Gå til innhold

Vurderer kjøp av 2004 740d


John90
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Som du selv påpeker John90 så er det en gammel bil med elektronikk til den store gullmedalje, så jeg ville nok tatt meg tid til å sjekke at ting fungerer som det skal.

Utover dette har jeg ingen anelse om kjente feil og mangler på 7-serie generelt. Men jeg ville nok også sjekket alle falser og skjøter for rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet litt i tråden. Smågutters sjalusi er ikke noe man trenger å spre på bimmers.no.

Vedr. E65 så hører man jo litt rykter om elektronikk som går skeis og dyre reprasjoner, men slike rykter vil vel alltid oppstå rundt slike biler. Mye ustyr tilsvarer jo mye som kan bli ødelagt, ergo blir det naturligvis flere småreprasjoner underveis.

Er du flink til å sette deg inn i hvordan alt utstyr skal fungere før du går og ser på bilen, slik at du får testet dette på et normalt vis, samt lest av feilkoder hos BMW før et eventuelt kjøp, tror jeg mye er gjort. Kjøper du denne har ihvertfall jeg tenkt å bli litt sjalu. ;) Kjempeflott bil.

Problemet med NAF er at de ikke virker helt å ha peiling på hvilke funksjoner en 7-serie er utstyrt med. Bl.a tror jeg de hopper glatt over å sjekke ting som SLS og EDC, samt mye av det morsomme ekstrautstyret kabinen er innrettet med. ;)

Når min E38 var hos NAF på kjøpstest presterte de å ødelegge setekontrollen på førersiden samt at de avlivet hjernen til 6 av sylindrene.

Sier ikke at NAFtest er en dårlig ide, men man kan ikke tillate seg å stole utelukkende på at testen har avdekket alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje den var litt dyr. Det er kanskje få 740D, men det er også en prefacelift. Du får jo en facelift 730D i det samme prisområdet, som er en 1-2 år nyere bil med et mer lettsolgt design.

Du får jo også en 740i facelift for ca de samme pengene, men det er jo bensin da:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=35024682

Uansett er det godt prutingsmonn på disse bilene. Det er jo store og tunge biler for spesielt interesserte livsnytere. For Ola og Kari Nordmann er det bedre med en 520D de kan kjøre til hytta.

Denne har jo vært til salgs i over ett år nå for eksempel:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=35111652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo virkelig et vidunder av en bil, masse utstyr og bjønnsterk V8er diesel :) Men personlig så sitter det langt inne å se fornuften i å betale over 400 000 for en 8 år gammel bil som har gått over 100 000 km, men igjen så er jo dette en bil litt utenom det vanlige :) Men for all del, kjør på hvis du har lyst :D

Er jo mye småtteri som kan gå på denne etterhvert og det kan bli DYRT å fikse, vanlige slitedeler til denne bilen er også noe du ikke kan kjøpe på Biltema og koster sjorta hos BMW. Men drivverks messig så bør jo denne bilen være ganske skuddsikker, noe E65 konstruksjons messig er :) Dette var jo BMW modellen som parkerte både S-klasse og A8 da den kom så det er ingen tvil om at det er en praktfull bil som du vil få masse glede av :)

Lykke til med bilvalg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde personlig valgt en 745D facelift...Verdt den lille ekstra prisforskjellen, pluss en finere front, bedre garantier fra forhandler, og en SYKT mye råere motor...

Apropo feil på E65...Er vel ikke så mye stress så lenge man har garanti..Når garantien utløper så koster den "like" mye som alle andre biler å fikse. Alle bilmodeller er plaget med feil. Forskjellen er at det er "ok" når bakluke brytern ryker på E61, men helt uakseptabelt at man må bytte samme knapp på bagasjeluka på E65...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo virkelig et vidunder av en bil, masse utstyr og bjønnsterk V8er diesel :) Men personlig så sitter det langt inne å se fornuften i å betale over 400 000 for en 8 år gammel bil som har gått over 100 000 km, men igjen så er jo dette en bil litt utenom det vanlige :) Men for all del, kjør på hvis du har lyst :D

Er jo mye småtteri som kan gå på denne etterhvert og det kan bli DYRT å fikse, vanlige slitedeler til denne bilen er også noe du ikke kan kjøpe på Biltema og koster sjorta hos BMW. Men drivverks messig så bør jo denne bilen være ganske skuddsikker, noe E65 konstruksjons messig er :) Dette var jo BMW modellen som parkerte både S-klasse og A8 da den kom så det er ingen tvil om at det er en praktfull bil som du vil få masse glede av :)

Lykke til med bilvalg :D

Bruker du biltemadeler på E90en da?

Slitedeler tviler jeg på er nevneverdig dyrere enn andre BMWmodeller, men om det kommer til bytting av dempere osv. kan det nok straks bli dyrere.

Personlig ser jeg absolutt mer fornuft i å bruke 400k på en 8 år gammel 7-serie med V8 diesel, enn å bruke 700 000,- på en ny Opel. ;)

740d/745d er og "toppmodellene" på dieselfronten, og vil nok holde seg ganske godt i pris, som man bl.a ser på dieselversjonene av E38.

Ellers må jeg jo innrømme at jeg sannsynligvis hadde gått for A8en istedet for E65, men det er jo bare en smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg kjøper ikke slitedeler til E90en på Biltema, fordi jeg er orginal freak. Men hadde jeg vært gjerrig og ikke brydd meg så hadde jeg selvsagt handlet deler der.

Men du trenger ikke være rakettforsker for å forstå at deler som bremser, forstillingsdeler, lagre, foringer, pumper, radiator osv til en E65 740D er langt dyrere enn tilsvarende deler til en 520D eller 318d :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viss forskjell er det nok, men om du betaler 1250,- eller 2000,- for et casterstag blir du ikke ruinert av den grunn. Bare foring uten stag koster akkurat det samme. Er vel 14-1500 forskjell på en radiator, og 2-400,- forskjell på bremseskiver på en E65 740d og en E90 316d.

Ellers kan jeg jo informere om at slitedeler til en hvilkensomhelst E34 koster stort sett akkurat det samme som slitedeler til en E38 750i. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg "litt" uenig... Ett speildeksel til E46 koster 400kr... til E65 1600kr... og de er identiske...

Men de fleste tingene er ikke så ille nei...

Det er nok litt etter som ja. Ett eksmepel er vannpumpe på E65 740d koster 1200 ,- på E90 316I koster 660 ,-. Bremseskiver så er det slik, 740D: 1490,- per stk og 316I: 849,-

Bremeseklosser, så koster det til 740D: 710 for ett sett og 449,- for settet til 316I

Støtdempere forran til 740D: 2710,- per stykk og 316I :1263,- per stykk

Så slik dette ser ut så koster deler til en E65 langt mer en deler til alle andre vanlige BMW modeller som det blir påstått. Stag og foringer og alt det der koster stort sett det samme, men så har man alt det ekstra utstyret på E65 igjen som kan ryke. Men forøvig så må jeg si at deleprisene til BMW er imponerende lave, selv til en dyr luksus slede som E65 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg "litt" uenig... Ett speildeksel til E46 koster 400kr... til E65 1600kr... og de er identiske...

Men de fleste tingene er ikke så ille nei...

Jeg lurer fælt på hvordan du kommer frem til dette og ser gjerne til at du viser til de aktuelle prisforskjellene. Nå tok jeg å sjekket delenummer 51167074236 (hs. speilkape til E46/E65) og de begge koster ca 450kr inkludert mva hos GS Bildeler. Ingen forskjell i pris om det er en 3'er eller 7'er.. Har en del samme delenummer så er også prisen lik.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...