Gå til innhold

Hvordan oppleves en e46 compact?


awt
 Share

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg lurt mer og mer på å skaffe en bil til, da jeg er lei av å ofte være hjemme uten bil. :?

Biler jeg har kikket litt på er 1-serie, e46 coupè/cab, og nå sist e46 compact.

Jeg har aldri testet en e46 compact, og siden det ikke kryr av de er det ikke bare til å prøvekjøre en hvor som helst heller. Det jeg er mest redd for er om den føles veldig kjip ut inni. e46 coupè-en jeg hadde syntes jeg føltes mye mer "eksklusiv" og påkostet ut enn e46 sedan gjør, selv med skinninteriør og alt mulig utstyr.

Hvordan er en e46 compact her? Såvidt jeg kan se er det store plastdeksler både på "sideveggene" bak og i dørene, selv på biler med fullt skinninteriør.

Jeg er klar over at e46 er langt fra det peneste som har kommetfra våre venner i Tyskland, men synes likevel den har en slags sjarm over seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg og du tenker strategisk riktig hvis du er på jakt etter de gode E46 eksemplarene. Historien minner selvfølgelig litt om E36 Compact, men E46 Compact har etter min mening et mye større potensiale i relasjon til fahrfreude... hvis man bare kan bære over med designet. Hvis du kan finne en 325ti med det rette utstyret snakker vi om en temmelig fin bil. 0-100 Km/t på 7,1 sekunder (325i - 7,3 sekunder) og en topphastighet på 235 Km/t (325i - 240 Km/t)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel aldri helt hatt sansen for designet, men jeg synes ikke det er helt forferdelig lengre. :) Litt mer sånn søtt og "rart" på en god måte. 325ti vil nok i all hovedsak være det jeg ser etter, men det er veeeldig langt mellom de her til lands, og det kryr ikke av de i utlandet heller, noe som forøvrig hadde blitt for dyrt uansett.

Et annet problem er hva prisen bør være på en slik. Dette er i utgangspunktet en billigere og kjipere bil enn e46 sedan slik jeg har forstått det, men selv 316ti og 318ti ligger stort sett høyere i pris enn tilsvarende sedan, så er redd en 325ti vil være dyrere enn den egentlig er verdt. Ihvertfall om man sammenligner med 325i sedan/touring som begynner å krype under 100K nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store bonusen med E46 Compact er at den formodentlig er i bedre stand enn en tilsvarende "alminnelig" E46. Som vi begge påpeker er designet ikke akkurat spitzen klasse og slik har det alltid vært... spesielt for ungdommen. Ergo tror jeg at man relativt lett kan finne bra eksemplarer, med lav kilometerstand, som ikke er ungdomskjørt (slik var det iallefall for 5-6 år siden med E36 Compact). Bare det er verdt litt ekstra penger og ikke minst innsats når det gjelder å finne en fin 325ti (som er modellen du bør gå etter)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt et par E46 compact og opplevde de som betydelig simplere/billigere innvendig enn vanlig E46 ,spesielt på grunn av dørtrekka. Fikk inntrykk av at det er her de har spart inn.

For all del, er like god/bedre enn mange andre folkelige biler, men fikk ikke helt godfølelsen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bekrefter vel igrunn mine tanker der. Ser ikke for meg at andre dørtrekk passer heller. Dørene har vindusrammer som sedan/touring, men med noenlunde lengde som coupè/cab.

I en 325ti kunne nok motoren veiet litt opp for dette, men de mindre motoriserte utgavene tror jeg jeg skrinlegger først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekjent av meg eide for en del år siden(når jeg tenker etter begynner det å bli mange år siden) :shock:E46 Compact 325i.Har ganske mange mil bak rattet i den bilen og likte den veldig godt(kjøremessig).Den var godt utstyrt og dengang min egen E46 2.2l Coupe opplevde jeg ikke som like spennende så motoren passet nok veldig godt i den"stygge"andungen.Du nevner flere aktuelle modeller og personlig hadde jeg nok valgt noe annet enn en E46 Compact.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig der, og synes spesielt baklyktene som kom på faceliften gjorde mye.

Dillemma er det uansett. Som sagt så er både e46 coupè og cab til vurdering også, naturligvis med sekser og manuell girkasse. e46 coupè har jeg jo allerede hatt (som jeg forsåvidt var veldig fornøyd med og savner), mens jeg egentlig ikke liker utseendet på sedan-cabrioleter som e46 er, og synes de er penest med taket på.

Når det kommer til 1-serie så er det hovedsakelig facelift som er aktuell, noe som gjør at de egentlig er for dyre. Stadssalg hadde en 118i facelift M-sport med litt skjønnhetsfeil tilsalgs for noen uker siden, og den gikk for rundt 120-130' en plass, så det er likevel mulig.

For at bilen i det heletatt skal bli brukt bør den (dessverre) ha mer enn to seter, noe som utelukker Z-biler.

Mest sannsynlig finner jeg aldri noen bil som passer slik at pengene kan bli brukt til noe fornuftig heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...