kim. Skrevet Mai 5, 2012 Share Skrevet Mai 5, 2012 Dette er som nevnt over en 320d. Med coilovers fra Bilstein, 6-trinns manuell og en chip fra BSR som henter 223hk og 442nm. Lakken bar preg av børstevask og hadde spor fra tidligere polering. Slik så den ut da jeg hadde ankommet verkstedet Vask, inndelt i steg. Steg1: PrickBort PrickBort på 1L med Dual Action Sprayhode. PrickBort ble lagt på hele bilen, nedenfra og opp. Dual Action-sprayeren la en tynn hinne på en nokså tørr bil. Denne fikk ligge i 6-7 min før avspyling. Ved å være systematisk og prøve forskjellige teknikker så finner man ut hvordan man kan være sparsom på PrickBort uten at det går ut over resultatet. Avspylingen ble gjort med varmt vann gjennom hele vaskeprosessen. Denne gangen ble det brukt 70C. Starter bak og jobber meg fremover med en vinkel som skyver vannet fremover. I det første vaskesteget bruker jeg å spyle de nederste panelene først slik at det ikke renner vann over de områdene hvor PrickBort jobber. Det blir raskt avklart at LSP ikke er tilstedeværende Steg2: Surfex HD Surfex HD 1:10 på Colcraft 7L trykksprøyte. Denne blandingen blir lagt på hele bilen. Nedenfra og opp. Mange liker å legge Surfex over PrickBort, vått i vått. Jeg lar være å gjøre dette fordi disse gjør en bedre jobb hver for seg. Steg3: Skum ValetPro Orange Prewash 70% ValetPro Snow Foam 30% Orange Prewash er en ganske sterk Prewash som er fin å bruke før en korrigering. Skummet ble lagt over Surfex og fikk henge i rundt 11-13 min. Her blir tiden brukt til å gå over krinker og kroker med ValetPro sine detailerkoster. Skumlegging og avspyling ble her også gjort med 70C. Steg4: Berøringsvask 2 Bøtter med gritguard, 20Liter, behagelig vanntemp DoDo Juice Supernatural Wash Mit – Wookie Muc-Off Ubershine Shampoo Den ene bøtten er for Wash mens den andre er for Rinse. Med andre ord; en bøtte med såpe (wash) og en med rent vann (rinse) Bøtten med såpe er ca 70% full når jeg tilsetter Ubershine. Denne skummer jeg opp ved å sette høytrykken midt i bøtta og spyle på lavt trykk. Jeg bruker å spyle til det skummer over. Så er det bare å drukne hansken i såpevann. Her kan man bruke hansken som en slags baseball-mit og løfte med seg vann ut av bøtta. Det lønner seg å starte fra toppen og jobbe seg nedover. Overflødig vann renner derfor nedover og bidrar til gli på andre steder lengere nede på bilen, samtidig sørger det for en mer skånsom vask da de laveste panelene fortsatt kan holde på urenheter til tross for forvasken. Hvordan og hvor ofte bruke rinse-bøtten. Rinsebøtten skal brukes minst like ofte som Såpebøtten. Eksempel på vaskemetode: 1. Gni hansken gritguarden rensebøtten. Om hansken holder veldig mye vann så er det lurt å klemme ut litt vann før du skifter bøtte. Det er ingen fordel å ha tømme rensebøtten for vann. 2. Gni hansken i gritguarden på såpebøtten Hvorfor?.. Hvorfor ikke? 3. Ta med deg litt ekstra vann ut av såpebøtten ved å bruke vaskehansken med ”baseball-grep” 4. Spre vannet litt utover panelet du ønsker å jobbe på. La hansken gli lett over den forhåpentligvis rene lakken. Vær systematisk. 5. Restart fra nr.1 Eksempel på arbeidsområde pr rinse varierer. Er det en vask før en korrigering og du er trygg på prewashen din, så kan du med sikkerhet jobbe med større områder mellom hver besøk i rensebøtta. Men om du vil gjøre dette så skånsomt som mulig på en behandlet bil så lønner det seg å være oftere innom rensebøtta. Jeg spyler av underveis når jeg tar berøringsvasken for å unngå at såpen tørker noen plasser. Et veldig ufokusert og beskjedent etter-bilde Steg5: IronX CarPro IronX på 1L med Dual Action Sprayhode. Et veldig ufokusert og beskjedent etter-bilde Bilen fikk renne av seg før jeg la IronX over hele bilen. Som vi alle vet så er det vanskelig å se effekten av IronX på sort bil, da effekten er mørk lilla. Men det var tydelig at det fortsatt var en del å jobbe med i lakken her. Piggdekkstøv har en tendens til å lett komme seg gjennom alle de vaskestegene nevnt over. Nå som bilen i hovedsak var grundig vasket fikk IronX ytet sitt max og konsentrert seg på kun disse partiklene. IronX fikk jobbe i 6-7 min før jeg startet den siste avspylingen dedikert til lakkoverflaten. Steg6: Rinse Grundig avspyling. Mange runder rundt bilen. Man må ikke la seg lure av renningene fra speil og koffertlokk. Såperester ligger å lurer i krinker og kroker, så her lønner deg seg å bruke god tid å kvitte seg med alle såperestene. Steg7: Endestuss Endestussene har gjennom stegene over kvittet seg med mye møkk allerede, men trenger fortsatt litt oppmerksomhet dedikert kun til seg selv. Jeg lot IronX jobbe på hele endestussen mens jeg dynket innsiden av stussene med Surfex HD 1:10. Innsiden ble skrubbet godt med en Meguiars Felgbørste. Steg8: Dekk og felger I denne jobben hadde jeg på forhold bestemt at felgene skulle demonteres for å få vasket best mulig, men vasket likevel lett over med Billberry 1:4 og Muc Off sin langhårede myke felgbørste. Dekk fikk en stivere Muc-Off børste som akkurat er stor nok til å ta lavprofildekk. Surfex HD 1:10 ble brukt på dekksidene. Steg9: Clay Meguiars Claybar Optimum No Rinse som lube Her er noen bilder som ble tatt før clayingen startet Etter IronX var bilen silky smooth, men med en hjelpende hånd iført Chemical Guys sin Micale Dryer, så ble hele bilen clayet og tørket i godt driv. Claybaren holdte seg sjokkerende ren gjennom hele prosessen. Her viser det seg at en nesten 4 timers lang vask faktisk har noe utbytte. Motorrom tørkes med DoDo Juice sitt Supernatural Drying Towel Inspeksjon etter clay Korrigering Litt utradisjonell kombotesting fra min side her. Jeg bruker alltid å starte med Orange/Sort og S30/40 og jobbe meg grovere. Denne gangen gikk jeg inn for å finne en enstegs-kombo. Denne komboen kan være litt vanskeligere å finne, men når det først klaffer så kan man oppnå mye. Startet på Blå CG pad med S30, fjernet kun de aller fineste ripene. Kunne jobbe veldig lenge uten at det tok noe spesielt mer enn akkurat dette. Gikk så grovere i form av pad. Grønn Uber med S30, tok litt mer, men alt for lite. Grønn Uber S17, tok i første øyekast veldig bra, men etter IPA og nøyere inspeskjon så viser det seg at det forstatt er en del Swirls. Gikk ennå grovere i form av pad, Gul Rupes. Jeg kjenner ikke til disse padene så godt, så jeg gikk opp på S30 før jeg endte på S17. Slik ble fremgangsmåten: Rupes Bigfoot, Gul Rupes pad, Scholl S17 Denne maskinen har 6 trinn hvor trin 1 er lavest. Spre på steg 3, En pass 4, To pass 6, ca en inch pr sekund bevegelse i 50% overlapping fra top til bunn, vannrett) 1 pass 6, loddrett mønster, overlapping To pass 4 En pass 2 Bøffet umiddelbart av med Scholl MicroPLUSS aka Rosa og en liten runde IPA. Gjentok fremgangsmåtene hvor det var behov for dypere korrigering. Jeg prøvde å gå over med S30 på en rekke forskjellige finishingputer/orange/medium etter S17-komboen. Det ble av dette ingen endringer i verken glans eller dybde. Jeg fant til og med ikke ”50/50 merket” etter limrestene var fjernet. LED LENSER® X7R med 460 lumens og en Beam range på 320M ble brukt som ”sungun”. Diverse bilder IPA ble brukt underveis, panel for panel. Dørhåndtak og andre krinker ble tatt for hånd. S3 gold etterfulgt av S17 for hånd. Avbrekk med felgjobbing kan være greit når man gjøre noe så ensformig som en enstegs. Felgene var lakkert i bilens farge. Denne felgen avslørte slurvete maskeringsarbeid. Rundt kanten og på innsiden av felgen var det å finne lakkstøv og merker etter maskeringstape. 2-3 runder med IronX Felgen ble så tørket med trykkluft og DoDo Juice Supernatural Drying Towel før den ble plassert på en arbeidskrakk. S17 for hånd fikk vekk det meste av vaskeripene. IPA + Swissvax Cleaner Fluid Regular ble senere toppet med Autobahn. Ferdigclayet, klar for S17 på Orange. Autobahn på inn og utsiden av felgen. Her ser man tydelig det lakkstøvet jeg snakket om på baksiden av senteret Pneu Matt på dekksidene ble så påført, virketid ca 20 min. Arrow Solutions Glass Foam på rutene Rain Clean Repelant – Ruteforsegling Hovedlyktene fikk smake papiret. Dette er for å fjerne det minste steinsprutene og toppene fra de største. Dette øker overall-looken betraktelig etter oppolering. 2000 med vann Venstre ferdig ferdig Diverse bilder IPA: LSP: Etter CF var det tid for Paul Daltons Crystal Rock Den ble lagt for hånd i krinker og kroker og med Swissvax sin påføringspute på resten av bilen. Rette linjer, tynne lag. Swissvax Seal Feed på det som var av gummilister Standard frontrute ble byttet til soldempende. Timelapse av interiørarbeid: Foma Mimo og Valet Pro interior APC på gulv, Scholl Spam / Purple på plast, vinyl og skinn. Delvis selvforklarende bilder av prosessen Bilen ble kjørt mellom ruteskift og voks, den mer omfattende felgvasken ble derfor utsatt til bremseskifte som skjer i i løpet av påskeferien. Klosser og skiver blir skiftet fordi de nåværende bremsene støvet for mye. Dette blir flettet inn som en update når alt er skiftet. Diverse ferdigbilder: Takk for titten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-Coupe Skrevet Mai 5, 2012 Share Skrevet Mai 5, 2012 Holy shit!!! Bra jobba!! Hvor mange timer brukte du på denne jobben? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwgreg90 Skrevet Mai 5, 2012 Share Skrevet Mai 5, 2012 Er det chris sin? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet Mai 5, 2012 Share Skrevet Mai 5, 2012 Nydelig utført arbeid! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ferrek Skrevet Mai 5, 2012 Share Skrevet Mai 5, 2012 Meget imponerende! Dette gir meg håp om at vaskeripene jeg klarte å lage da jeg skulle polere bilen for våren kan korrigeres av en proff som dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caaatooo Skrevet Mai 5, 2012 Share Skrevet Mai 5, 2012 Meget imponerende arbeid, og for et utrolig detaljnivå! Jeg bruker aldri å spørre om pris på ting, men hva vil en noenlunde tilsvarende jobb på en bil med ok+/bra lakk koste? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim. Skrevet Mai 5, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 5, 2012 5-6000,- ca 30 timer, 5-7 dager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Mai 5, 2012 Share Skrevet Mai 5, 2012 Nydelig utført arbeid! +1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
challenger Skrevet Mai 10, 2012 Share Skrevet Mai 10, 2012 Lekkert og veldokumentert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet Mai 10, 2012 Share Skrevet Mai 10, 2012 Det her fikk den siste halvtimen på jobb til å gå på et øyeblikk! gøy å følge med på noe sånt noe! gir meg lyst til å lære mer selv! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KireS Skrevet Mai 10, 2012 Share Skrevet Mai 10, 2012 Sykt bra jobb, cred! Leser mye på dcn men første gang jeg har sett noen ta ut forsetene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet Mai 19, 2012 Share Skrevet Mai 19, 2012 nei nei nei,,nu begynte det å krible i fingrene igjen..Blir vell shoppings på meg nu Bra utført jobb! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
UFC Skrevet Mai 19, 2012 Share Skrevet Mai 19, 2012 Fyfaen får en bra jobb!! har ikke ord! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bredesen Skrevet Mai 19, 2012 Share Skrevet Mai 19, 2012 Sinnsykt bra utført jobb.. Fikk nesten lyst til og kjøre bilen min til deg, hvist du tar jobben.. Tror faktisk det er gammelbilen min også =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå