garrasjen Skrevet Juli 9, 2012 Skrevet Juli 9, 2012 Står 110 kw, det er vel rett under 150hk. Så det må jo være snakk om 520 motoren De forandrer ikke kw i selve vognkortet, det pleier å stå antall kw på ny motor i merknadsfeltet der det står at den er godkjent med 528 24v motor. Mener de 528 24v motorene er på ca 190HK, så da skal du jo være innenfor når det gjelder effekt. Tror jeg hadde bestilt utskrift av filen biltisynet har på filen (det nummeret som står etter merknaden) med bilder osv. Da kan du jo se om de har skrevet feil og om det er den motoren du har i som er godkjent. Står dessverre kun "Bilen er ombygd til 528 24v" også et nummer jeg ikke vet hva er. La vel ut et bilde også. Ja spiller ingen rolle for meg om jeg har et par hk mindre, var bare veldig "rolig" når jeg kjørte rundt i bil som hadde godkjent større motor og greier. Kan jo gjøre det du sier, men da kan de jo få mistanke om at jeg kjører rundt i bil med annen motor? Eller er jeg veldig paranoid nå? At du vil ha kopi dokumentasjonen på ombyggingen skaper nok ikke noe mistanke nei
Vulturous Skrevet Juli 9, 2012 Forfatter Skrevet Juli 9, 2012 Okei, bra Ordner det første fridagen min så oppdaterer jeg dere. Men en ting til, var foreslått her å få den godkjent med 3literen grunnet lavere effekt enn 2.8literen den er godkjent med. Men må jeg ikke da ha all mulig dokumentasjon angående denne ombyggingen også?
TheEspenK Skrevet Juli 10, 2012 Skrevet Juli 10, 2012 Okei, bra Ordner det første fridagen min så oppdaterer jeg dere. Men en ting til, var foreslått her å få den godkjent med 3literen grunnet lavere effekt enn 2.8literen den er godkjent med. Men må jeg ikke da ha all mulig dokumentasjon angående denne ombyggingen også? Hei igjen. Å godkjenne nedover hk skal gå greit. Din bil skal godkjennes med avgass-kravene den har fra fabrikk, mener dette går i årsgrupper, eks 85-88mod, 88-90, du skjønner............ Kommer også motoren montert nå innefor disse krav hvilket den gjør, en 90mod bil har max-krav til avgass uansett motor, M30B30 er også levert i 90 og da vil dette automatisk kunne godkjennes i en annen 90mod. Et spmål blir ved fjærer fremme. En 2.8 24V har samme vekt som en 2.0 24V. Motoren nå kalles "storsekser" og uten å vite om den er større i mål eller tyngre kan de be om dok på dette pga annen motortype og dermed kan du forandre akslelast, bør løses ved mont av org fjær til e34 530I. Da er bilen godkjent utfra norsk regelverk. Møter du en sur nisse gir du deg ikke på argumentasjonen siden du nå har papirene på din side. Vedr avgassen din, det er kjent at BMW har dårlige innsugsbelger (gummien mellom luft-mengde-meter og innsug) og trekker du falsk-luft her tuller du til avgassen. rengjør det du kan, sjekk for lekkasjer og nye plugger og luftfilter før evt måling.
Azeton Skrevet Juli 10, 2012 Skrevet Juli 10, 2012 528 24v motoren er mye bedre å nyere enn dritten du har nå. Jeg hadde klagd.. m52 er alu motor å veier endel mi dre
scoot Skrevet Juli 10, 2012 Skrevet Juli 10, 2012 Slenger meg på Azeton jeg. Denne er vel også desto mindre drivstofføkonomisk.
Olelink Skrevet Juli 10, 2012 Skrevet Juli 10, 2012 Greit nok at effekten er noen lunde lik, men m30 motoren er betydelig tyngre enn en m52 og du må ha understell lagd for m30. Personlig tror jeg ikke de ser på dette på eu kontrollen sålenge det ikke er senkesett på bilen. Videre er m30 en gammel konstruksjon og er ikke spesielt økonomisk i drift. Så gammel motor vil nok også ha lettere for å komme over utslippskravene mtp eu kontroll. Men at det er en dårlig motor alder tatt i betrakning tror jeg ikke.
bmw-520i Skrevet Juli 10, 2012 Skrevet Juli 10, 2012 Iron Block in US, Alloy Block in Europe . 118kg 260lbs (alloy) 140kg 308lbs
Azeton Skrevet Juli 10, 2012 Skrevet Juli 10, 2012 Iron Block in US, Alloy Block in Europe . 118kg 260lbs (alloy) 140kg 308lbs Edit. Forstod det nå
Vulturous Skrevet Juli 10, 2012 Forfatter Skrevet Juli 10, 2012 Okei, bra Ordner det første fridagen min så oppdaterer jeg dere. Men en ting til, var foreslått her å få den godkjent med 3literen grunnet lavere effekt enn 2.8literen den er godkjent med. Men må jeg ikke da ha all mulig dokumentasjon angående denne ombyggingen også? Hei igjen. Å godkjenne nedover hk skal gå greit. Din bil skal godkjennes med avgass-kravene den har fra fabrikk, mener dette går i årsgrupper, eks 85-88mod, 88-90, du skjønner............ Kommer også motoren montert nå innefor disse krav hvilket den gjør, en 90mod bil har max-krav til avgass uansett motor, M30B30 er også levert i 90 og da vil dette automatisk kunne godkjennes i en annen 90mod. Et spmål blir ved fjærer fremme. En 2.8 24V har samme vekt som en 2.0 24V. Motoren nå kalles "storsekser" og uten å vite om den er større i mål eller tyngre kan de be om dok på dette pga annen motortype og dermed kan du forandre akslelast, bør løses ved mont av org fjær til e34 530I. Da er bilen godkjent utfra norsk regelverk. Møter du en sur nisse gir du deg ikke på argumentasjonen siden du nå har papirene på din side. Vedr avgassen din, det er kjent at BMW har dårlige innsugsbelger (gummien mellom luft-mengde-meter og innsug) og trekker du falsk-luft her tuller du til avgassen. rengjør det du kan, sjekk for lekkasjer og nye plugger og luftfilter før evt måling. Okei, får prøve å skaffe originalfjær da. Eller kan jeg handle tüv-godkjente senkefjører til 530i? Ser dere andre foreslår motorbytte men.. får se an priser og slikt først, bilen skal hvertfall gjennom eu kontroll først. Men om jeg godkjenner den "ned" til 530i, kan jeg da få godkjent den "opp" til 528 24v igjen uten problem? eller forsvinner den godkjenninga da? Sikkert teite spørsmål, men er 18 år og uten peiling så trenger litt hjelp Ellers tak for supre og utfyllende svar
bmw-520i Skrevet Juli 10, 2012 Skrevet Juli 10, 2012 du kan fint kjøpe et senkesett med dempere som det er papirer på. om du godkjenner bilen din som 530 vil du få et nytt vognkort der det vil stå ombygd til 530 og senket med supersport(tok bare et merke) senkesett 45/40 vis du skal senke den og. skal du bygge om til m52b28 må du inn med ny søknad men det vil gå fort siden det er blitt sent inn søknad før og er godkjent før så er det bare og vise bilen med motor i.
Vulturous Skrevet Juli 10, 2012 Forfatter Skrevet Juli 10, 2012 Okei, høres ikke så galt ut. Men var noe snakk om å kontakte biltilsynet her også og få tilgang til "byggefila" fra den gang bilen ble ombygd. Er dette mulig, og hva sier jeg? Trenger jeg et slags referansenummer jeg finner noe sted eller bare forklarer jeg situasjonen og skiltnummeret? Muligens bevis på at jeg eier bilen? Har fri på torsdag så har tenkt meg opp dit da, sikkert mye greiere å få forklart fjes til fjes enn via e-post e.l.
bmw-520i Skrevet Juli 10, 2012 Skrevet Juli 10, 2012 de sitter nok med info om ombyggingen da det ble gjort. gå ned og hør hva de sier.
Olelink Skrevet Juli 10, 2012 Skrevet Juli 10, 2012 å m30 veier jo 143 kilo. Som da er 25 kg tyngre enn m52 pluss at girkassa er noen kg tyngre enn m50/52 kasse vil jeg tro pga blandt annet større omkrets på clutchhus inn mot motor og at kassa er en eldre type. Anyway, når det gjelder å "nedgradere den til 530". Jeg trodde ikke det var mulig å godkjenne en bil med en motor eldre (produksjonsdato) enn chassiet. Mao må 530 motoren du godkjenner den med være produsert etter at bilen din ble produsert. Nå vet ikke jeg produksjonsdato på din bil men m30 ble jo utfaset etterhvert med m60 og derfor kan sjansen være stor for at m30 motoren i din bil ikke kan godkjennes uansett om den har lavere effekt enn m52b28 da den er "for gammel". Du vil vel også få problem med vekten fordi den nå er godkjent med forrakselvekt tilsvarende m52. Uansett understell. Du må da få hevet akselvekten forran med ca 25 kg for at det skal stemme med nåværende motor og dette går ikke lengre. Dette blir litt worst case og ikke noe jeg kan si sikkert.
tonyku Skrevet Juli 10, 2012 Skrevet Juli 10, 2012 Etter bilde å bedømme er denne bile godkjent med Apex fjærer aka senk? Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå