Gå til innhold

Roadtrip Norge-Bosnia-Kroatia! Nå med reisebrev + bilder

wicky124
 Share

Anbefalte innlegg

Har tatt 1000 bilder og vi har fremdeles par dager igjen før vi setter kursen hjemover.. Har du laget egen tråd fredrik90? Har ikke hatt no særlig til nettilgang i bosnia, veldig lite utviklet på det feltet.. Men er på hotellet i makarska nå med ganske rask linje så blir vel å laste opp no bilder etterhvert..fullstendig tråd kommer til neste uke da jeg er hjemme og på jobb igjen..

Fredik: usikkert hva du refererte til der... men ja, mye roligere her enn i oslo faktisk! Ingen som tuter eller kjører feil... eneste de er elendige på er parkeringer i smågatene og utkantene av byen, men de parkerer likevel "fornuftig" så bilene kommer seg forbi... Er i makarska nå og her er det kaotiske parkeringstilstander.. godt volvoen står trygt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har tatt 1000 bilder og vi har fremdeles par dager igjen før vi setter kursen hjemover.. Har du laget egen tråd fredrik90? Har ikke hatt no særlig til nettilgang i bosnia, veldig lite utviklet på det feltet.. Men er på hotellet i makarska nå med ganske rask linje så blir vel å laste opp no bilder etterhvert..fullstendig tråd kommer til neste uke da jeg er hjemme og på jobb igjen..

Fredik: usikkert hva du refererte til der... men ja, mye roligere her enn i oslo faktisk! Ingen som tuter eller kjører feil... eneste de er elendige på er parkeringer i smågatene og utkantene av byen, men de parkerer likevel "fornuftig" så bilene kommer seg forbi... Er i makarska nå og her er det kaotiske parkeringstilstander.. godt volvoen står trygt :P

Du må ha vært i en mindre by i bosnia da. Jeg opplevde de som meget stressa og utålmodige. Men det kan hende det er litt annerledes mtp bystørrelse.

Det er bare å nyte Makarska, for der er det fint. Husker vi var der sent i august en gang. Til og med da var det stappet med folk på stranda og i sentrum på kvelden. Kan tenke meg det er folksomt der nå også :)

Du prøvde ikke tilfeldigvis en matrett som heter "Cevapi" i Bosnia? Det er som regel godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får laste opp par bilder før man drar ut og eter :)

Minnesmerke for de falne muslimene i Brcko City, Bosnia:

DSC_0764-1.jpg

Fersk lam...

DSC_0903.jpg

DSC_0933.jpg

Skoglie farer:

DSC_1003.jpg

Kvinner på tur..

DSC_1116.jpg

Lå på denne strekningen mellom 160 og 200 km/t hele veien..tror vi kjørte i nærmere 2timer før vi måtte bremse ned til 130..

DSC_1247.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kule bilder, er helt klart at en biltur ned der hadde vært morsomt å gjennomføre selv en gang :D Kjenner til det med mange bilder, vi har sikkert rundt 1000 bilder vi også :roll:

Har ikke satt sammen en tråd selv enda, bare ett par små oppdateringer igjenom tulletråden. Blir en ordentlig tråd når jeg kommer hjem og får tid til å sette meg ned :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredik: usikkert hva du refererte til der... men ja, mye roligere her enn i oslo faktisk! Ingen som tuter eller kjører feil... eneste de er elendige på er parkeringer i smågatene og utkantene av byen, men de parkerer likevel "fornuftig" så bilene kommer seg forbi...

Jeg mener det jeg indirekte antydet... at Oslo er alt annet enn rolig, ren og pen. More pix please... artig å se noe annet til en forandring... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt enormt med bilder så tar nok tid å laste opp..tror jeg venter med det til vi er hjemme og har normal nettlinje igjen..alt går treigt her, selv på "luksus" hotell... Er utrolig overrasket over veistandarden i kroatia..selv småveier er "perfekte"...de få korte strekningene som er ødelagte (men bedre enn norske veier) er merket med skilt og fartsgrensen er lav, samt alle hull og humper i veiene er merket med enten skilt eller knall oransj spraymaling rundt/før hullene.. imponerende faktisk..

Den veien jeg la ut bilde av er EKSTREMT fin å kjøre på...cruisekontroll på 170, 1 finger på rattet, iskald ac og godmusikk på stereoen er tilnærmet perfekt cruisetur... Alle svingene er doserte, fartsgrensa er gjerne satt litt ned før en krapp sving, alle tunneller har "aktive" fartsgrenser.. De er som regel 100kmt, men blinker om man kjører for fort..er også infotavler i alle tunneller som er lengre enn 1km der det står klart "YOU ARE DRIVING TO FAST" med pil ned til den respektive filen man kjører i... artig greie.. Landskapet er helt utrolig..motorveien er lagt igjennom flere nasjonalparker med utrolig pen utsikt så man kjeder seg aldri imotsetning til tyskland.. mørk betong med masse trær all over, derfor veldig få bilder fra den strekningen...

Kjørekulturen her er også ganske annerledes...Kommer en bil bak deg i høy fart, så legger de seg til høyre med engang.. de tre gangene jeg har opplevd å måtte blinke og tute har vært bak norsk-registrerte biler... ligger og ruger i 130 i venstre fila...folk tar sjeldent forbikjøringer i høyre felt men de legger seg heeeeeeeeelt opp i rumpa di og har på fjernlys til man fjerner seg... Av respekt har jeg flyttet meg pent til høyrefeltet selv om jeg lå i 180kmt når jeg fikk bentley ferrari porsche bmw m5 s65 amg etc bak meg... Verste, eller råeste var å bli forbikjørt i en 5850m lang tunnell av en f10 m5 mens jeg lå i 150...det var en helt rå opplevelse... fyfaen for en lyd!

Opplevde også sånn "haha in ure face" opplevelse.. En mazda 6 rs eller no grisa forbi meg på en agressiv måte....jeg tenkte "jaja whatever.." så kom det masse fint landskap, jeg tok mobilen og filmet..så ble fartsgrensa plutselig 20 med manuell dirigering...joda..rundt svingen var mazdaen smadret og så ut som en banan... gikk heldigvis bra med alle de involverte men likevel "artig".. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig bilde av marsjfarten..

DSC_1080.jpg

Bilde tatt i relativt høy fart..

DSC_1082.jpg

DSC_1097.jpg

DSC_1132.jpg

DSC_1246.jpg

DSC_1232.jpg

Flere supre tøffinger i S80 :P

DSC_1112.jpg

Volvoen tiltrekker kvinnfolk som faen...er stil vettø :P Var jenter på nesten alle de store bensinstasjonene langs motorveien som vasket ruter for tips.. og rutene ble faktisk sykt møkkete av insekter...

DSC_1203.jpg

En bro..

DSC_1297.jpg

Noe...

DSC_1334.jpg

Nedkjøring til Makarska

DSC_1350.jpg

DSC_1353.jpg

DSC_1363.jpg

DSC_1370.jpg

Er veldig mange bommer langs autobahn, men de er differensiert avhengig av hvor langt man har kjørt.. Har til nå rundet ca 4500km tror jeg...er vel 2800km hjem igjen.. gonna be fun..med mindre jeg sovner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

njaaah...for meg så var det nok med 1 uke...har ingen interesse av å ligge og forsvarte meg på stranda..er mørk nok fra før..men for jentene som vil ligge på stranda fra 08 til 18 hver dag så kunne vi fint vært her par uker ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv ferie er tingen... ligge på stranden kan man gjøre når man blir gammel og ryggen streiker. Hvordan har Volvo´en vært å kjøre da? Hadde jeg rett mhp. at den er bedre enn mange skal ha det til?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene dro på stranda kl 0830 og jeg har vel "fri" frem til kl 17 når de har planlagt å komme tilbake...får vel bruke dagen på å shoppe litt og ta no bilder her i makarska.. Og nei jeg skal nok ikke på no strand uansett hvor gammel jeg blir :P

Ja du hadde faktisk rett..volvoen har vært "perfekt" hele veien ned...ingen feilslag eller noe annet som har dukket opp.. Men siden vi har kjørt såpass hardt hele tiden har forbruket vært ganske drøyt...6 tanker på 4000km ca.. Ikke så rart når man pressern i 200 i nesten 2 timer :P Men den er komfortabel og stabil uansett fart og med veldig gode seter! Eneste jeg har å utsette er at stereoen mister litt av bassen når man passerer 190 med takluka helt åpen...men det er vel en bagatell :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aldri så liten advarsel ang. Bosnia !

Jeg kom hjem fra en tre ukers lignende tur til Kroatia i går kveld.

På turen nedover gikk turen gjennom Bosnia, men på grensekontrollen inn begynte problemene.

Kort fortalt så manglet bilen jeg kjørte sammen med GreenCard på forsikringen, jeg hadde dette men altså ikke bilen jeg kjørte sammen med.

Dette fikk vi kjøpt oss ut av ved å måtte legge 50 Euro i passet etter lange forhandlinger.

Bosnia står ikke på listen som det er påkrevd å måtte ha G.C

Et par dager senere kontakter bilføreren IF forsikring for og få sendt G.C over på mail.

Det IF da forteller er det som virkelig er skremmende er at det ikke er bilen som mangler G.C som er i fare, det kostet jo bare litt bestikkelse, men det var jeg som hadde forsikringen i orden som var i virkelig fare.

De hadde hatt flere tilfeller bare denne sommeren der grensevakten telefonerer til andre Bosnia biler lenger nede mot byen at den og den bilen har alle forsikringene i orden, og så arangerer de ulykker.

Dermed så får de ny eller reparet bilene sine på min forsikring.

Sleipt som bare fa..

Heldigvis så skjedde det ikke noe med meg denne gang.

Turen gjennom Bosnia er heldigvis veldig kort før en er inne i Kroatia igjen.

Vi tok bilferje forbi Bosnia og inn til Split på tilbaketuren, bare for og undgå den møkka der en gang til.

Veldig greit å være klar over hva som kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja, er nettopp sånne ting som holder meg tilbake for å kjøre nedover der. Jækla søppelfolk :evil:

Flott bilder Wicky, ser ut som det er veldig fint der nede og ikke minst bra veier. Folk er veldig til å vaske vinduer der nede. Vi sto i et lyskryss utenfor St Tropez hvor noen "sigøynere" løp å vaska vinduene på bilene som venta på grønt lys, for å tigge om penger etterpå. Jeg ristet tydelig på hode når de kom til min bil da jeg ikke ville ha ruta vasket av dem, en ting er å gjøre det som en annen måte å tigge penger på men man velger om man vil gi eller ikke. De vasket likevel ruta mi og banket på ruta og ville ha penger, vi hadde bare kort og store seddler så vi bare kjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi hadde med oss en bosner så var det ingen problemer på turen der..Med en gang hun begynte å snakke så gikk alt i orden..på vei ut av slovenia gadd dem ikke sjekke papirer eller pass en gang fordi jeg stoppet litt for langt unna passkontrollen, jeg begynte å rygge for å parkere nærmere, men da skrek han på slovensk og vinka oss videre og lukket opp bommen.. rare folk.. jeg hadde også med meg greencard til volvoen så gikk ganske greit på alle grenseovergangene. Men volvoen hadde ikke fått vognkortet på mitt navn i posten før vi reiste, så vi var litt skeptiske til det..hørt mye rart om at man må parkere bilen på grensa og vente til vognkortet står i navnet til en av passasjerene i bilen inn til bosnia..men ordna seg det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...