Julian Sommer Skrevet Juli 30, 2012 Skrevet Juli 30, 2012 Vi driver nå med en annen 525ix vi har. Denne har ingen kompresjon. Registerkjede, kammer og stempler flytter (såvidt vi kan forstå) fint på seg når vi drar den på starteren, men ingen kompresjon finnes. Ingen ulyder. Hva kan forårsake dette?
BrilleBjørn Skrevet Juli 30, 2012 Skrevet Juli 30, 2012 Første jeg tenker er vel stempelringer, eller gåen toppakning.. Virker litt rart at alle stempelringer skulle ryke på en gang, eller at toppakningen har blåst ut på alle sylindere. Skulle vel også lagd litt ulyder hvis stempelringene var game over.. Er det ingen kompresjon på noen sylindere? Ingen fiselyder rundt toppen heller? Hvis du prøver å dra den på veiva med skralle er det kanskje litt lettere å høre ulyder, enn hvis du drar den på starter? - Bjørn
Julian Sommer Skrevet Juli 30, 2012 Forfatter Skrevet Juli 30, 2012 Takk for svar! Ja, rart at det ikke er noe som helst komp på noen av sylinderne.. Da skal jeg prøve å dra den rundt med veiva så kommer det update
BrilleBjørn Skrevet Juli 30, 2012 Skrevet Juli 30, 2012 Hvis du ikke hører no rasling eller noen fiselyd rundt blokk/topp, skru av ventildeksel og sjekk at alt er i orden der; ventiler, løftere(hydrauliske), fjærer, kammer, kjede. Hvis kamkjede er røket/hoppet av og/eller ventilene ikke lukker/er ødelagt vil du jo heller ikke få noe komp. Har du hatt gang på motoren? Eller var den død når du kjøpte den? - Bjørn
Julian Sommer Skrevet Juli 30, 2012 Forfatter Skrevet Juli 30, 2012 Var død da den ble kjøpt. Fikk beskjed om at det kunne være registerras, men det er det altså ikke. Har hatt av toppdekselet. Registerkjede går rundt som det skal, og kammene går fint rundt. Men om ventilene lukker vet jeg jo ikke. Er det da det vil komme fiselyd, dersom ventilen(e) ikke lukker? Ser ikke selve ventilene ved bare å ha av toppdekselet. Er det noe mer det går an å demontere, uten å skru av innsuget og hele toppen?
Kennethe34 Skrevet Juli 30, 2012 Skrevet Juli 30, 2012 Sjekk timinga på registeret, kan være tima 180grader feil.
JulianS Skrevet Juli 31, 2012 Skrevet Juli 31, 2012 blir ikke null komp ved å time 180grader feil.. jeg tenker skeive ventiler. ta av toppdekselet og tørn motoren til veksling og bruk trykkluft (sylinderlekkasjemåling) i plugghullet så finner du ut hvor det lekker!
Julian Sommer Skrevet Juli 31, 2012 Forfatter Skrevet Juli 31, 2012 Det sitter i tennplugger ja, hehe. Bilen har gnist og får bensin, så alt virker i orden bortsett fra kompen. Takker og bukker for nye forslag!
oddis Skrevet Juli 31, 2012 Skrevet Juli 31, 2012 Hva slags indikasjoner har du på at det er dårlig kompresjon? Bludrer motoren når du prøver å dra den på starteren? Er oljen fin? Majonesaktig? Første bud er å dreie rundt motor uten tennplugger for hånd og sjekke at den dreier fritt. Deretter ta en kompresjonstest. Da finner du ut hvor landet ligger. Du kan også sjekke at den står i TDC med en liten flattrekker gjennom plugghølet og notere kamlobeposisjon. Normalt så starter en motor med bøttelav kompresjon, den harkler seg i gang. Jeg tror dette er noe annet.
JulianS Skrevet Juli 31, 2012 Skrevet Juli 31, 2012 eller bare ta en sylinderlekkasjemåling så FÅR du svaret!
Ballder Skrevet Juli 31, 2012 Skrevet Juli 31, 2012 Bytt plugger så rasler den i gang med en gang. En M50 motor som av en eller annen grunn ikke starter, men bare maler i vei på starteren høres nemlig totalt komp løs ut.
OLEZZ Skrevet Juli 31, 2012 Skrevet Juli 31, 2012 Prøv å legg i en skvett olje nedi hvert plugghull også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå