Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før noen dager siden så stoppet bimmeren ved pådrag, stoppet heilt opp og prøvde å starte men ingen liv, slo av tenninga og på igjen med tenning så startet bilen igjen. Nå skjer det mer og mer og når jeg får motstand på motoren så stopper den før den når 2000 omdr. Har funnet en feilkode på injektor sylinder 3. men når bilen går så har den fin gange på motoren men når jeg prøver å kjøre fremover og litt motbakke så stopper motoren. av og på med tenning så starter den fint..

Noen her som har vært borti det?

Skrevet
Ja har vært borti akkurat det samme på E39 530d. På den var det fødepumpa som trøblet.

Hvordan fant du ut det? og var det dyrt?

Hvor ligger den pumpen på e61?

Skrevet

Den klarer rett og slett ikke å pumpe frem nok diesel til trykkpumpe/motor. Min lagde en markant summelyd som ikke skal være der. Det er ikke helt likt på E61, men fødesystemet er i prinsippet det samme. Trykkpumpa på motor mates av en fødepumpe. På E39 ligger den under bilen ca rett under førerstol. På E61 er det et filter her. Ut fra ETK tror jeg ikke det er noen pumpe mellom tanken og trykkpumpa.

Fikk tak i en "uoriginal" Bosch-pumpe til 2-2500,- men det er nok ikke likt på E61.

Jeg ville ha bytta det filteret under bilen først, samt dieselfilter i motorrommet dersom den har det.

Skrevet
Den klarer rett og slett ikke å pumpe frem nok diesel til trykkpumpe/motor. Min lagde en markant summelyd som ikke skal være der. Det er ikke helt likt på E61, men fødesystemet er i prinsippet det samme. Trykkpumpa på motor mates av en fødepumpe. På E39 ligger den under bilen ca rett under førerstol. På E61 er det et filter her. Ut fra ETK tror jeg ikke det er noen pumpe mellom tanken og trykkpumpa.

Fikk tak i en "uoriginal" Bosch-pumpe til 2-2500,- men det er nok ikke likt på E61.

Jeg ville ha bytta det filteret under bilen først, samt dieselfilter i motorrommet dersom den har det.

Har vært ute og prøvd nå og når bilen er kald så kutter den ikke, men så fort den blir varm så stopper den og har fått opp ny feilkode:

4F6F

High RPM instability

Error will not cause a warning light

Error is not currently present

Test conditions have been completed

Hva betyr den koden?

Nytt filter ble byttet i sommer og tror ikke det er mer filter i motorrommet..eller?

Etter litt googling så fant jeg ut 4F6F betyr 0x02414F6F 4F6F Hydraulic pump, activation

Hva nå det betyr? :oops:

Skrevet

For meg høres "Hydraulic pump, activation" ut som problemer med oljepumpe på girkassen. Et kjapt søk på google leder meg også inn på feil med oljepumper på SMG-kasser.

Skrevet
For meg høres "Hydraulic pump, activation" ut som problemer med oljepumpe på girkassen. Et kjapt søk på google leder meg også inn på feil med oljepumper på SMG-kasser.

Fant det ut på bimmerfest.com:

4F6F means hydraulic pump failure and since you have intermittent issues then you're running low on hydraulic fluid due to the clutch slave cylinder O-Ring is busted.

Take the car up on ramps and check the SSG hydraulic fluid tank which is located on the bottom rear left of the gearbox. Take a torchlight to see the fluid. Also do check for hydraulic leakages on your front porch or under the car ...

Clutch har vel ikke jeg..hehe kan ikke være riktig. Har og prøvd å koble 1 stk dyse og da går bilen uten å kutte men går ikke på alle sylinder. men som fort jeg setter på så kutter bilen :oops: Nei!! få bilen til bmw verksted men synd det er over 60 mil til nærmeste :shock:

Skrevet

Aller først ville jeg tatt opp et av lokkene under baksetet og lyst ned i tanken for å sjekke for evt spon i dieselsystemet.

Da "glinser" det evt i bunn av tanken når du lyser nedi der. Dette er ikke et ukjent fenomen. Da må i tilfelle alle komponenter, rør og tank byttes.

Dersom det ser ok ut ville jeg byttet den aktuelle dysa.

Skrevet
Aller først ville jeg tatt opp et av lokkene under baksetet og lyst ned i tanken for å sjekke for evt spon i dieselsystemet.

Da "glinser" det evt i bunn av tanken når du lyser nedi der. Dette er ikke et ukjent fenomen. Da må i tilfelle alle komponenter, rør og tank byttes.

Dersom det ser ok ut ville jeg byttet den aktuelle dysa.

Hmm jaha, men bilen går jo greit til den blir varm..Hva som gjør det fenomenet der da?

Skrevet

Hadde akkurat samme problem med en som hadde spon i dieselsystemet. Den gikk fint lenge, men pluttselig så stoppet den.

Ellers er jo dyse® eller evt høytrykkspumpe noe det kan ligge feil på.

Skrevet

normalt for stor indre lekkasje, og dette blir verre når tempen går opp, derav avvik på forespurt railtrykk.

Skrevet
Hadde akkurat samme problem med en som hadde spon i dieselsystemet. Den gikk fint lenge, men pluttselig så stoppet den.

Ellers er jo dyse® eller evt høytrykkspumpe noe det kan ligge feil på.

Startet den igjen da? Min starter igjen og går opp til max 2000 omdr så kutter den igjen

Skrevet
normalt for stor indre lekkasje, og dette blir verre når tempen går opp, derav avvik på forespurt railtrykk.

Har feilkode på injektor sylinder 3 men når jeg kobler bort kontakten til sylinder 1 så går den rufset men da kutter ikke motoren men høre motoren ikke går på alle sylinderane. Verkstedet sier og at dem må koden inn dysen som dem bytter før at bilen skal gå igjen, ellers så hadde jeg byttet dem sjøl....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...