Netlandet Skrevet Oktober 31, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 31, 2012 Hadde skivene forblitt i den fargen hadde det jo vært skamtøft! men ser veldig bra ut alikevel da Hehe, fargen er borte nå etter første prøvetur Men alt annet er jo fortsatt svart, og det er jo ideen
BMWE39turbo Skrevet November 1, 2012 Skrevet November 1, 2012 veldig pen bil og nøyaktig jobb du gjør! liker Ang. bremsene, har tenkt å lakkere mine også når eg kjøper nye nå i vinter, brukte du noke rustmotstand eller grunning før du spraya på lakk? og hvilken lakk du brukte?
Netlandet Skrevet November 1, 2012 Forfatter Skrevet November 1, 2012 Takk, prøver å gjøre ting pent under bilen også! Bruker Kent Etch Primer tror jeg (tok det som stod i skapet). På sandblåst underlag har jeg god erfaring med holdbarheten! Lakken er noe silkematt svart lakk! På kalipperene og diffen er det brukt grå og svart hammerite
Netlandet Skrevet November 1, 2012 Forfatter Skrevet November 1, 2012 Tjuvstartet helga med å vaske bil og verkstedgulv, før jeg begynte å plukke ut motor! Kom ikke så langt, ble sent pga henting av deler fra lakk Noen bilder: Og nylakkerte deler på plass Blir nok en intensiv helg med skruing, satse på å få byttet motor/gir, drivlinje, fangere, bakluke, eksos og stabstag foran
Netlandet Skrevet November 6, 2012 Forfatter Skrevet November 6, 2012 Ble mye skruing i helga og jeg kom vel gjennom alt jeg skulle gjøre Har byttet motor og gir, diff og drivaksler, resterende interiørlister, montert M-fangere, skiftet bakluke, byttet eksosanlegg, skiftet stabstag foran og montert powerflex i nye Meyle casterstag! Ble ikke så mange bilder, var litt opphengt i å skru, men slenger ut de jeg har: Fikk i forbindelse med dette skiftet girolje, diffolje, motorolje og servoolje I tillegg byttet jeg oljefilter, plugger og bensinfilter! Så nå er alt nullstillt. Motoren startet på første turn med nøkkel og EWS fra B28 motoren. Skal til BMW på tirsdag i neste uke for å kode bilens originale EWS opp i mot den nye DME'en. Fikk kodet instrumentcluster med eget diagnoseutstyr, så nå funker cruisecontrol og det lyser ingen automatrelaterte lamper i dashboardet. Det eneste jeg sliter med nå er at bremselyset lyser konstant og ryggelyset fungerer ikke. Klarer ikke kode LCM til DME selv, så håper BMW klarer det på tirsdag. Har dobbeltsjekket koblingsskjemaer og finner ikke ut av hva som er galt. Håper det bare ligger i LCM kodingen! Om noen har noen tips om dette tas det imot med STOR takk Stay tuned!
Netlandet Skrevet November 15, 2012 Forfatter Skrevet November 15, 2012 Har fått orden på det meste i forbindelse med ombyggingen nå! Så dermed lager jeg en liten writeup på automat--> manuell konvertering. Dette gjelder da bil med M52tü med IKE instrumentcluster (Liten kjørecomputer). Det er sannsynligvis ikke store elektriske forskjeller på M52/M54, men det er fullt mulig å lese seg opp i på et koblingskjema. Jeg har lest mange tråder rundt om på nettet hvor folk både fraråder ombyggingen pga at den er så ''omfattende'' og dyr + at det elektriske er ''umulig''. Dette er bare tull, det er langt ifra så komplisert som man gjerne liker å tro. Fant tilslutt ut av problemet med bremselyset etter litt grubling. Når jeg byttet bakfanger flyttet jeg over ledningsnettet til hengerfestet, og hengerfestekontakten kan finne på mye rart om den er irret. Så jeg koblet ut hengerfestet for morroskyld og vips var bremselyset i orden! Deretter gjenstod ryggelys, og etter en del studering av koblingskjemaer fant jeg tilslutt ut hvordan jeg skulle få dette til å virke. Problemet er at på en automatbil kommuniserer styrehjernen til girkassen med LCM via Can bus og sender ryggelyssignal via possisjonsbryteren på girspaken. Dette signalet forsvinner når jeg fjerner styrehjernen, og på manuell bil sender DME et vanlig strøm/jord signal opp til instrumentclusteret/IKE. Dette sender Can bus signaler til LCM som aktiverer ryggelys. Så derfor måtte jeg legge opp ledning fra DME til IKE/instrumentcluster. Her er mitt noe modifiserte koblingskjema som gjør ting enklere å forstå: Lagde også et koblingskjema på clutchbryteren. Her er det altså nødvendig med 1 stk ledning fra clutchbryter fram til DME som gir jord/strøm inn til DME avhengig av pedalstilling som igjen hjelper til med cruisekontroll og andre funksjoner. Strøm/jord til clutchbryteren hentes fra bremselysbryteren. Dette er alt jeg behøvde å koble opp i forbindelse med ombygging til manuell. I tillegg måtte jeg kode om instrumentcluster til ''manual transmission'' og bruke en DME (+EWS) som hører til bil med manual transmission. Men jeg har lest meg opp til at det skal gå an å kode om eksisterende DME til ''manual transmission'' også. Motorledningsnettet som stod på B28 motoren var jo til MT, så dette bød ikke på noen utfordringer. Mekanisk har jeg skrevet denne listen over hva slags deler som behøves: - Girkasse med slavesylinder - Rør mellom slavesylinder og pedalsett - Slange fra clutchmastersylinder til bremsevæskebeholder - Mellomaksel - Diff og eventuelt drivaksler - Giroverføring med spak - Clutch og svinghjul + svinghjulslager - Pedalsett m/bremse og clutchpedal - Clutchbryter + tilkobling (se koblingskjema over) - Gasspedalstopper (Fjerne kickdownbryter) - Slavesylinder - Slange til bremsevæskebeholder og gjennomføringer - MT motorledningsnett - DME fra manuell bil/kode om original DME - Deksel over pedaler/skjære spor i original deksel Med tanke på pedalsettet måtte jeg borre hull i torpedo vedsiden av BKF for å komme gjennom med slange fra mastersylinder til bremsevæskebeholder. Dette hullet var ikke der fra før. Det var derimot allerede hull til gjennomføring av rør til slavesylinder. Diff og drivaksler antar jeg at har annen utveksling på automat kontra manuell. Jeg bygde om til komplett 528i drivlinje, så jeg byttet dette uansett. Etter alt dette er gjennomført fungerer bilen som en drøm med manuell kasse og det finnes ingen synlige eller merkbare spor av at bilen har vært automatgiret tidligere Ellers har jeg vært på BMW i Moss for å prøve å parre B28 DME med eksisterende EWS system i bilen, dette gikk dessverre ikke. En ny DME lar seg kun parre 1 gang med et EWS system, og dermed må jeg enten handle ny DME eller gjøre min DME til en ''virgin'' (Altså få DME til å tro at den er splitter ny). Dette klarte ikke BMW med sitt diagnosesystem, og dermed fikk jeg ikke parret EWS og DME. Det enkleste/billigste alternativet er jo å bruke låsesett/nøkler/EWS fra 528'en, men siden den bilen er produsert i 05/99 har den de gamle nøklene. Min bil er produsert 10/99 og har den nye diamant nøkkelen. Denne ønsker jeg å beholde, i tillegg til at jeg vil ha muligheten til å kunne bestille nye nøkler etter chassinr på bilen. Disse vil jo bli feil om EWS system er fra en annen bil. Så løsningen min blir nok å finne en som kan gjøre min DME til ''virgin'' og parre den med EWS, foreløpig kjører jeg med B28 EWS og tenningslås/nøkkel Her er bilen på BMW, forøvrig et fint verksted de har der! Så fikk jeg et infall og handlet noen 17'' vinterfelger med nesten nye Michelin X-ice dekk. Dessverre viste det seg at 2 av felgene var firkantet, så disse skal jeg sende på retting. Eventuelt få tak i 2 stk M-sport felger (Style 66) i 8'' bredde slik at jeg kan bruke dekkene på de (Har et komplett sett, men bakfelgene er 9'' og da blir dekkene litt smale). http://s707.beta.photobucket.com/user/t ... 4.jpg.html Imorgen skal jeg handle senkeskåler til M-sport demperene/fjærene og montere dette på bilen, så blir den i det minste litt lavere! Ser rimelig styltete ut med 17'' på originale støtdempere og fjærer: (Nei, jeg vasker ikke bilen i maskin! Bruker bare tørkefunksjonen) Dette var alt for idag, beklager de dårlige bildene! Håper flere tar mot til seg og bygger om sin automatgirede E39 til skikkelig stikke
MathiasW Skrevet November 16, 2012 Skrevet November 16, 2012 Tror jeg drøyer de større bremsene til jeg evnt satser på mer effekt.Fant ut at kalipperene var i stål, og da er det egentlig ikke så mye å hente. Har sendt original skivene på slissing/borring nå, og de burde holde mer enn nok til org effekt med yellowstuff klosser. Mindre uavfjæret vekt med alu kalippere og lettere skiver, det er en fordel som veier mer opp enn den ekstra bremseeffekten/varmebestandigheten. Så du mener at jeg ikke må vise bilen på trafikkstasjonen før jeg begynner ombyggingen? Ifølge LasseEllingsen her inne sin DIY tråd må bilen vises før påbegynt ombygging. Satser på at søknaden kommer inn i løpet av neste uke, da er det nesten 3 uker siden jeg sendte den. Har fått svar om at den er sendt til behandling. Burde ikke være noe lang saksbehandlingstid på en så enkel sak Så er det bare å få vist den i løpet av neste uke! Skal sørge for å dokumentere chassinr osv godt med bilder. Sliter fortsatt med å forstå hvordan de kan være sikre på at motoren faktisk stammer fra 528en, ifølge LasseEllingsen sin tråd ser de ikke på motornummeret (Hvor står dette forresten?). Det står jo chassinr på DME, men den kan jo lett modifiseres. Leverte fangere, bakluke osv på lakk idag. Ifølge lakkerer burde dette være ferdig i løpet av helgen/tidlig neste uke, så da har jeg det klart! hehe, seint svar men! Jeg trengte ikke å vise bilen min, jeg sendte bare søknad å fikk den godkjent, så kunne jeg bygge om engelsk m5 over i 523 karosseri, så når den er helt ferdig (til våren) så fikk jeg beskjed om at jeg bare kan bestille godkjenning av ombygningen da. Blir bra dette!
Netlandet Skrevet November 27, 2012 Forfatter Skrevet November 27, 2012 Nå er bilen kommet litt nærmere bakken og bakhjulene har blitt rettet opp pga seriøs kast (Forrige eier må ha kjørt i et stort hull). Så da kan man si at vinterstuket er på plass Monterte noen H&R fjærer fra GS (Usikker på hvor mye de senker) på originale M-sport dempere. Dette ga en fin kombinasjon av høyde, stivhet og komfort for vinterkjøring Etter 2 vintre med coilovers har jeg skjønt at det er waste of money/time. De setter seg fast og ruster med en gang, og det styret gidder jeg ikke i vinter. Mye bedre med fjærer og dempere, som forøvrig gir 100 ganger bedre kjørekomfort enn billig coilovers. Til våren blir det KW v2, Bilstein B16 eller H&R coilovers Er også på utkikk etter noen gromme BBS felger, type CH eller RC, men de vokser ikke akkurat på trær! Har også fått godkjent søknaden min om ombygging, så nå skal jeg bare ta en 4-hjulskontroll, justere lys, ta avgassmåling og en bremsetest. Så er det inn for kontroll på Risløkka i Oslo og forhåpentligvis får jeg et vognkort med godkjent senk og motor/gir Slenger ut noen bilder! Inne på jobben en tur for retting av felger. Fått på M-listen på bagasjeluka. Facelift lykter og dobbel utblås neste Det var alt for denne gang. Mvh Thomas
Tzunami Skrevet November 27, 2012 Skrevet November 27, 2012 De felgene der er virkelig kledelige til å være "kjedelige" 17"! Hvilken farge er bilen?
Netlandet Skrevet November 27, 2012 Forfatter Skrevet November 27, 2012 De felgene der er virkelig kledelige til å være "kjedelige" 17"! Hvilken farge er bilen? Ja, de ser bra ut Ålreite vinterfelger, bare litt tungvinte å vaske. Men det får gå 390/3 Royalrot
NBCustom Skrevet November 27, 2012 Skrevet November 27, 2012 Flott farge og elskbart interiør! Denne har blitt fin nå
Tzunami Skrevet November 27, 2012 Skrevet November 27, 2012 Ja det er noe spesielt og lekkert med den fargen og facelift osv, alt henger så på grep! Ble så gira når jeg så hvordan fronten din var, så jeg løp(kjørte) til posten og hentet facelift frontlampene mine og klinte de på med en gang! og det ser faktisk bra ut med vanlig halogenlys på den, i ringer og tåkelys, så usikker på om jeg skal bytte til hvitt
Netlandet Skrevet November 27, 2012 Forfatter Skrevet November 27, 2012 Facelift lamper hjelper veldig. Jeg har originale xenon lys, så det er jo hvitt. Men ringene beholdes i original utførelse. Denne fargen kler ikke ''kalde'' blå/hvite lys. Vil heller ikke ha LED i skiltlys. Takk for hyggelige kommentarer
Tzunami Skrevet November 27, 2012 Skrevet November 27, 2012 Jeg ser din farge er noe mørkere enn min. Jeg vet ikke hvordan det blir med hvitt lys og us blinklys, men skal prøve det før jeg evt bytter tilbake
Netlandet Skrevet November 27, 2012 Forfatter Skrevet November 27, 2012 US-blink blir sikkert pent, det er jo en varm farge. Har vurdert å kode om min LCM for å ha det, men fant ut at det holder med 4 enkle ringer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå