hauken Skrevet August 9, 2012 Share Skrevet August 9, 2012 Solgte min 05modell X5 for litt over en mnd siden(Eu-godkjent 12 mai i år)og nå ringer kjøper og forteller at han har vært på verksted og de har funnet feil for over 23500kr...verksted sier at disse feilene aldri skulle gått gjennom eu kontroll,men de gjorde de altså... Eg solgte bilen i den tro at de var feilfri,men skrev i kontrakten at den selges som "den er" Så kommer spørsmålet:har eg noe og frykte her?Kjøper vil at eg skal betale halvparten,men eg mener at når han kjøper en 7 år gammel bil,bør han sjekke tilstanden FØR han handler,og ikke komme sutrende etterpå... Hva mener ekspertisen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet August 9, 2012 Share Skrevet August 9, 2012 Korleis veit dei at feilene var der 12 mai iår? Kva slags feil er det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leadfoot Skrevet August 9, 2012 Share Skrevet August 9, 2012 Så lenge du har solgt den i god tro (dvs.ikke visst om evt. feil og mangler), og den er solgt "som den står" så har han ingen rett til å kreve penger av deg. Hvis du vil være kamerat kan du jo sponse ham med noen lapper, men du har ingen plikt til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hauken Skrevet August 9, 2012 Forfatter Share Skrevet August 9, 2012 Følgende feil:begge øvre bakre opphengskuler,høyre opphengskule foran,casterforinger,og må skifte eksosmanifold pga lekkasje...De eneste spørsmålet eg fikk av kjøper var om han kunne få bilen 10t billigere og de fikk han,ikke ett spørsmål om noe annet..når han kom så betalte han og kjørte,han tok seg ikke en tur rundt bilen engang... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naitsirk Skrevet August 9, 2012 Share Skrevet August 9, 2012 § 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg. (1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, ( selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller © tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
handsome Skrevet August 9, 2012 Share Skrevet August 9, 2012 Er det ikke bare 10 dager angrerett ved privatsalg? Sent from my HTC One X using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet August 9, 2012 Share Skrevet August 9, 2012 Er vel ingen ting som heter angrerett ved privatsalg. Du har angrerett når du kjøper en ting "utenfor fast utsalgssted", dvs ved fjernsalg, internett, dørsalg og messer. Og det er vel slik at selger må ha visst om eller burde vist om manglene, for å ble holdt ansvarlig. Og det høres jo ikke ut som det er slik i dette tilfellet med nylig EU-godkjenning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
handsome Skrevet August 9, 2012 Share Skrevet August 9, 2012 Da har jeg misforstått! Mener det var en kvinne som var i samme situasjon som fikk dekket av selger etter lang tid?! Solgt som den er" Når en vare selges brukt, blir den ofte "solgt som den er". Det begrenser rettighetene dine, men du har likevel reklamasjonsrett hvis: Opplysningene fra selgeren ikke stemmer. Selger har holdt tilbake vesentlig informasjon Varen er i mye dårligere stand enn du kunne forventet deg. Hva du kan oppnå Hvis varen har en mangel, må du reklamere til selger, og gi ham mulighet til å ordne opp. Selger skal da for egen regning rette mangelen. Hvis han ikke gjør det innen en rimelig tid etter at du har reklamert, kan du ha krav på prisavslag eller heving. Prisavslaget beregnes utfra verdireduksjonen på varen, altså hva varen er verdt i forhold til om varen ikke hadde en mangel. Hvis selger lar være å ordne opp i alvorlige mangler, kan det være aktuelt å returnere varen og få tilbake pengene, slik at kjøpet heves. Har du utgifter på grunn av mangelen, kan du ha krav på å få disse dekket. Eksempler kan være reparasjonsutgifter du selv får for å få den reparert når selger ikke har innfridd sine plikter , eller du har andre utgifter som følge av manglen. Du må holde utgiftene så lave som mulig. Krever du erstatning, må du dokumentere kravet ditt. Rettighetene kan også følge varen, og du kan da klage til produsent eller butikken som solgte varen til tidligere eier. Dette kan være en verdifull rettighet, for eksempel ved kjøp av relativt ny bruktbil der reklamasjonsfristen på fem år ikke er utløpt. Sent from my HTC One X using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet August 9, 2012 Share Skrevet August 9, 2012 Har du kjøpt bil fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. Da har du en reklamasjonsrett på to år. Det er i tillegg et krav om at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde ha oppdaget mangelen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naitsirk Skrevet August 9, 2012 Share Skrevet August 9, 2012 slik ville jeg tolket dette: bilen er tydeligvis solgt med vesentlige feil og mangler, med tanke på det du skriver lengere opp. om du/ verkstede viste om dette tar jeg ingen stilling til. men når man ser på prisen og på hva som må byttes så er feilen/manglene så vesentlige å store at hvis det går så langt som til rettsak, så har vell bilkjøperen ganske mye dokumenter å henvise til..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet August 9, 2012 Share Skrevet August 9, 2012 Var en nylig som måtte dekke service på en brukt bil som ble solgt privat etter en runde i forliksrådet/retten, usikker hvor. Men selgeren satt med sorteper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet August 9, 2012 Share Skrevet August 9, 2012 Solgte min 05modell X5 for litt over en mnd siden(Eu-godkjent 12 mai i år)og nå ringer kjøper og forteller at han har vært på verksted og de har funnet feil for over 23500kr...verksted sier at disse feilene aldri skulle gått gjennom eu kontroll,men de gjorde de altså... Eg solgte bilen i den tro at de var feilfri,men skrev i kontrakten at den selges som "den er" Så kommer spørsmålet:har eg noe og frykte her?Kjøper vil at eg skal betale halvparten,men eg mener at når han kjøper en 7 år gammel bil,bør han sjekke tilstanden FØR han handler,og ikke komme sutrende etterpå...Hva mener ekspertisen? Verkstedet som ny eier har benyttet sier bilen aldri skulle gått gjennom eu-kontrollen? Vel da ville jeg ha pratet med verksted som påstår det og verkstedet som tok eu-kontrollen. Ett av verkstedene har gjort en dårlig jobb. Er det verkstedet som har tatt eu-kontroll, eller verksted som forteller om mangler som egentlig ikke er mangler. Jeg ville ha satt verkstedene opp mot hverandre. Enten så må det ene innrømme dårlig jobb ved eu-kontroll og ta følgene av det, eller så må det andre verkstedet innrømme en "bløff". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet August 9, 2012 Share Skrevet August 9, 2012 Kjøpt er kjøpt, at han prutet på bilen og fikk tilslag teller heller ikke i kjøpers favør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naitsirk Skrevet August 15, 2012 Share Skrevet August 15, 2012 hvordan går det med denne saken ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hauken Skrevet August 15, 2012 Forfatter Share Skrevet August 15, 2012 De har vært stillt en uke og to nå,og de håper eg de fortsetter med...Alle eg har snakket med mener kjøper har en dårlig sak..Problemet hans er at han er blakk og har ikke råd til å fikse feilene.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå