Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seriøst? Bytt noen bremserør, foringer og kjøp deg nye senkefjærer til bilen. Det er en gammel bil. Rusta på bremserørene så veldig overfladiske ut også, puss med stålbørste og tektyle etterpå.

Det er en gammel bil. EU-kontroll er ingen tilstandsrapport, så du bør se nøye på bilen før du kjøper uansett.

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Dersom det på dagbladet stemmer, har du nok noen retter.

Har du derimot selvrespekt, så ordner du dette selv. Da du ikke engang gadd å legge deg under bilen du skulle kjøpe for å ta en kjapp sjekk, ja da får du jammen meg leve med det du har brukt pengene på.

Greit nok dersom man kjøper en bil, for så å finne 3 liter byggskum i kanalene, men slike feil som nevnt over blir for dumt å klage på.

Skrevet
Det finnes ingen regel som tilsier at du kan heve kjøpet når det er salg mellom private. Som kjøper har du undersøkelsesplikt av produktet og det virker for meg som om dette har gått i glemmeboka for din del. Kjøper har imidlertid opplysningsplikt ovenfor deg som kjøper og må opplyse om feil og mangler vedkommende kjenner til/bør kjenne til. Ellers er dette snakk om en bruktbil som er snaue 15 år gammel hvor feil og mangler ikke burde komme som en overraskelse. Dersom prisen på produktet ikke står i sammenheng med bilens tilstand (les: overpriset) så kan dette hjelpe deg i en eventuell forlikssak. Dersom EU-kontrollen er tatt for snaue to måneder siden kan ting skje og de foringene som eventuelt er gående kan ha vært ok på godkjenningstidspunktet. Jeg syntes imidlertid ikke at mangellisten du fremfører er avskrekkende heller.. Prisoverslaget fra verkstedet vitner heller om at du bør få den reparert et annet sted..

Forbrukerkjøpsloven , skjulte feil og mangler, den gjelder i 5 år, så ja du kan heve kjøpet hvis bilen er full av feil

Skrevet

Er vel kun rust på røra jeg hadde brydd meg om, men du kjøper en gamal drittbil til en billig penge, skjønner ikke hvorfor du gnåler...

Om foringer er slitte eller ikke er en subjektiv vurdering. På BMW er dem som regel kresne, og da er alt annet enn nytt slitt, mens folk som er vandt til litt annet enn 1-2-år gamle BMWr ser på det som mer vanlig slitasje. Bare åpne lommeboka og kjøpe nye freshe deler:) Det her koster jo ingenting uansett. Jeg kjøpte bil til 16.000 og nå passerer jeg hvert øyeblikk 100.000 i kostnader, sånn er det stort sett med alle prosjektene jeg kjøper. Da er ikke disse bagatellene mye å klage på;)

Skrevet
Seriøst? Bytt noen bremserør, foringer og kjøp deg nye senkefjærer til bilen. Det er en gammel bil. Rusta på bremserørene så veldig overfladiske ut også, puss med stålbørste og tektyle etterpå.

Det er en gammel bil. EU-kontroll er ingen tilstandsrapport, så du bør se nøye på bilen før du kjøper uansett.

Jeg vet at det det er en gammel bil... " bytt noen bremserør" du sier som om det er gjort på 123, det er snakk om noen tusenlapper her som du skjønner... tar ganske mye tid også. Men dersom dere som ikke leser hele innlegget engang, slutt å svar uten å tenke over.

Det er snakk om at disse ikke skulle ha kommet gjennom Eu kontrollen, sånn at disse skulle vært byttet.!! dersom jeg må gjøre dette, så har jeg betalt for mye for bilen iforhold til arbeid som gjenstår på bilen. i Ordet "billig" legger jeg kr 43.000,- deler+arbeid snakker vi fort 16.000 me rabatter.. så da er det ikke en billig bil lengere!

Ja jeg vet jeg burde tatt en titt under bilen, men ikke lett å se helt ved bremserørene.. samtidig regner du jo med at disse er i orden ettersom den gikk gjennom Eu kontrollen for drøye 8 uker!

Er ikke så irritert på selger som jeg er på de som har kontrolert bilen..

Skrevet
Dersom det på dagbladet stemmer, har du nok noen retter.

Har du derimot selvrespekt, så ordner du dette selv. Da du ikke engang gadd å legge deg under bilen du skulle kjøpe for å ta en kjapp sjekk, ja da får du jammen meg leve med det du har brukt pengene på.

Greit nok dersom man kjøper en bil, for så å finne 3 liter byggskum i kanalene, men slike feil som nevnt over blir for dumt å klage på.

les alt før du svarer..

Skrevet

Jeg mente ikke at det er gjort på 123, fikk selv feil på noen bremserør på min bil, så jeg vet det er endel jobb. Har du tenkt at verkstedet kanskje ikke syns det var nødvendig med 2 er feil på rørene? De var ikke så ille spør du meg. Å bytte bremserør er mye jobb, men det er ikke vanskelig. Setter du av et par kvelder og noen kalde øl er jobben gjort. Setter du bilen på verksted koster det rundt 3000,- for dette.

Det er ikke vanskelig å se grundig under en bil med en lommelykt. Bare å legge seg under.

Når det kommer til foringer og fjærer er dette slitedeler som byttes ofte i en bils levealder. Regner med de fleste ikke hadde brydd seg så mye om fjærene, da det ofte byttes ut med senkesett. Hva med å bruke anledningen til å bytte flere foringer i bakstillingen hvis den ene der var litt dårlig?

Ta det som en jobb, det er en gammel bil. Blir litt lei av folk som tror de kjøper gull når de handler bil over 10-15 år. Eu-kontroll eller ei.

Skrevet

Beklager å måtte si det,men virker som du er ute etter å få avslag på gunn av manglene.Du har råd til å sette en gammel bil på merkeverksted,men ikke måtte regne med å bruke noe på en gammel bil.Ja den er Eu godkjent en tid tilbake,men ingen garanti.Greit å prøve bilen,se over den ordentlig (er en gammel bil).

Skjønner deg veldig godt,er utrolig kjipt.Men eneste man kan skylde på er seg selv,ved dårlig sjekk.

Skrevet

Så lange man har skrevet kontrakt og at bilen "selges som den er" har du ingen rettigheter.

Var borti det samme selv for 3uker siden. Ringte dama til en kollega som er advokat å så lenge ingen av partene er profesjonelle bilselgere gjelder ikke forbrukerloven og eneste alternativ er å ta det til forliksrådet.

Gjør du det og taper, som du mest sannsynlig gjør koster det deg like mye som reperasjonene ville gjort.

Skrevet
[...]

Forbrukerkjøpsloven , skjulte feil og mangler, den gjelder i 5 år, så ja du kan heve kjøpet hvis bilen er full av feil

Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for kjøp/salg mellom private! Det kommer tydelig frem av trådstarter at dette dreier seg om et privatsalg og i den anledning er det kjøpsloven som er gjeldene. Kjøpsloven sier videre at det er to års klagefrist. Det betyr naturligvis ikke at man bare kan heve kjøpet etterhvert som man finner feil.

Så lange man har skrevet kontrakt og at bilen "selges som den er" har du ingen rettigheter.

Var borti det samme selv for 3uker siden. Ringte dama til en kollega som er advokat å så lenge ingen av partene er profesjonelle bilselgere gjelder ikke forbrukerloven og eneste alternativ er å ta det til forliksrådet.

Gjør du det og taper, som du mest sannsynlig gjør koster det deg like mye som reperasjonene ville gjort.

Du har åpenbart ikke bladd i lovverket før. Ettersom du fremstår så uvitende kan jeg opplyse om at klausuler som "selges som den er" ikke fratar kjøper sine rettigheter, men den er med på å begrense dem. Du har fortsatt reklamasjonsrett hvis opplysningene fra selger ikke stemmer, selger har holdt tilbake vesentlig informasjon og/eller varen er i mye dårligere stand enn du kunne ventet deg. Ellers kan jeg opplyse om at det er et fastsatt rettsgebyr ved en forliksklage som per dags dato er på 860kr (jf. rettsgebyrloven § 1) og den skal betales av innklager (jf. rettsgebyrloven § 2). Som du ser er det stort spring i trådstarters prisestimat og rettsgebyrets størrelse.

Skrevet

Fritak for klagerett gjelder nok bare hvis det står i kontrakten at bilen selges som "rep objekt/delebil med div feil og mangler" da har selger gardert seg ganske godt

Skrevet

Det er naturligvis rett og kjøper vet som regel hva en går til når en bil selges som dette. I denne saken så fremstår de nevnte feil og mangler som bagateller/normal slitasje og klageretten gjør seg nok ikke gjeldene. Både brukket fjær og rustede bremse-/bensinrør burde vært oppdaget av kjøper ved visning av bil og/eller ved prøvekjøring. Slakken i foringene kunne vært "innenfor grensen" ved eu-kontroll, men i vesentlig dårligere forfatning to måneder senere. Du har nok ingen god sak her, badsha...

Skrevet

et tips til neste gang du skal handle bil uansett alder og tilstand er å sett den inn til naf for en kjøps test. koster vel tolvhundre spenn eller no..

der finner de ALT. hvis selger ikke godtar dette har personen noe å skjule ved bilen..

tipper det er mange der ute som får en kompis eller bekjent til å ta eu kontroller på bilene sine så akkurat det hadde jeg ikke stolt blindt på.

synd å si men det blir for naivt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...