jobbe seg nedover. Overflødig vann renner derfor nedover og bidrar til gli på andre steder lengere nede på bilen, samtidig sørger det for en mer skånsom vask da de laveste panelene fortsatt kan holde på urenheter til tross for forvasken.

Hvordan og hvor ofte bruke rinse-bøtten.

Rinsebøtten skal brukes minst like ofte som Såpebøtten.

Eksempel på vaskemetode:

1. Gni hansken gritguarden rensebøtten.

Om hansken holder veldig mye vann så er det lurt å klemme ut litt vann før du skifter bøtte. Det er ingen fordel å ha tømme rensebøtten for vann.

2. Gni hansken i gritguarden på såpebøtten

Hvorfor?.. Hvorfor ikke?

3. Ta med deg litt ekstra vann ut av såpebøtten ved å bruke vaskehansken med ”baseball-grep”

4. Spre vannet litt utover panelet du ønsker å jobbe på. La hansken gli lett over den forhåpentligvis rene lakken. Vær systematisk.

5. Restart fra nr.1

Eksempel på arbeidsområde pr rinse varierer. Er det en vask før en korrigering og du er trygg på prewashen din, så kan du med sikkerhet jobbe med større områder mellom hver besøk i rensebøtta. Men om du vil gjøre dette så skånsomt som mulig på en behandlet bil så lønner det seg å være oftere innom rensebøtta.

Jeg spyler av underveis når jeg tar berøringsvasken for å unngå at såpen tørker noen plasser.

Et veldig ufokusert og beskjedent etter-bilde

IMG_1243Kopier.jpg

Steg5: IronX

CarPro IronX på 1L med Dual Action Sprayhode.

Et veldig ufokusert og beskjedent etter-bilde

IMG_1243Kopier.jpg

Bilen fikk renne av seg før jeg la IronX over hele bilen. Som vi alle vet så er det vanskelig å se effekten av IronX på sort bil, da effekten er mørk lilla. Men det var tydelig at det fortsatt var en del å jobbe med i lakken her.

IMG_1254Kopier.jpg

Piggdekkstøv har en tendens til å lett komme seg gjennom alle de vaskestegene nevnt over.

Nå som bilen i hovedsak var grundig vasket fikk IronX ytet sitt max og konsentrert seg på kun disse partiklene.

IronX fikk jobbe i 6-7 min før jeg startet den siste avspylingen dedikert til lakkoverflaten.

IMG_1255Kopier.jpg

Steg6: Rinse

Grundig avspyling. Mange runder rundt bilen. Man må ikke la seg lure av renningene fra speil og koffertlokk. Såperester ligger å lurer i krinker og kroker, så her lønner deg seg å bruke god tid å kvitte seg med alle såperestene.

Steg7: Endestuss

Endestussene har gjennom stegene over kvittet seg med mye møkk allerede, men trenger fortsatt litt oppmerksomhet dedikert kun til seg selv.

Jeg lot IronX jobbe på hele endestussen mens jeg dynket innsiden av stussene med Surfex HD 1:10.

Innsiden ble skrubbet godt med en Meguiars Felgbørste.

Steg8: Dekk og felger

I denne jobben hadde jeg på forhold bestemt at felgene skulle demonteres for å få vasket best mulig, men vasket likevel lett over med Billberry 1:4 og Muc Off sin langhårede myke felgbørste.

IMG_1256Kopier.jpg

Dekk fikk en stivere Muc-Off børste som akkurat er stor nok til å ta lavprofildekk. Surfex HD 1:10 ble brukt på dekksidene.

IMG_1259Kopier.jpg

IMG_1260Kopier.jpg

Steg9: Clay

Meguiars Claybar

Optimum No Rinse som lube

IMG_1279Kopier.jpg

Her er noen bilder som ble tatt før clayingen startet

IMG_1262Kopier.jpg

IMG_1276Kopier.jpg

IMG_1277Kopier.jpg

Etter IronX var bilen silky smooth, men med en hjelpende hånd iført Chemical Guys sin Micale Dryer, så ble hele bilen clayet og tørket i godt driv.

IMG_1281Kopier.jpg

IMG_1283Kopier.jpg

Claybaren holdte seg sjokkerende ren gjennom hele prosessen. Her viser det seg at en nesten 4 timers lang vask faktisk har noe utbytte.

IMG_1284Kopier.jpg

Motorrom tørkes med DoDo Juice sitt Supernatural Drying Towel

IMG_1285Kopier.jpg

IMG_1286Kopier.jpg

IMG_1288Kopier.jpg

Inspeksjon etter clay

IMG_1296Kopier.jpg

IMG_1299Kopier.jpg

IMG_1301Kopier.jpg

IMG_1302Kopier.jpg

IMG_1303Kopier.jpg

IMG_1306Kopier.jpg

IMG_1311Kopier.jpg

IMG_1314Kopier.jpg

IMG_1315Kopier.jpg

Korrigering

Litt utradisjonell kombotesting fra min side her.

Jeg bruker alltid å starte med Orange/Sort og S30/40 og jobbe meg grovere.

Denne gangen gikk jeg inn for å finne en enstegs-kombo. Denne komboen kan være litt vanskeligere å finne, men når det først klaffer så kan man oppnå mye.

Startet på Blå CG pad med S30, fjernet kun de aller fineste ripene.

Kunne jobbe veldig lenge uten at det tok noe spesielt mer enn akkurat dette.

Gikk så grovere i form av pad. Grønn Uber med S30, tok litt mer, men alt for lite. Grønn Uber S17, tok i første øyekast veldig bra, men etter IPA og nøyere inspeskjon så viser det seg at det forstatt er en del Swirls.

Gikk ennå grovere i form av pad, Gul Rupes. Jeg kjenner ikke til disse padene så godt, så jeg gikk opp på S30 før jeg endte på S17.

IMG_1316Kopier.jpg

IMG_1317Kopier.jpg

IMG_1319Kopier.jpg

Slik ble fremgangsmåten:

Rupes Bigfoot, Gul Rupes pad, Scholl S17

Denne maskinen har 6 trinn hvor trin 1 er lavest.

Spre på steg 3,

En pass 4,

To pass 6, ca en inch pr sekund bevegelse i 50% overlapping fra top til bunn, vannrett)

1 pass 6, loddrett mønster, overlapping

To pass 4

En pass 2

Bøffet umiddelbart av med Scholl MicroPLUSS aka Rosa og en liten runde IPA. Gjentok fremgangsmåtene hvor det var behov for dypere korrigering.

Jeg prøvde å gå over med S30 på en rekke forskjellige finishingputer/orange/medium etter S17-komboen. Det ble av dette ingen endringer i verken glans eller dybde. Jeg fant til og med ikke ”50/50 merket” etter limrestene var fjernet.

LED LENSER® X7R med 460 lumens og en Beam range på 320M ble brukt som ”sungun”.

Diverse bilder

IMG_1338Kopier.jpg

IMG_1340Kopier.jpg

IPA ble brukt underveis, panel for panel.

IMG_1342Kopier.jpg

IMG_1344Kopier.jpg

IMG_1348Kopier.jpg

IMG_1378Kopier.jpg

IMG_1401Kopier.jpg

Dørhåndtak og andre krinker ble tatt for hånd.

IMG_1415Kopier.jpg

IMG_1416Kopier.jpg

IMG_1423Kopier.jpg

S3 gold etterfulgt av S17 for hånd.

IMG_1425Kopier.jpg

IMG_1427Kopier.jpg

IMG_1429Kopier.jpg

IMG_1430Kopier.jpg

IMG_1434Kopier.jpg

IMG_1436Kopier.jpg

IMG_1467Kopier.jpg

IMG_1466Kopier.jpg

IMG_1469Kopier.jpg

Avbrekk med felgjobbing kan være greit når man gjøre noe så ensformig som en enstegs.

IMG_1459Kopier.jpg

IMG_1460Kopier.jpg

IMG_1471Kopier.jpg

IMG_1472Kopier.jpg

IMG_1473Kopier.jpg

IMG_1475Kopier.jpg

IMG_1482Kopier.jpg

IMG_1483Kopier.jpg

IMG_1484Kopier.jpg

IMG_1486Kopier.jpg

IMG_1488Kopier.jpg

Felgene var lakkert i bilens farge. Denne felgen avslørte slurvete maskeringsarbeid. Rundt kanten og på innsiden av felgen var det å finne lakkstøv og merker etter maskeringstape.

IMG_1490Kopier.jpg

2-3 runder med IronX

IMG_1494Kopier.jpg

Felgen ble så tørket med trykkluft og DoDo Juice Supernatural Drying Towel før den ble plassert på en arbeidskrakk.

IMG_1519Kopier.jpg

S17 for hånd fikk vekk det meste av vaskeripene. IPA + Swissvax Cleaner Fluid Regular ble senere toppet med Autobahn.

IMG_1541Kopier.jpg

IMG_1542Kopier.jpg

IMG_1543Kopier.jpg

Ferdigclayet, klar for S17 på Orange.

IMG_1558Kopier.jpg

IMG_1561Kopier.jpg

Autobahn på inn og utsiden av felgen.

IMG_1523Kopier.jpg

IMG_1577Kopier.jpg

Her ser man tydelig det lakkstøvet jeg snakket om på baksiden av senteret

IMG_1581Kopier.jpg

IMG_1526Kopier.jpg

IMG_1527Kopier.jpg

IMG_1545Kopier.jpg

IMG_1547Kopier.jpg

IMG_1552Kopier.jpg

IMG_1599Kopier.jpg

IMG_1601Kopier.jpg

IMG_1602Kopier.jpg

IMG_1608Kopier.jpg

IMG_1614Kopier.jpg

Pneu Matt på dekksidene ble så påført, virketid ca 20 min.

IMG_1586Kopier.jpg

IMG_1590Kopier.jpg

IMG_1593Kopier.jpg

IMG_1598Kopier.jpg

Arrow Solutions Glass Foam på rutene

IMG_1633Kopier.jpg

IMG_1634Kopier.jpg

IMG_1636Kopier.jpg

IMG_1639Kopier.jpg

Rain Clean Repelant – Ruteforsegling

IMG_1645Kopier.jpg

Hovedlyktene fikk smake papiret. Dette er for å fjerne det minste steinsprutene og toppene fra de største. Dette øker overall-looken betraktelig etter oppolering.

IMG_1646Kopier.jpg

IMG_1650Kopier.jpg

IMG_1650Kopier.jpg

IMG_1655Kopier.jpg

2000 med vann

IMG_1656Kopier.jpg

IMG_1662Kopier.jpg

Venstre ferdig ferdig

IMG_1679Kopier.jpg

Diverse bilder

IMG_1663Kopier.jpg

IMG_1675Kopier.jpg

IMG_1685Kopier.jpg

IPA:

IMG_1704Kopier.jpg

IMG_1706Kopier.jpg

IMG_1708Kopier.jpg

IMG_1709Kopier.jpg

IMG_1713Kopier.jpg

IMG_1715Kopier.jpg

IMG_1717Kopier.jpg

IMG_1718Kopier.jpg

IMG_1719Kopier.jpg

IMG_1720Kopier.jpg

IMG_1721Kopier.jpg

IMG_1722Kopier.jpg

IMG_1725Kopier.jpg

IMG_1733Kopier.jpg

IMG_1740Kopier.jpg

IMG_1744Kopier.jpg

LSP:

Etter CF var det tid for Paul Daltons Crystal Rock

IMG_1795Kopier.jpg

Den ble lagt for hånd i krinker og kroker og med Swissvax sin påføringspute på resten av bilen. Rette linjer, tynne lag.

IMG_1769Kopier.jpg

IMG_1773Kopier.jpg

IMG_1787Kopier.jpg

IMG_1788Kopier.jpg

Swissvax Seal Feed på det som var av gummilister

IMG_1805Kopier.jpg

IMG_1829Kopier.jpg

IMG_1836Kopier.jpg

IMG_1862Kopier.jpg

IMG_1863Kopier.jpg

IMG_1866Kopier.jpg

IMG_1872Kopier.jpg

Standard frontrute ble byttet til soldempende.

IMG_2250Kopier.jpg

IMG_2259Kopier.jpg

Timelapse av interiørarbeid:

Foma Mimo og Valet Pro interior APC på gulv, Scholl Spam / Purple på plast, vinyl og skinn.

Delvis selvforklarende bilder av prosessen

IMG_1877Kopier.jpg

IMG_1878Kopier.jpg

IMG_1879Kopier.jpg

IMG_1880Kopier.jpg

IMG_1881Kopier.jpg

IMG_1883Kopier.jpg

IMG_1884Kopier.jpg

IMG_1885Kopier.jpg

IMG_1886Kopier.jpg

IMG_1888Kopier.jpg

IMG_1891Kopier.jpg

IMG_1918Kopier.jpg

IMG_1918Kopier.jpg

IMG_1921Kopier.jpg

IMG_1922Kopier.jpg

IMG_1922Kopier.jpg

IMG_1925Kopier.jpg

IMG_1929Kopier.jpg

IMG_1930Kopier.jpg

IMG_1933Kopier.jpg

IMG_1934Kopier.jpg

IMG_1937Kopier.jpg

IMG_1938Kopier.jpg

IMG_1941Kopier.jpg

IMG_1942Kopier.jpg

IMG_1945Kopier.jpg

IMG_1946Kopier.jpg

IMG_1958Kopier.jpg

IMG_1960Kopier.jpg

IMG_1963Kopier.jpg

IMG_1967Kopier.jpg

Bilen ble kjørt mellom ruteskift og voks, den mer omfattende felgvasken ble derfor utsatt til bremseskifte som skjer i i løpet av påskeferien. Klosser og skiver blir skiftet fordi de nåværende bremsene støvet for mye. Dette blir flettet inn som en update når alt er skiftet.

Diverse ferdigbilder:

IMG_1986Kopier.jpg

IMG_1989Kopier.jpg

IMG_1992Kopier.jpg

IMG_2012Kopier.jpg

IMG_2052Kopier.jpg

IMG_2053Kopier.jpg

IMG_2054Kopier.jpg

IMG_2060Kopier.jpg

IMG_2065Kopier.jpg

IMG_2276Kopier.jpg

IMG_2278Kopier.jpg

IMG_2279Kopier.jpg

IMG_2282Kopier.jpg

IMG_2283Kopier.jpg

IMG_2288Kopier.jpg

IMG_2295Kopier.jpg

IMG_2298Kopier.jpg

IMG_2300Kopier.jpg

IMG_2332Kopier.jpg

IMG_2335Kopier.jpg

IMG_2338Kopier.jpg

IMG_2341Kopier.jpg

IMG_2342Kopier.jpg

IMG_2346Kopier.jpg

IMG_2351Kopier.jpg

IMG_2355Kopier.jpg

IMG_2358Kopier.jpg

IMG_2359Kopier.jpg

IMG_2368Kopier.jpg

IMG_2344Kopier.jpg

Takk for titten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...