Gå til innhold

driver med førerkort BE, og tenker litt høyt

håkon_w
 Share

Anbefalte innlegg

Var sikker på at bil +henger kunne være 3500+750 med kun b..

Dvs, bil aldri mer totalvekt enn 3500, men tilhenger kan ha så høy totalvekt som bilen tillater, med forbehold om at samlet total vogntog vekt samlet ikke er mer enn 4250.

Dvs at bil kan ha total vekt på feks 3000 og tilhenger 1250. Hvor beregningene er utfra maks vekter i vognkortene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var sikker på at bil +henger kunne være 3500+750 med kun b..

Dvs, bil aldri mer totalvekt enn 3500, men tilhenger kan ha så høy totalvekt som bilen tillater, med forbehold om at samlet total vogntog vekt samlet ikke er mer enn 4250.

Dvs at bil kan ha total vekt på feks 3000 og tilhenger 1250. Hvor beregningene er utfra maks vekter i vognkortene.

Om henger har tillatt vekt 750 kan totalen bli 4250. Med en gang henger er over 750 er det 3500 som teller. Innvikla regelverk ja...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke konsekvenser får de som tar be lappen etter de nye reglene kommer?

Slik jeg har forstått det blir det en begrensning på hengervekt på 3500kg for BE neste år, MEN dette vil kun gjelde for BE som er hatt etter at de nye reglene er trådt i kraft.

Skal man da dra henger over 3500kg, må man ha C1E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke konsekvenser får de som tar be lappen etter de nye reglene kommer?

Slik jeg har forstått det blir det en begrensning på hengervekt på 3500kg for BE neste år, MEN dette vil kun gjelde for BE som er hatt etter at de nye reglene er trådt i kraft.

Skal man da dra henger over 3500kg, må man ha C1E.

På kjøreskolen sier de at med BE er det, både før og etter endringen av reglene, kun hva som er angitt i vognkortet til bilen som avgjør hvor tung henger man kan kjøre med. Veldig greit å laste ned appen fra vegvesenet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Vegdirektoratets høringsutkast:

Artikkel 4 nr. 4 bokstav c og e Vektbegrensning for tilhenger i klasse BE

Etter dagens regler for klasse BE er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt den eneste

vektbegrensningen. Båttilhengere og andre spesialhengere kan ha en tillatt totalvekt på 4-5000

kg, men samtidig ha så lav egenvekt at de kan trekkes med klasse BE. Slike vogntog kan ta

opp så stor plass i trafikken at det anses uforsvarlig så lenge føreren har kompetanse bare i

klasse BE. Følgelig fastsetter direktivet at tilhengers tillatte totalvekt ikke må overskride 3500

kg i klasse BE.

Konsekvensen vil bli at en del vogntogkombinasjoner som i dag kan kjøres med førerkort

klasse BE vil kreve førerkort klasse C1E fra 19. januar 2013. Personer som har oppnådd

førerett i klasse BE før 19. januar 2013 beholder retten til å føre vogntog med trekkvogn i

klasse B med bilens maksimale aktuelle tilhengervekt som den eneste vektbegrensningen.

Hvordan dette skal løses i forhold til avmerking på førerkortet vil vi komme tilbake til på et

senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det rett at det da vil være forskjell på om du har tatt BE før eller etter endringene og at om du tar det etter endringene så gjelder faktisk tillatt totalvekt og ikke reell vekt? Blir forvirringer i framtida også skjønner jeg. Bruker appen jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir to typer BE, ny og gammel, det står at de ikke har bestemt hvordan ny BE skal merkes i førerkort.

Slik jeg tolker det er det aktuell vekt som gjelder, men nå med en begrensning i type henger på maks 3500kg totalvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkjøring 2.Nov her, greit å ha papirene iorden ja så slipper man å være bekymret når man er på harrytur på Ikea:). Eneste å ettermontere krok på 5'ern nå så er det fullkoment:).

Litt offtopic, noen som monterer avtagbar krok til E61 til fin pris?

Hehe,husk du ska ha timer først da,er et helvete å komme igjennom med meg som lærer...;)

Ja sant det:) Men trur ikkje de blir nokke problem me kjøringa,, e eventuellt kanskje rygginga så blir litt klønete men det går nok flott det også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Klasse B kode 96

Samlet tillatt totalvekt for bil + for tilhenger, ligger i området 3501 - 4250 kg. Kode 96 oppnås etter gjennomført obligatorisk opplæring på 7 timer, og uten noen førerprøve.

Jeg tolker det dithen at for å få BE etter 19.01.13, må du ha dagens læreplan + det kurset på 7 timer, jeg mener kjørelærer nevnte en prisstigning på 2k.- Jeg har ihvertfall BE nå, men fy å oppkjøringen + en oppvarmingstime kostet! 2800+ gebyr til trafikkstasjon 750.- og nytt førerkort ca 200...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...