Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Min 2002mod 320dAT begynner å legge etter seg røyk-spor. Ved normal kjøring er det ingen tegn til røyk og sot, men hvis jeg "Put the pedal to the metal" i f.eks en forbikjøring, så tåkelegger jeg regionen. Det er sort dieselrøyk! Skulle nesten tro bilen var super-chippet.

I mitt hode så dreier det seg om mer drivstoff enn luft. Ergo at Turbo ikke greier å henge med. Jeg føler ikke at bilen er blitt noe tregere eller slappere og forbikjøringer går i en fei. Kan det være så enkelt at bilen er "daukjørt"?

Skrevet

Det høres ut som for mye diesel i forhold til luft ja, går bilen dårligere og/eller bruker den mer?

Selv mener jeg at daukjørt bare er ett ord :P Den ene bilen min har passert 1,3 millioner. Å fungerer meget bra :)

Skrevet

evt mindre luft enn drivstoff. Ofte vil du ikke få en slik effekt ved eksempelvis tett luftfilter, da maf stopper diesel før man kommer så langt. Men hvis egr åpner under maks pådrag (det skal den ikke gjøre, men fjæra kan være slapp slik at den åpner under mottrykket) vil du oppleve sort røyk fenomenet.

Feilsøking:

Finn egr ventilen, og v-båna klemma som holder egr røret til denne. Klipp til ei tynn plate (f.eks fra en brus boks) og legg imellom. Nå har du fysisk sperra for eksos. Prøvekjør. Dersom problemet fremdeles er der er et andre ting som forårsaker det.

Skrevet

kan d være noe så enkelt som at partikkelfilter er fullt av sot og at du blåser dette reint når du en sjelden gang bånner fjøla? Dette skjer på min...

Skrevet

Hadde akkurat det samme på min forrige bil, en -04 320d. Merka ikke noen stor forskjell ved pådrag etc, men sota så mye at det var flaut å kjøre... Feilsøkte i lang tid, men det hele viste seg å være luftmengdemåleren. Hadde prøvd med uoriginal innsats fra GS, men det løste ingenting så gikk over hele bilen. Til slutt tipsa det lokale verkstedet meg om å bytte den uoriginale innsatsen med en komplett og original måler og bilen gikk helt fint igjen.

Skrevet

Det er vel slik at ved bytte av LMM, så må man inn og nullstille ECU'en. Det er ikke nok å bare bytte og tro det fungerer!

Eller hva?

En LMM koster vel ca.4-5tusen, så man må jo være ganske sikker får man hiver penger ut av vinduet :-)

RS

Hadde akkurat det samme på min forrige bil, en -04 320d. Merka ikke noen stor forskjell ved pådrag etc, men sota så mye at det var flaut å kjøre... Feilsøkte i lang tid, men det hele viste seg å være luftmengdemåleren. Hadde prøvd med uoriginal innsats fra GS, men det løste ingenting så gikk over hele bilen. Til slutt tipsa det lokale verkstedet meg om å bytte den uoriginale innsatsen med en komplett og original måler og bilen gikk helt fint igjen.
Skrevet

Å klippe til en tynn aluplate(ref. brusboks) er nok ikke noen god løsning. Husk hvilke temperaturer eksosgasser har, og tenk hvor tynn og dårlig en brusboks er. Er en grunn til at ordentlige blendekit bruker tykke plater.

Skrevet

mons1: Ja det kan være lmm, og du må slette adapsjoner etter bytte, eller bør slette.

Kverna: Det kan naturligvis ikke bli noe varmt i et rør, 1m fra eksosen, hvor gassen ikke beveger seg. Ren fysikk.

Et "ordentlig blendekit" står nede på eksosmanifolden, hvor det blir varmt.

Skrevet
Det er vel slik at ved bytte av LMM, så må man inn og nullstille ECU'en. Det er ikke nok å bare bytte og tro det fungerer!

Eller hva?

En LMM koster vel ca.4-5tusen, så man må jo være ganske sikker får man hiver penger ut av vinduet :-)

RS

Nullstilling ble gjort ved begge tilfeller hos meg. To forskjellige BMW-verksteder. Ett som hadde gode erfaringer med kopivare og ett som hadde dårlige erfaringer og overtalte meg til å prøve original.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...