FredrikE24 Skrevet Juni 30, 2012 Share Skrevet Juni 30, 2012 Det spørs hvilken bil og hva jeg bruker den til når jeg velger aut. eller ikke. Jeg har aut. i 5'eren min og ville ikke byttet den i manuell. Men jeg har manuell i Z3'en og ville ikke drømt om å ha aut. i den. Hvordan nye 8 trinns kassen virker i nye Z4 vet jeg ikke, kan hende at den er mer inspirerende enn de gamle kassene om den reagerer veldig raskt ved manuell giring og ikke girer ned ved mye pådrag når den er i manuell posisjon. Det er litt meningsløst at kick down er i funksjon når man girer manuelt på f.eks min steptronic, risikerer da å gå til 2 gir i en sving om jeg drar på i tredje med de konsekvensene det kan få. Sikkert ikke laget for tøff kjøring men kunne lett vært mye bedre med enkle omprogrammeringer. For ikke å snakke om lock up som burde kommet inn litt tidligere og også burde fungert i 4 gir. Dette er litt forskjellig fra produsent til produsent, Opel synes jeg alltid har hatt flotte automater sånn sett, hadde Senator 3liter automat før, denne hadde 4.trinns med lock-up i 3. og 4. gir, dette var helt genialt. BMW 7serie har jeg prøvd fra samme tid, synes automaten i denne virker noe gammeldags iforhold, i tillegg girer den altfor kvikt ned om man trår litt på gassen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juni 30, 2012 Share Skrevet Juni 30, 2012 Jeg syns den girer fint og til riktig tid, det er mest at det manuelle burde vært mer manuelt som irriterer litt, og mer bruk av lock up. På en Audi 100 jeg hadde med 4 trinns kasse var lock up alltid inne i 4 gir, det syns jeg var ideelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet Juni 30, 2012 Share Skrevet Juni 30, 2012 Jeg er veldig enig i Kjell Z3 sine synspunkter. Kunne godt tenkt meg f.eks en F30 320dA med sportsautomat som bruksbil. Den nye 8 trinns sportsautomaten har imponert meg veldig, aldri vært borti en så bra automatkasse! Men det skal også sies at jeg ikke engang ville tenkt på å vurdere en automatkasse i "artigbilen". Det føles overhodet ikke rett å måtte dytte steptronicen mot - ett til to sekunder før man vanligvis ville girt ned med en manuellkasse, og så trø på igjen halvveis i en sving sånn at kassa skal få slura seg opp i fart før det begynner å røre på seg. Dette her ^ omhandler vel mest E39 og tidlig E60 kasser. De nye ZF kassene er mye bedre, men forsatt ikke bra nok til artig bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Juli 2, 2012 Share Skrevet Juli 2, 2012 Jeg vil ha en girkasse jeg har 110% kontroll over til en hver tid, og det handler mest om opplevelse, ikke tid. Eneste gangene det er greit med automat er når man skal spise og snakke i telefon samtidig mens man kjører! Om jeg først må kjøre en dieselbil er det dog ikke så nøye, da jeg synes det er trist stortsett uansett.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå