Gå til innhold

Hvorfor kan jeg ikke skjøte ledning mellom xenonpære/ballast

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som topic sier, var innom lokale bilrekvisitasjappa for å handle ledning så jeg får plassert ballast i motorrommet. Har handla bøttelykter uten plass til ballast i selve huset. Problemet er bare at innehaveren kom med følgende utsagn: Du kan ikke forlenge ledning mellom xenon pære og ballast, da vil ikke kitet fungere lenger..

Noe forundret spør jeg hvorfor ikke, har ikke klippet ledningene enda men regner da med at det kun er en leder i hver av de to ledningene som går inn til pæra?

Nei, han hadde intet svar på hvorfor ikke.. Det bare.. Var sånn..

Så da spør jeg, hva er greia? Ca 10cm ledning mellom ballast/pære her, det holder jo selvfølgelig ikke..

Skrevet

skulle tro du kan skjøte 10 cm, men 10 meter går nok ikke..

Skrevet
skulle tro du kan skjøte 10 cm, men 10 meter går nok ikke..

Tenkte skjøte ca 30cm, skjønner egentlig ikke hvorfor dette skal være problematisk. Greit nok, jeg har bare grunnkurs elektro men læll.. Det virker så ulogisk.. Han mente at jeg ikke skulle klippe i ledningene i det hele tatt. Lurer isåfall på hvordan andre gjør det mht den altfor korte ledningslengden på disse ebaykitene.

Skrevet

Du får jo kjøpe skjøteledninger for slikt på ebay, og ellers andre plasser som forhandler xenon kit og slikt :) Er vel kanskje noe støyskjerming også i kablene :)

Skrevet
:oops: Føler meg rimelig teit nå.. Takk for hjelpa folkens, x antall skjøteledninger i forskjellige lengder er nå bestilt :)
Skrevet

har null med støy å gjøre på den siden av ballasten. Tingen er at det er ganske mye strøm som går der, så det skal veldig lite ekstra motstand til før spenningsfallet blir stort (tenk Ohms lov, med MYE strøm). Bare pass på å bruk kabel som klarer strømmen, så er det bare å klippe så mye du vil. På den andre siden vil en lodda skjøt være skjør, så beste er å bruke ferdige forlengerkit med krympa kontakter.

Skrevet
har null med støy å gjøre på den siden av ballasten. Tingen er at det er ganske mye strøm som går der, så det skal veldig lite ekstra motstand til før spenningsfallet blir stort (tenk Ohms lov, med MYE strøm). Bare pass på å bruk kabel som klarer strømmen, så er det bare å klippe så mye du vil. På den andre siden vil en lodda skjøt være skjør, så beste er å bruke ferdige forlengerkit med krympa kontakter.

Heller motsatt gitt, lite strøm som går, men med høy spenning, og da er det isolasjons evne som er et spørsmål. Og når det gjelder støy, så er det nok skjerming for unngå innvirkning på utstyr rundt.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...