Gå til innhold

Planlegger tur til DK/DE (Overnattingstips?)


Jay-O
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Planlegger en kjapp langhelg/halv uke tur sørover og lurte på om noen her kan hjelpe meg å kommei kontakt med et verksted eller butikk som selger Meyle HD deler og Powerflex og gjør montering til en rimelig pris. Helst ikke lengre sør enn Hamburg.

Har sett på Schmiedmann sine danske sider, og prisen er bra der, men skulle fått montert tingene og med det samme.

Tenker da på:

-Casterstag (Meyle HD)

-Bærearmer (Alu)

-Stabstag (Meyle HD)

-Indre/ytre endeledd

-Bremseskiver (EBC sine sorte)

-Bremseklosser (EBC Greenstuff)

-Knirkeforinger

-Powerflex bærearmsforinger (indre)

-Powerflex stabilisatorstang foringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene på danske bilverksteder er generelt hyggelige utenfor de store byene. Jeg ville derfor ha gjort et lite oppslag på Google... søk på autoværksted + en eller annen by. Ring verkstedet og forklar hva du vil. Det burde kunne la seg gjøre å koordinere dette med et kjøp av deler hos Schmiedmann. Mange verksteder her i Danmark kan også tilby gode priser på OEM deler til BMW. Timeprisen på et verksted utenfor de store byene bør ikke koste mer enn 500-550 DKK inkl. moms/mva. Er verkstedet autorisert og tilknyttet en kjede (f.eks Mesterbiler) kan du være rimelig sikker på at kvaliteten på arbeidet er bra... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Fredrik - håpet på å høre fra deg.

Hvordan er det med tilbakebetaling av mva, er dette noe som er mulig fra vanlig butikk i Danmark? Går det an å gå innom tollstasjonen i Hirtshals med kvitteringen og si at jeg skal eksportere de varene? Havner da godt under 6000 NoK grensen for tollfri/mva fri innførsel til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momsen i Danmark og MVA i Norge er den samme... 25%. Ergo gir det ingen mening å få refundert den danske momsen (hvis lovlig praksis følges). Normalt må man ha godkjente norske tollpapirer for å få refundert momsen fra et annet land.

Det er ingen i Norge som oppdager at du har skiftet div. understelskomponenter i Danmark. Tut og kjør.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momsen i Danmark og MVA i Norge er den samme... 25%. Ergo gir det ingen mening å få refundert den danske momsen (hvis lovlig praksis følges). Normalt må man ha godkjente norske tollpapirer for å få refundert momsen fra et annet land.

Det er ingen i Norge som oppdager at du har skiftet div. understelskomponenter i Danmark. Tut og kjør.... :)

Tenkte hvis jeg ikke fikk det montert. Havner under 6000 grensen hvis jeg får momsen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Odense kan jeg anbefale First Hotel Grand. Fint hotell midt i sentrum, med gågatene rett i nærheten. Har låst parkeringshus som du betaler for på hotellet.

Masse gode restauranter og barer/utesteder i nærheten. (Den glade viking om du vil ha billige drikkevarer og masse liv, men mye ungdommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde nettopp på First Hotel i Kolding, og dette var et ganske nytt og pent hotell. Parkering i kjelleren. Hotellet var ganske rimelig, men syntes parkeringen var dyr (90DKK pr. natt), uten at jeg vet hva som er vanlig.

Det kan også være en idè å sjekke opp i Coop sitt hotelltilbud, her kan man få opptil fem netter til en veldig grei pris.

Ang. moms har jeg ikke noen erfaring fra Danmark, men vi kjøpte en bag til en barnevogn i Tyskland, og her fikk vi med tollpapirer som måtte stemples når vi forlot EU (Hirtshals for vår del). Etter at papirene var stemplet kunne vi enten faxe de til butikken, og få pengene overført (minus evt. bankgebyrer), eller vi kunne komme innom selv og få pengene. Foreldrene mine skulle ned rett etterpå, så de hentet pengene for oss. Har forstått det slik at dette er litt styr for butikken, og butikker som ikke er vant til dette vil helst slippe om mulig. Det er derfor langt fra sikkert du får disse papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang moms, så er det ikke mulighet å gjøre det i vanlige butikker, med mindre det er en "Duty Free" butikk (sånn klistermerke i vinduet) - Tyskland stiller seg litt annerledes, men det er mye stress for butikken, så de fleste gir heller god rabatt enn å betale tilbake moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...