Gå til innhold

Råd til kjøp av E30 M3?


DriftKing
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig med Hawkon88... og ikke vær forsiktig når du bruker skrujernet. Bruk litt krefter og stikk ordentlig der det pleier å være rust (hjulhusene, kanaler, under dørene, under reservehjulet bak og på sidene bak etc.). Husk også å få noen som kjenner S14 motoren til å si seg god for din kommende S14 motor... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen gått løst på bilen min med ett objekt som penetrerer rustbeskyttelsen, hadde jeg sendt dem rett på dør med regninga i handa. Bruk noe med gummitupp, evt mye tape på skrujernet. :D

Kjøper man en slik bil burde du også prøve å ordne det slik at du får bilen på bukk, da får man virkelig sjekka det man vil sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle gode tips, bilen jeg har sett på er omlakkert for ca. 3 år siden og det skal være byttet registerkjede + strammer,planslipt topp,nye ventiltettninger,toppakkning (gått straks over 200 000km) problemet er det at det ikke finnes papirer på det, skummelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skummelt i det hele tatt. Høres motoren fin ut for en som har peiling på s14, den ikke bruker vann eller olje, så skal ikke motoren være noe problem. Mangler serviceheftet etc er det straks værre. Kan være en god bil, men e30m3 er et samler objekt, og de fleste syns at historikken er viktig. Sjekk lakken nøye for feil, lakk på pakninger etc og amdre ting som ofte finnes på billige/hastverkslakkeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om rusten på E30 M3 dukker opp på noenlunde samme plasser som vanlig E30, så har jeg noen plasser du kan se over om du evt skal se på objekter. Jeg har for litt siden kjøpt en urørt E30, med 120.000km bak seg. Rimelig bra i karosseri, og den "så" rustfri ut. Jeg har funnet noen litt alvorlige flekker som må ta`s innen nær fremtid.

Her er en liten check-liste:

Ta av trekk på bakplate innvendig i bagasje, samt pæreholdere til baklykter. Har en tendens til å danne seg rust rundt der.

Ta av sidetrekk i bagasjerom. Rundt hjulhus/batterikasse og nede i sidene bak hjulhus

Bakplate under/bakom fanger (om det lar seg gjøre)

Kanaler og jekkfester ( om mulig. Er vel skjørter som kanskje skjuler det meste der)

Torpedovegg

Dempertårn foran

Rammevanger og på siden av motoren på begge sider, mot hjulhus foran

Takluke/taklukekasse

Sjekk etter fukt/rå lukt innvendig og i bagasjerommet

Får du mulighet til å få bilen på bukk, så sjekk i dørken, der den går fra å være flat til oppover buen der som pedaler er foran.

Under bak hjulhus

Der er de fleste plasser det kommer rust av litt trasige plasser. Alt annet karosseri ser man jo gjerne ved et kjapt blikk

Lykke til med jakten på en av BMW`s mest sjarmerende biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei funderer på å kjøpe meg E30 M3, har sett på en rød i Skien med reg nr. NE 81560 noen som kjenner noe historikk på den?

Tenkte jeg skulle se på denne mens den enda lå ute på finn. Fikk beskjed av eieren at det er en liten olje lekasje på motoren og det er rust på den ene bakskjermen. Dette synes jeg er litt dårlig siden bilen ble lakkert for 2-3 år siden. Var visst litt mer som måtte fikses på den også, så jeg gadd ikke dra og se på den.

Den bilen var jo den billigste på finn, og den har vært til salgs lenge så det er vel en grunn til at ingen har plukket den opp.

Hvis han fremdeles skal ha samme pris for den, så tror jeg det lønner seg og legge i litt mer penger for og finne en med historikk som er i litt bedre stand. Spesielt med tanke på videre salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en bil jeg har eid tidligere. Det er originalt en Henna-rød M3 dette. Om du skal se på den, sjekk under baksetet, inn mot skjermene, der fant han som kjøpte bilen av meg litt rust. Vet ikke om han tok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat veldig urovekkende. Om den blir kjørt i regn osv., tar det ikke lang tid før rust danner seg på plasser det var rust fra før. Med mindre karosseriet har blitt syreduppet, vil du aldri bli kvitt rusten helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det kommet frem en plass så kommer det nesten garantert frem flere steder.

Så du mener altså at dette er normalt etter ett par års bruk etter en omlakkering? Kan ikke tenke meg til det skal være nødvendig og hellakkere bilen annen hvert år for og holde rusta i sjakk. Dette minner mer om dårlig grunnarbeid..

Jeg har selv fått tatt rust på biler og det har ikke vært antydning til rust etter 4 år bruk både på sommer og vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...