Gå til innhold

Vurderer kjøp av E39 540


Tom K
 Share

Anbefalte innlegg

Har litt lyst på en 540, det ligger noen på finn men de som er aktuelle har gått over 200 000, hvor holdbare er disse V8 motorene, hva må man regne med av påkost på en slik motor når den har passert 200 000 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste når du skal kjøpe brukt er å ikke se seg blind på kilometerstand. Hvis bilen har blitt tatt godt vare på og blitt ordentlig oppfulgt med det som er av servicer, bytte av slitedeler etc. så spiller det liten rolle om bilen har gått 200- eller 300.000. De som setter seg et krav om at bilen ikke skal ha gått over f.eks. 100.000 går glipp av veldig mange gode biler.

Siden 540 ikke akkurat er dusinvare her på berget så har nok de fleste endt opp hos personer som er entusiaster, og blir dermed behandlet deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det med Km stand er jeg klar over egentlig, det jeg lurte på var om det var noe man måtte sjekke ekstra nøye med disse motorene, er det noen typiske feil på V8 motorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V8 motoren (M62) er vel grunnleggende temmelig solid, men jeg mener å huske oljepumpen bør sjekkes om sitter forsvarlig fast. Vibrasjoner kan få den til å løsne med tiden. Husk ellers at når det gjelder E39 er det rust som er den store fienden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har hatt E39 før så jeg er kjent med de problemer som bilen ellers har ;)

har M62 utvendig oljepumpe eller sitter den i bunnpanna som på de fleste andre motorer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oljepumpa sitter i den nedre (bunnpanna er todelt) bunnpanna. er en veldig smal sak å åpne her og sjekke ved en oljeskift :D

jeg har hatt både m60 og 62. har hatt veldig lite problemer med de. på m60n var oljepumpa løs og da tikket den når den var kald, men dette fikk jeg ordnet på. også røk dynamoen på m60n. men den var vell gått 260k da.

ellers er det bare veivhusventilasjonen som klikket. ellers veldig lite. enkle motorer og skru på og dette. kjør på sier jeg bare!

eneste jeg bekymrer meg over ved litt høy km er automatgirene, spesielt om bilene er kjørt litt hardt. min har gått 186k nå, og fungerer utmerket ennå. utenom det er det jo bare foringer, rust etc som på alle andre modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt fortalt fra div. BMW-mekanikere at topplokspakninger må sjekkes NØYE. De har en lei tendens til å lekke bak mot torpedovegg, noe man ikke oppdager uten å lete grundig. Visstnok.

Forøvrig er E39 540 en veldig morsom bil med masse kraft. Blir like overrasket over hvor potent den bilen er hver gang jeg kjører en.

Sammenliknet med en 520i er de dyre, men du finner ikke noen annen V8 touring med samme kvalitet og tilsvarende pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner ikke til noen av bilene. men toppdekselpakning er ikke noe å tenke på. bytter begge på egg par tiner. bor du nært kan jeg godt hjelpe deg med dette ; )

lylke til med 540! forresten, har du ikke vurdert e38 da? får litt mer for pengene der mener jeg : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...