Gå til innhold

Kan man bytte ECU på girkassa sånn uten videre?


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har funnet meg en "erstattnings" ecu som jeg skal få modifisert, denne har eksakt samme delenr, SW nr osv. Men det er et par nummer som ikke stemmer (se bilde), men spiller disse nummerene noen stor rolle?

Kan jeg bruke denne som en erstattning til min orginale ECU? :)

e0yoi0jkj895prbupkjn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hva sier tallene på det andre klistremerket da? (dette bestemmer bmw sin softversjon)

men så lenge bmw "basic" nummeret er likt (7 518 709) så kan du nok kode den til din bil med SSS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva sier tallene på det andre klistremerket da? (dette bestemmer bmw sin softversjon)

men så lenge bmw "basic" nummeret er likt (7 518 709) så kan du nok kode den til din bil med SSS

På den andre lappen står chassi nr på bilen ecu ble levert i, og de to du ser på bildet, de er også identiske. Eneste som er forskjell er de jeg har merket på bildet. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skønte ikke helt hva du mente, men den nederste nummeret på lappen med vin nummer avgjør prog fra bmw. (dette er siste 7 i delenummer for ferdig programmert ecu)

På den lappen som er opp ned på bildet du mener?

De nummer som står der er identisk med min ecu, bortsett fra chassi nr som står der sef. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye fine skrivefeil jeg har på morran da.. hehe

men da skal det nok fungere ja, mulig du må kode, mulig ikke, software er ihvertfall den samme så fremt den ikke har blitt oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye fine skrivefeil jeg har på morran da.. hehe

men da skal det nok fungere ja, mulig du må kode, mulig ikke, software er ihvertfall den samme så fremt den ikke har blitt oppdatert.

Ecu jeg har nå er oppdatert til siste sw. Men det gjør vel ikke noe om den nye er eldre? :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Bare til info, så snakket jeg med bmw i dag, ang bytte uten koding, og det skulle gå greit, men det beste var jo sef. og få koda.

Men så lenge dele nr og SW stemte så skulle det gå and å bruke uten koding. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, merkelig at jeg ikke fant denne tråden tidligere.

Jeg har sendt min tcm til tyskland for å modifisere tcm'en. I mellmtiden kjører jeg med en låne-tcm. Min tcm har sw 86 eller 87 husker ikke helt, låne-tcm'en har et lavere nummer. Bortsett fra at CruseControllen slår seg av etter noen minutter uanmeldt, funker alt ok. Håper at dette retter på seg når jeg får tilbake min egen tcm.

Den modifiserte tcm'en har to justeringer, en for trykkøkning og en for når lock-up en skal inntre. Trykkjusteringen har 5 nivå i tillegg til originalt trykk. Justeringen av hastigheten for innslag av lock-up'en er 54/56/58/60km/t.

Man kan deaktivere modifiseringen ved å gå fra D-SD-D, dette må gjøres i hastigheter hvor lock-up'en IKKE er aktivisert, alså under 54km/t.

Dersom man starter i D virker alt som før, men når man når hastigheten for lock-up går tcm over til SD. Dette forhindrer kassa i å gå i 5.gear for tidlig.

Ved ca 90km/t går tcm tilbake til D og 5.gear legges inn.

Siden jeg forventer å få min egen tcm tilbake om ikke lenge har jeg ikke rotet så mye med justeringene i låne-tcm'en. Men jeg opplevde litt sluring under 90km/t, så jeg økte trykket ett nivå. Nå slurer lock-up'en kun ved mye pådrag i 4.gear. Dersom jeg går til M5 under 90km/t opplever jeg kanske mye sluring. Men som sagt velger jeg å vente til jeg får min egen tcm før jeg justerer mer.

ojo

Hei,

Er det samme fyr vi handler med eller? :)

Jeg forsto ikke helt hvordan det funket med og deaktivere og aktivere.

Kan man justere trykket også selv? Hvilket trykk? :)

Gleder meg til og prøve! Har klart å holde lockup helt ned til 60, med jevn gass/fart så lå jeg på 1200-1300 rpm å foebruk på ca 0,5 mot 0,8-0,9 med sluring.. Ut ifra forbruksmåler altså. Så det ser veldig lovende ut! :D

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...