Gå til innhold

M57 dårligere ytelse etter utkobling av EGR?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har en 2000mod 530Dat og forleden dag fjerna jeg vacumslangen som styrer EGR ventilen. Blenda slangen med en skrue og litt mcgyvertape. Satte også litt mcgyvertape over nippelen på EGR ventilen. Vet ikke om det siste er nødvendig eller om det betyr noe i negativ retning?

Etter at jeg gjorde dette så synes jeg at bilen er litt latere. Mangler litt respons og "hestesparket" ved kickdown men samtidig så ser jo jo på speedometeret at den askselererer bra. Skal vel ikke være noen forskjell ved kickdown uansett for da skal jo EGR være stengt. Kan det være at det "lekker ladetrykk" forbi ventilen? Brukes vacumet til å åpne eller lukke ventilen? Mulig at dette bare er innbilning men spør nå uansett om noen har noen tanker eller noen lignende erfaring?

Skrevet

Ja det stemmer nok det men jeg tror ikke den lekker vacum for jeg brukte både en skrue i tillegg til kraftig tape for å blende vacumslangen.

Skrevet

Hehe ja det har du selvsagt rett i, tror skruen tetta skikkelig men tok litt mcgyver tape i tillegg for sikkerhets skyld. Skal teste litt mer imorgen med å la nippelen på ventilen være åpen til friluft.

• 4 weeks later...
Skrevet

Bilen ble bedre uten EGR ja. Kjenner at den puster lettere på lave og middels turtall og har merkbart bedre respons. Det endte med at jeg skrudde ut hele EGR ventilen og erstatta den med en EGR Bypass. Ventilen var ikke noe særlig nedsota men nå er det nå uansett full flow. Ser at den bruker noen ekstra minutter på å oppnå driftstemperatur.

Bilen min er en 2000 modell altså en pre-facelift og fjerninen av EGR gir følgende feilmelding på (DDE) : 0400 Exhaust gas, recirculation or exhaust gas recirculation controller. Men som TRF skriver i tråden om dieselmotorer så er dette kun en informasjonsmelding og har ingen praktisk betydning.

jh3ae8hwk3egj0pq9j7c.jpg

Skrevet

Vi kan gå inn i software og slå av egr funksjonen fullstendig (kontakten kan fjernes) på disse om noen ønsker det. Dette er ikke en "workaround" som de fleste tilbyr, men en fullstendig deaktivering av egr systemet i henhold til hvordan det er tiltenkt å gjøres fra bosch.

Vi har også egr bypass i aluminium om noen skulle trenge dette.

Hpi, fant du utav hvorfor du først syntes den ble slappere?

Skrevet

Nja... egentlig ikke. Kan nok ha vært noe jeg innbilte meg.

Uansett så åpna jeg nippelen på EGR ventilen igjen. Denne hadde jeg tapet igjen, er EGR avhengig av å puste gjennom nippel for å stenge skikkelig? Så tok jeg bilen på en skikkelig hard tur opp til Haukelifjell (Fra Haugesund) og hjem igjen totalt ca 40 mil. Det ble en helt annen bil etter det men jeg hadde liggende denne Bypassen så jeg satte nå den på for sikkerhets skyld i tilfelle EGR ikke lukket skikkelig og dermed laget litt Turbolag? Synes liksom det ble hakket bedre med bypass en med å bare fjerne vacumslange.

Men jeg antar at det enten var innbilning eller en periode med for mye køkjøring/daukjøring uten å blåse ut av den. Merker at bilen endrer personlighet hvis det blir perioder med mye køkjøring uten at den får strekke skikkelig på beina innimellom :)

Skrevet

Nei den nippelen trenger du ikke å gjøre noe med. Dersom den ikke stenger skikkelig vil du slite med lite effekt ja.

Skrevet

Ja da tror jeg kanskje at den EGR ventilen min ikke har vært helt 100% iorden. Merker også nå at jeg kan gi ganske mye gass uten at bilen girer ned og det er mye behageligere å kjøre med. Bilen var slik når jeg kjøpte den men har vært litt rask med å gire ned det siste året. Vet ikke om det har noe sammenheng med EGR eller om det er den adaptive kassen som har lært seg min nye kjørestil etter fjerning av EGR. Den har bedre respons i mellomregister og føles sterkere ved gasspådrag nesten oppimot kickdown.

Skrevet
Vi kan gå inn i software og slå av egr funksjonen fullstendig (kontakten kan fjernes) på disse om noen ønsker det. Dette er ikke en "workaround" som de fleste tilbyr, men en fullstendig deaktivering av egr systemet i henhold til hvordan det er tiltenkt å gjøres fra bosch.

Vi har også egr bypass i aluminium om noen skulle trenge dette.

Hpi, fant du utav hvorfor du først syntes den ble slappere?

når du programere vekk for egt vil du da ikke trenge å gjøre noe som helst fysiskt med den? vil den bare slutte å virke?

• 5 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...