Gå til innhold

E39 tds går med periodevis redusert/begrenset motoreffekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å fått et problem med TDS'en som kommer og går i perioder.

Alt er helt tilfeldig, ingen permanent problem, men varig i perioder.

Fra å gå med normal effekt til jobb, og gå med redusert motoreffekt når jeg skal hjem igjen, men plutselig bli grei igjen. Dvs. når jeg kjører jevnt i trafikkflyten og kommer til høyere fartssone og skal gasse opp, så kan den ha kommet seg. Men dette er bare helt tilfeldig.

Har blitt værre siste dagene, at den går rævva.

Det virker for meg at den på noen vis går i en modus, eller noe. Skal også nevnes at responsen er der, men ikke effekten. Drar godt, eller som normalt, opp til rundt 2200 en plass, og derfra ingenting. Så igangsetting går bra, men noe mer enn det orker den ikke. Og forbruksnåla ligger omtrentlig dønn ved 1l/mila på fullgass i dette fenomenet.

Ville høre om noen andre har opplevd dette før, eller kan gi noen pekepinn på hva som er av årsak eller hva som er verdt å titte på.

97mod tdsa.

• 1 month later...
Skrevet

hei!

Hadde samme problem med min, da var det luftmassemålern som var defekt, det kom ikke frem på feilsøking, ta av kontakten så merker du stor forskjell om det er den som er problemet..!

Skrevet

hvorfor gidder dere å svare på ting dere ikke har greie på?

slikt irriterer meg faktisk, sende eier på heksejakt.

Dersom den går i "erstatningsmodus" så vil du normalt se dette i feilminnet.

Nøkkelordet er en ordentlig diagnose, med ordentlig utstyr.

Ikke meninga å være frekk.

Skrevet

får ikke vært mer enig TRF.

f.eks lekasje i innsug vil ikke gi varierende effekt...

jeg har 0 peiling på diesel, men er og litt lei av mye sinnsyke svar folk kommer med til tider!

Skrevet

Enig i det, har sett mye rare forslag på forumet, men tror nok folk mener det godt og som tips til hva som eventuelt kan sjekkes.. :)

Det som irriterer meg er folk som kommer og sier "Det er dysa, bytt den og alt virker", akkurat som de er synsk og allerede VET at det er feilen, i tillegg til og være so forbanna skråsikker på at dem har rett.. :roll:

Skrevet

Jeg har hatt lignende trøbbel, og diagnose gav ingen riktige svar. Gav bare svar på følgefeilene. Verkstedene fant det ikke ut heller. Leste deretter sykt mye på amerikanske forum for å få peil på emnene. Og måtte rett og slett starte med å bytte ut det jeg trodde var mest sannsynlig.

Skrevet

Men ellers enig i at man egentlig bør ligge unna dersom man ikke vet svaret. Så tar det litt til meg. Jeg gav forøvrig bare tips om eventuelle feil, så kan man jo titte litt på de sakene og se om det stemmer.

Skrevet

Du har fått med deg at dette er en diesel motor? Som aldri har eksistert i usa, og som fungerer på en annen måte enn bensin mtp motorstyring?

Den har ikke veivhusfilter en gang!

men greit, vi lar den ligge.

Skrevet

Ja jeg har fått med meg at det er diesel. Og å påstå at de ikke har veivhusfilter er jo bare dumt. 11127793163 er delenummeret for veivhusfilter til 525 diesel til e39. I hvertfall om det er den nye motoren introdusert 2001-2002. Kompisen min har en slik, og hadde litt rufste gange og motoren brukte olje. Skifta da veivhusfilteret. Går det tett kan det fort føre til turbohavari.

MEg bekjent finnes disse bilene og i USA. Fant lenker til DIY for det på amerikanske nettsteder.

Skrevet

Ja det er jo bare dumt.. dumme meg.. kan ikke noe om denne m51tu motoren.

Ikke kan jeg lese heller, da det står klart flere ganger at dette er en slik motor.

Skikkelig dumt at jeg ikke vet hvilke biler som har vært i usa, spesielt siden e90 335d 265hk er den første dieselen fra bmw i usa siden e28 m21, med unntak av en privatimportert e39 530d (og muligens andre ekstremt sjeldne).

For dampen går ihvertfall ikke fra det lille hullet helt foran på toppdekselet, ut til luftfilterhust, forbi en skillevegg, og til det vanlige luftfilteret.

Nei, det er bare dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...