Gå til innhold

Bmw 740i **Ferdig ombygd**


tobiastorvik
 Share

Anbefalte innlegg

Idag starter turen til oslo for å hente motor til bilen! Gleder meg noe jævlig til dette! Endelig er det motor og gir som er prioritet og ikke interiør/eksteriør! :D har med comp test for å sjekke att det er samme kompresjon på alle 8cylindre :) uansett så skal motor total overhales. Jobber som reisemontør nå, innen for skipsmotor så verktøy/verksted er ingen stress. Ventiler blir slipt samt setene. Alle pakninger skal skiftes,samt lager. Og blokka skal få smake noen runder i vaskemaskinen våres og kommer til å se ny ut :) planene er klar å fingrer klør!! Kommer med bilder!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor er kommet i hus og jeg må si meg meget fornøyd til nå! :D har tatt av girkassen for å sjekke tilstand på clutch/svinghjul og dette ser nesten ut som nytt! :)

Ellers har jeg bare studert og fundert. I motoren er der underspyling av stempel noe som ikke er på m60 ialle fall. Ellers er motor strøken og ser ny ut innvendig. Ser også att stempler ikke er orginale osv.

Skal bli noen flotte timer med arbeid på denne motoren. Her e forresten dobbel vanos men motoren kommer til å få koden M60B50 når jeg har gjort mitt.

M60topper skal på samt innsug. Dette har jeg sjekket opp på forhånd så jeg er 100%sikker på att dette går.

Bilder! :)

zlg08jdes8npwe7lr5v0.jpg

hyr22we2te2c8jh6cf1f.jpg

qbmyqyvatt9be9mfnlc5.jpg

qbmyqyvatt9be9mfnlc5.jpg

zxs8sif6x542fhvfymjo.jpg

8496cg7qf0eg3wbmx5u7.jpg

2v2mzkjj2sn5w30tq5y8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! Har så og si funnet alt som er gjort med min nye motor, og det viser seg å være en stroket motor med m5 bunndel osv. Er Mahle stempler og alt tilbehør. Veiven er balansert på ny pga modifikasjonene. Det betyr også att min plan med M60 topper passer rett på. Bruker kun topp-pakning ifra 4.4l motoren (m62TUB44).

Her blir motor altså:

M62TUB44 bygd om til "M60B50"

Balansert veiv og råder

Mahle stempler

S62B50 bunndel( råder,veiv og spesiallagd stempler)

M60B40 topper samt innsug

Dette vil gi hele 400++hk ifølge kalkulasjoner gjort av ESS og SS-performance.

Har nå startet demontering av begge motorer og tar mye bilder etterhvert.

Kommer tilbake med en egen DIY ang ombygging av motor.

Deler til alt blir handlet når jeg er 100%sikker på att den fortsatt har orginal borringen.

Mvh Tobias Torvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :)

klarte å måle borringen under ifra og den er 92mm :D Det betyr att borringen er orginal og att den er stroket så jeg trodde! :D Da blir det å lage til en heftig bestilling av alt jeg trenger av pakninger og deler. Siden motor er så "ny" og siden jeg allerede holder på så tror jeg att jeg kjøper ny vannpumpe,oljepumpe osv. Når motor er i bilen vil jeg att ALT skal funke uten noen negative overraskelser. vil ikke risikere att div ikke virker. Så først er det topper som skal overhales. vi har maskin til dette på jobb, så seter og ventiler blir slipt i maskin og blir derfor 100% nøyaktige og ingen feilmarginer. Jeg skal nå sjekke opp hvor mange grader ventiler osv er før jeg går løs på dem. toppene blir vasket i delevaskeren vår og alle motordeksler blir glassblåst og sendt til pulverlakkering. så nå er planene på nettet og jeg må få ræva i gir! :D

Takk for att dokke følger med på dette prosjektet. FØR 2013 er over skal motor være i bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommel opp!:) V8 er tingen!

liker godt R6 også jeg, men V8 er absolutt det rette for min smak :)

Lett å skru på, tar liten plass ( faktisk sant ) og deler er billige :)

Eneste som er dritten er att det er dobbelt av alt nesten.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...