TRF Skrevet Juli 10, 2012 Share Skrevet Juli 10, 2012 Det er MYE å hente på en ordentlig dieselmotor, kan fint konkurrere med "normale" bensinmotorer (ikke to lastebilturboer og 900hk). Hvor mye man vil bruke på det er jo klart en annen sak. Har desverre ikke noen stående her, har en tds motor (ukjent tilstand), men den står på jæren, det er et veldig langt steinkast. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Juli 11, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 11, 2012 Så.. Du som er dieseleksperten, hvilken motor ville du transplantert inn i en e30? Må nevnes at motoren som står i bilen nå er en d, ikke en td. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 11, 2012 Share Skrevet Juli 11, 2012 Spørs hvor flink du er med ledningsnett, og hvor mye du øsnker å bruke på det. M51 blir jo det mest naturlige kanskje, den har et relativt enkelt ledningsnett, og krever nok ikke så mye mer mer enn elektronisk gass, styrestrøm, speedo, clutch og bremse bryter. I tilegg er dette veldig turtallsvennlige motorer (har en som kjører uyten soft cut, hard cut på 5900). 185hk (+) med vår steg 2 tuning (mapping, justering av ladetrykk, og du må ha åpen eksos og bør har stor ic). Hadde nylig en tds som bremsa 126hk original, og 191-195 med steg 2, som en pekepinn. Skal du ha mye mer er det større turbo og ombygd pumpe som gjelder. M57, skal du først gå for m57, så gå for 3,0 for å dra fordel av volumet. 184/193 spiller ingen rolle, samme motoren. Blir nok ganske mye mer jobb med elektronikken her, men samtidig så ville jeg kanskje bare tatt en donor bil (e46 pga gamle typen givere på abs) og flytta over "alt", er jo flere som har gjort dette med andre motorer før(og noen med m57). Steg 2 (krever åpen eksos) gir ca 243hk. 2+ (IC og en sensor) ca 255hk. Deretter går det rett til steg 4, som er TRF Performance turbo, og TRF Performance dyser. Dette er ikke ferdig justert, men regner med å lande på 310hk ++. Fordelen med å gå for m57 fremfor m57n er at den har en mye friere elektronikk (sammenlignet med m57n), den er bygd opp mer lik de billigste bosch motorsport ecuene. Her kan vi også (og dette er vi vel de eneste som kan) deaktivere en del systemer totalt, for eksempel EGR, swirl flaps, aktiv turbo kontroll (om du heller ønsker å gå over til en vanlig turbo), slik at du kan koble fra komponentene fra ledningnsettet uten å få feil. M57n 204hk, enda litt mer låst elektronikk, men muligheten for ca 285hk på steg 2 (ca 315 steg 3, ca 350 steg 4). Håper dette hjalp litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Juli 11, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 11, 2012 Tusentakk for veldig informativt svar! Det hjalp _mye_, ledningsnett er vel egentlig det jeg er flinkest med men jeg tror at M51 er veien å gå for meg. Det siste jeg vil er å ha ett prosjekt stående i hagen som aldri blir fullført Ikke bare er det enklere, er jo mye billigere i tillegg.. Jeg har jo dieselpumpa fra M21'en, bare det er jo en fordel? Hadde egentlig planlagt å finne en m21 med turbo, men siden du skrev at toppene på disse er svake punkter la jeg det fra meg. Det fine med M51 er jo at jeg kan handle en Omega delebil, vil tro det er billigere enn E34. Da er det vel bare å legge ut M21 for salg i deler/nesten komplett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 11, 2012 Share Skrevet Juli 11, 2012 Tenkte jeg ikke skulle si det i tråden din i tilfelle du ville selge den pumpa, men den pumpa er ganske ubrukelig for deg, ettersom den (såvidt jeg vet, og normalt sett) ikke har "LDA", altså den har ingen regulering for mer diesel når turbtrykket kommer. Videre er mulighetene _mye_ bedre på elektrisk pumpe (altså original m51), så anbefaler absolutt å montere alt komplett ja. For all del, hender jo det er billige m57 ute å går, ettersom de kan være vanskelig å bli kvitt da ingen tør å prøve seg på ledningsnettet Men m51 er en veldig fin motor Husk å få tak i "første generasjon" m51, altså før "TU", dermed før MAF. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Juli 11, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 11, 2012 Ahh, takk for oppklaringen. Intet problem at du nevnte det, kan hende at m21-folket trenger "ny" pumpe og Må si jeg ser frem til å få en eller annen motor i bil og tar meg en tur til Rena.. Leste noe om at du planlegger å "utvide" virksomheten? Det er jo isåfall kjempenyheter for alle her inne! Kjempekjekt for meg at du bor ett litt langt steinkast unna For meg som er dieselnoob var det forresten veldig praktisk å lese dieseltråden din. Du forklarer ting på en veldig lettfattelig måte, det er ganske unikt. Kan forøvrig hende at det blir M51 litt før planen, en kar her inne selger en relativt nyoverhalt motor med kasse, ledningsnett, hjerne osv. Ca hvor i landet bør noe sånt ligge prismessig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 11, 2012 Share Skrevet Juli 11, 2012 Problemet er at trolig er kun 2,4d folket som kan bruke den (ikke td). Eller de som gidder å montere LDA selv. Bare å komme opp med bilen så skal vi få fart på den Rimelige priser har vi også (mener vi selv da:P), og garantert de beste oppsettene. Dersom du tenkte på det med "til sommeren" så gjaldt det i fjor Vi er godt i gang, bare døgnet som har for få timer til alle de produktene vi driver å lager, å samtidig trimme kundebiler med det vi har. Men det går nå på et vis. Godt å høre at tråden kommer til nytte! Gjorde det jeg kunne for å holde det på et lettfattelig hobbymekaniker nivå (vet om flere mekanikere som ville hatt godt av å lese den og forsåvidt), på denne måten kan den ivrige entusiast forstå mer, spare litt penger, og vite litt mer hva han bør spør om. Så kanskje vi får rydda opp i dieselens til tider dårlige rykte. Når det gjelder den nyoverhalte motoren, hva er "nyoverhalt"? Ofte disse som får problemer igjen (for dårlig plansliping, for dårlig toppakning blir brukt, feil tiltrekkingsmoment osv). Men kan jo også være veldig bra ! Også er det praktisk at du får med det meste på en gang. Husk at du også trenger litt av "bilnettet", men er du stø på koblingsskjema ordner du sikkert det selv. Men sensoren på den elektrisk gassen må du ha, her finnes det litt forksjellige versjoner. Og som nevnt, tror ecu blir glad om den får riktig hastighetssignal, brems bryter og clutch bryter (om m51 har dette da). Også bør du ha et dieselinstrument. Det jeg kommer på i farten. Om du får tak i en litt større turbo kan det også være lurt om det skal være nor særlig effekt å hente på veldig høyt turtall. t3 fra de eldre 2,4td kan være fint,evt litt større. Men for all del, få gang på den først Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Juli 11, 2012 Share Skrevet Juli 11, 2012 Hei nytern Grattis med "Fin" e30!! Karroseriet så jo absolut bra ut på bilde, til den prisen kan vel prosjektet ditt regnes som småplukk Det fine med M51 er jo at jeg kan handle en Omega delebil, vil tro det er billigere enn E34. Husk på at girkasser er forskjellig: Omega 1:1 4de gir, E34 1:1 5te gir.Godt å høre at tråden kommer til nytte! Gjorde det jeg kunne for å holde det på et lettfattelig hobbymekaniker nivå Ta det til deg, tråden er meget leselig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Juli 12, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 12, 2012 Hei, EspenK! Joda, prosjektet virker veldig overkommelig! Har gått over bilen for å finne det som er av synlig rust nå, den virker overraskende bra! Kan faktisk hende at den berger uten rustsveising. Frontplata er igrunn værst, men denne skal jeg prøve å få tak i brukt I dag er planen å få ut seter og gulvteppe, skal vel godt gjøres at jeg ikke finner rust i gulvet? Jeg er ihvertfall innstilt på å finne noe, så alt annet blir en aldri så liten gavepakke! Må forresten takke for info om utveksling på omega vs e34 girkasse, sparte meg noen kr der Surfa både finn og blocket i går og det virker faktisk som at prisnivået er lavere på de billigste 525tds'ene uansett. Så har vi youtube da, søker man så finner man alltids noe kult ca uansett hva søkeordet er.. Denne gangen var det m21d24 Ja, og bare for å konstatere at ikke alt er fryd og gammen.. Under alle delene i baksetet fant jeg følgende fra den tiden bilen sist hadde skilter i 2007: Danseband hits xxx cd Alice Cooper cd Bokklubbens barn kaffekopp Von Dutch?! caps Assortert potetgull i løsvekt Sneiper (ingen brennmerker noe sted og bilen lukter ikke røyk) 1 kartong eplejuice med innhold (heldigvis skrukork) 1 kartong litago (tom nå, men noen dråper hadde tydeligvis unnsluppet og var nå pels på gummimatta) Etter at alt dette inkl gulvmatter var kastet følte jeg igrunn at den værste jobben var gjort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Juli 12, 2012 Share Skrevet Juli 12, 2012 At m21 er en dårlig motor er helt feil. Uansett hvem som måtte påstå det motsatte, så er det flere finner som har bra med effekt i disse, og som kjøres steinhardt! Det er også den BMW-sekseren med tøffest lyd. Kan godt dokumentere det med video osv, det ligger noe på youtube. Så jeg ville nok bygget videre på m21, og forsterket denne med ARP-bolter/grom pakning etc. De kjører jo 300hk på standard motor, bare med større element og turbo/IC. Skal jeg bygge en ny BMW diesel nå, så blir det utvilsomt m21 på den også, men da selvfølgelig med mekanisk styrt pumpe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 12, 2012 Share Skrevet Juli 12, 2012 Det er ikke en dårlig motor (tvert imot), men et svakt topplokk. At man får mye effekt er det ikke tvil om, det er jo i praksis samme potensiale som i m51. m21 har også ganske tøff lyd på litt turtall ja. Men m51 er og blir en mer solid motor, bedre topper, registerkjede, bedre kjøling i topp. M21 og mekanisk pumpe (evt m51 + mekanisk ) har fått ufortjent mye ros og oppmerskomhet, som et resultat av at folk ikke kan å mappe disse. Da er det greit å kunne justere mengde selv. Max teknisk dieselmengde er den samme på mekanisk og elektrisk, men mulighetene for justering, og karakteristikk forandring er ekstremt mye bedre med elekstrisk og tilgang til mapping. Som en sammenligning, hva er den sprekeste m21 du har sett som KUN er skrudd på? ALLE deler originale? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Juli 13, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2012 Så... Har ikke vann nede på parkeringa og ville veldig gjerne få bilen litt mer presentabel.. HELDIGVIS! Moder jord til tjeneste! Dommedagsregn og bilvask var jo en ypperlig kombo! Naboene mener kanskje jeg er litt rar, fruen og (som knipset bildet) men bilen ble renere! Ble kvitt ca ett tonn kvae Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Juli 14, 2012 Share Skrevet Juli 14, 2012 Det er ikke en dårlig motor (tvert imot), men et svakt topplokk. At man får mye effekt er det ikke tvil om, det er jo i praksis samme potensiale som i m51. m21 har også ganske tøff lyd på litt turtall ja. Men m51 er og blir en mer solid motor, bedre topper, registerkjede, bedre kjøling i topp. M21 og mekanisk pumpe (evt m51 + mekanisk ) har fått ufortjent mye ros og oppmerskomhet, som et resultat av at folk ikke kan å mappe disse. Da er det greit å kunne justere mengde selv. Max teknisk dieselmengde er den samme på mekanisk og elektrisk, men mulighetene for justering, og karakteristikk forandring er ekstremt mye bedre med elekstrisk og tilgang til mapping. Som en sammenligning, hva er den sprekeste m21 du har sett som KUN er skrudd på? ALLE deler originale? Det er sant, ville bare påpeke at m21 får utfortjent mye pepper. Her er en m21 som går ganske gvasst og som blir straffa noe grådig. Legg merke til at det lyser opp av eksospipa Ingen tvil om at m51 er bedre, men synes m21 får utfortjent mye pepper, det var poenget Har hatt en 324td en gang som var skrudd opp så mye det går på original motor, den holdt bra i mitt eie, helt til noen klovner som kjøpte den kjørte den tom for vann Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Juli 15, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2012 Ble bedre med en kjapp vask.. Ja, i morra er dagen.. Da har jeg avtalt å møte eieren før karen jeg handlet den av på bt for fiks av tapsmelding + salgsmelding. Har utsatt å gjøre noe særlig med bilen før dette er fikset. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Juli 21, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2012 Såå... Jeg satt og så utav stuevinduet før i dag.. Regn, regn og atter regn.. Plutselig! Fikk jeg ånden over meg og trosset drittværet, nå var det tid for å se hvor syk katta i sekken egentlig var! Nå er jeg ikke helt i vater selv, så jeg tar nok frøken E30 inn i varmen uansett! Teppet kommer helt ut i morgen, hadde ikke tid til å fundere på om jeg skulle fjerne mer av dashen eller kutte det så langt oppunder dashen som overhodet mulig.. Ser mange gjør det, er jo ikke synlig uansett. "Rusten" jeg fant og knipset kunne for det meste tørkes bort med en klut.. Tok veldig ærlige bilder før jeg rørte noe som helst Kommer til å pusse ned det lille jeg fant og pensle over med Owatrol etterfulgt av Arcanol. Virker som at det er oldschoolmåten å gjøre det på Gulvet får tommel opp fra meg ihvertfall, kan bli spennende å høre hva dere mener! Tok noen bilder av kanalene og, de er "strøkne" bortsett fra feiljekkinga.. Planen her er å strippe for lakk og annen skit og rette "jekkekantene" på best mulig vis. Førstepri er å få karosseriet ok, håper jeg rekker å gjøre meg ferdig før vinteren. Hadde jeg bare fått tak over hodet hadde alt gått så mye enklere, nå må jeg ta hensyn til vær og vind! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå