bimmaboy Skrevet November 9, 2012 Share Skrevet November 9, 2012 Jeg tenkte og selge min BMW 318ci (2001) etterhvert for og så evt bytte til diesel.. eller noe som er snillere med lommeboka. Er det noen fete diesler til rundt 100000-150000? Er ute etter en bil som er gjerrig på drivstoff, koster oppimot 900kr for full tank + at jeg kjører en god del. Bare lurer..hvordan er de eldre e30ne på drivstoffsbruk (bensin)? har alltid ønsket meg en, men regner med at de koster litt med fiks og benz. ps. er ikke keen på noen stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet November 9, 2012 Share Skrevet November 9, 2012 http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38117109 Mutter skal selge bilen sin. Den går billig og er billig å vedlikeholde.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 Spørsmålet er hva du mener med fete diesler? Det er mange som tenker som deg når de vurderer å kjøpe en dieselbil istedenfor en bensinbil (et ønske om å redusere de totale driftskostnadene), men som faktisk ender opp med et betydelig dyrere bilhold. Eldre dieselbiler (som er den prisklassen du søker) har normalt høyere driftskostnader enn en tilsvarende bensinbil (avhengig av slitasje). Husk at drivstofforbruket kun er en del av de totale kostnadene og at dieselbiler ofte har kjørt langt. Det er ikke kun motoren som blir slitt på en bil. I et økonomisk perspektiv er det derfor helt avgjørende at du finner en dieselbil som er sammenlignbar med din E46 318Ci. Dette kan f.eks være en tidlig E90 318d eller ditto kanskje en E90 320d. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leadfoot Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 E30 325i klarer seg med rundt 0.7 på langkjøring. Har vært nede på 0.65 ved snill kjøring. Dette er pr. kjørecomputeren. Ved bykjøring trekker den selvfølgelig mer, men ikke avskrekkende mye med mindre man har tung gassfot. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 For E30 325i oppga BMW i sin tid et gjennomsnitlig bensinforbruk på hhv. 0,64 liter/mil ved landeveiskjøring og 0,93 liter/mil ved blandet kjøring. Det kan derfor virke som om Leadfoot's erfaring er korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmaboy Skrevet November 10, 2012 Forfatter Share Skrevet November 10, 2012 jøss, da er jo en gammel e30 ca lik med bensin bruk som e46n min.. Det jeg mener med fet diesel er en med litt hester som ser bra ut. Så da lønner det seg nesten å heller spare penger til og kjøpe en nyere diesel? Takker for svar! har ikke så mye peil på bil men jeg lærer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 Oppfordrer deg til å først prøve en dieselbil, evt en med litt hester i, så ser du hvilket nivå du må opp på for å bli fornøyd! Da er det litt enklere å tipse deg hva du bør gå for. Jeg hadde lett gått for en E39 dieselsekser, siden jeg har vært fornøyd med de 2 jeg hadde. Selvfølgelig kan man være uheldig å må koste på en del på dyre komponenter som ryker, men det vet man aldri på forhånd. I den prisklassen du nevner, er vel det nærmeste man kommer en "feit diesel" en 525d eller en 530d. For min del har jeg problemer med å kalle en 118d, 320d, 520 d etc. for fet diesel... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian V Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 Jeg har hatt flere E30 325 og har dessverre aldri greid å kjøre disse på drivstofftallene det er referert til. Husk også at 325 inspirerer til aktiv kjøring, hvilket medfører høyere drivstoffutgifter 325 er rimeligere på forbruket enn 320, dersom man kjører forsiktig med pådraget. Ellers er jo E30 dønn solid dersom man gir tilstrekkelig stell. Eneste minuset er nok rust, men dette kan holdes i sjakk med jevnlig vasking og understellsbehandling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian V Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 1-serie med N47D20 er veldig solid. Husker ikke når denne motoren kom på markedet, men tror det var rundt 2008/2009. Jeg kjørte min med et snittforbruk på 0,50 l/m over 23000 km. Man kan jo alltids være forsiktig med å kalle en slik 2-liter fet, men faktum er at disse bilene er raskere enn f eks BMW E30 325. Du må opp på en nyere E39 med 3-liters diesel for å kjøre ifra en 1-serie med 143 hk og 330 nm. Det eneste som kanskje er bedre på diesel-sekserne er lyden. Ellers påstås det at N47D20 motoren er en av de mest driftssikre dieslene som finnes i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmaboy Skrevet November 10, 2012 Forfatter Share Skrevet November 10, 2012 mye greie diesler som dere viser til! For se hva tiden bringer.. Skal helt klart prøve et par diesler før jeg slår til! takker for tips Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 Mine erfaringer er at BMW sekser bruker det samme hva det er. Forskjellen på 325 og m3 er minimal fks etter min erfaring. Bensin motorene er det mindre komponenter som kan ryke som Fredrik sier sp på sikt vil oftest bensin lønne seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 n47 veldig solid? i forhold til hva da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet November 10, 2012 Share Skrevet November 10, 2012 Den har vel akkurat det samme problene som en sekser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian V Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 n47 veldig solid? i forhold til hva da? Veldig solid i forhold til eksisterende diesler på markedet? Hva tenker du på? Mener du at den ikke er solid? Sikkert ikke så meget solid i forhold til en saktegående maritim dieselmotor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 I forhold til hvor lenge den har vært på markedet så er det vel den dieselen med mest problemer fra bmw på veldig lang tid. Jeg tenker da ikke på dyser/pumper (som er felles for de fleste), men register og veiv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå