Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 357
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
til tips, står ikke politiet der det er teknisk er det ikke plikt til å stoppe heller ;) full gass

Det tror jeg faktisk er noe av det dummeste jeg her hørt, når det gjelder bil og teknisk etter veien er det ingen som har mer makt enn statens vegvesen! De er forøvrig de eneste som har rett til å prøve bilen din også om de fatter

Mistanke om noe er galt. Det kan du spørre hvem som helst som har greie på det om.

Skrevet

feil det gitt, står ikke politiet der har du ikke plikt å stoppe ;)

kun etater med blå lamper på taket har makt i trafikken til å stoppe folk.

Skrevet
til tips, står ikke politiet der det er teknisk er det ikke plikt til å stoppe heller ;) full gass

Det tror jeg faktisk er noe av det dummeste jeg her hørt, når det gjelder bil og teknisk etter veien er det ingen som har mer makt enn statens vegvesen! De er forøvrig de eneste som har rett til å prøve bilen din også om de fatter

Mistanke om noe er galt. Det kan du spørre hvem som helst som har greie på det om.

Er bare å lese rettningslinjene for statens vegvesen vedr. utekontroll det..

den kan du laste ned her:

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Utekontroll/Veiledning+for+utekontroll

Skrevet

Jøss, det hadde jeg ikke i mine villeste fantasier sett for meg, beklager det da, legger meg flat, men har hørt politiet har sagt det, til og med statens vegvesen. Men da vil jeg vel tro at de har rett til å anmelde? Dessuten hvis du ikke stopper kan man vel være sikker på å få er brev i posten om full teknisk :) Hehe

Men hvis man er vrang da? Så har brannvesenet rett til å stoppe deg, men ikke statens?? Høres rart ut :)

Skrevet

Synes dere skal prøve å unnlate og stoppe for biltilsynet når de har kontroll jeg, og hver så snill og post resultatet i en egen post uten å juge altfor mye.

§ 10. Trafikkontroll m.m.

Fører av kjøretøy skal straks stanse for kontroll når det kreves av politiet eller kontrollpersonell fra regionvegkontoret. Føreren plikter å vise fram dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen, og straks etterkomme påbud gitt med hjemmel i denne lov.

Departementet kan gi andre offentlige tjenestemenn myndighet til å foreta kontroll og gi påbud som nevnt i første ledd.

Endret ved lover 10 apr 1981 nr. 8, 12 juni 1987 nr. 64, 23 juni 1995 nr. 40 (ikr. 1 okt 1995), 21 juni 2002 nr. 39 (ikr. 1 juli 2002 iflg. res. 21 juni 2002 nr. 576).

Skrevet

Altså at du har "plikt" det viste jeg. Men er ikke stort mye mer de kan gjøre enn å sende deg en innkalling i posten, og annmelde deg. Spørs hvor langt de kommer med sistnevnte dog.

Alt i alt, lov å tenke selv ;) jeg oppfordrer ingen til å ikke stoppe. Men i veiledninga dems så står det at de ikke skal skape noen trafikkfarlige situasjoner for å stoppe biler, og langt i fra følge etter dem..

Samme som morten nevner kjenner jeg til tilfeller hvor personer har kjørt forbi, uten annet en innkalling i posten..

Skrevet

Kan jo like så greit stoppe når man uansett får det i posten,bare man får kjørt 2 mnd mer kanskje.. Kommer jeg i kontroll hadde jeg nok ikke kjørt den bilen for egen maskin med skilt på igjen.. Og med tanke på at jeg ser BT hver gang jeg er ute setter det en liten stopper for det hele her.. :)

Skrevet

Politiet skal alltid ha rapport om hendelsen, kontrolløren velger om han skal varsle politiet på mobiltelefon umiddelbart. Slike forhold bør også anmeldes som straffbart forhold med ukjent gjerningsmann, dersom kjøretøyet er identifisert.

Dette står i loven det henvises til tidligere.

Så kjør på....

• 2 months later...
Skrevet
Kan jo like så greit stoppe når man uansett får det i posten,bare man får kjørt 2 mnd mer kanskje.. Kommer jeg i kontroll hadde jeg nok ikke kjørt den bilen for egen maskin med skilt på igjen.. Og med tanke på at jeg ser BT hver gang jeg er ute setter det en liten stopper for det hele her.. :)

Om man får innkalling isteden for å bli stoppet der og da, så har man tid til å bytte ut det som eventuelt er ulovlig på bilen, så man slipper å miste skilta. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...