SST Skrevet November 14, 2012 Share Skrevet November 14, 2012 Jeg kjøpte for litt siden en gammel bruksbil som jeg tenkte å "bruke opp". Leste en del om denne motoren på nettet før jeg gikk til innkjøp, og jevnt over var det bred enighet om at denne er TØRST! Forrige helg hadde jeg min første langtur med bilen (tur/retur Oslo-Falun). Normal kjøring med medium oppakning og havnet på et snittforbruk på 0,76. Jeg syns på ingen måte dette er avskrekkende med tanke på gammel bil/motor, mange kilometer på nakken, automat osv. Småkjøring i byen er selvfølgelig en helt annen sak, men der bruker også min 330d godt med suppe. Flere med M52B28 som har målt sin på langkjøring? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet November 14, 2012 Share Skrevet November 14, 2012 Jaa, kjørte Drammen - Kragerø i sommer, havnet på 0,96 per mil, merket først da at den brukter så lite som den gjør ved langkjøring, dog sluker den ved bykjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet November 14, 2012 Share Skrevet November 14, 2012 Ser flere snakker om forbruk, er det faktisk målt forbruk dere regner ut eller leser dere ut det som står i kjørecomputeren? Har dere evt sjekket mot gps at den teller riktig antall km? Har selv en e39 528 og syns nok den drikker noe mer en computeren skal ha det til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KasperR Skrevet November 14, 2012 Share Skrevet November 14, 2012 Det beste jeg oppnådde med min var 0,79 l/mil (på langkjøring såklart) Dette var med forholdsvis rolig kjøring. På bykjøring gikk det med mye, målte aldri nøyaktig, men tipper det fort var fra 1,1-1,5 l/mil. Bilen hadde automatgir, tipper manuell kan kjøres enda mer økonomisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SST Skrevet November 14, 2012 Forfatter Share Skrevet November 14, 2012 Ser flere snakker om forbruk, er det faktisk målt forbruk dere regner ut eller leser dere ut det som står i kjørecomputeren? Har dere evt sjekket mot gps at den teller riktig antall km?Har selv en e39 528 og syns nok den drikker noe mer en computeren skal ha det til Mine målinger er gjort via computeren, så mulig den er litt for positiv i forhold til realiteten. Men i forhold til kjørte mil og utslag på måleren, så er det uansett ikke mye som skiller. Og den måler likt antall kilometer som svigerfars Caddy, så den stemmer nok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet November 14, 2012 Share Skrevet November 14, 2012 Ang forbruk og kjørecomputer tror jeg ikke dette stemmer heelt.. På min E46 320dat har jeg lekt en del med å undersøke forbruk. Ved "vanlig" kjøring, inkl litt langkjøring, litt småkjøring samt bykjøring, har jeg kommet på rundt 0.68-0.7 i snitt i følge kjørecomputeren. En annen faktor som spiller inn er at forbruket stiger på computeren om f.eks bilen står på tomgang..! Også dekkutrustning har nok litt og si. Nå har jeg kjørt så fint jeg har klart, latt være å stå på tomgang, og forbruket nå er nede i 0.58. Det vises også på triptelleren, da jeg har nullstilt den ved full tank, og skal regne ut snitt der når jeg fyller full tank igjen, kontra kjørecomputer. Har allerede lagt merke til at km på tripteller har kommet lengre nå på samme sted som tankmåleren viser enn det den har gjort tidligere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet November 14, 2012 Share Skrevet November 14, 2012 poenget mitt er at skal det bli rett bør man regne det ut, min variere noe enormt på computeren mellom sommer og vinterhjul også drikker bensin å går dårlig gjør det uansett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SST Skrevet November 14, 2012 Forfatter Share Skrevet November 14, 2012 Jeg trodde kanskje computeren var noe mere korrekt i forhold til virkeligheten enn det som sies her. På min -04 330d stemmer forbruket rimelig bra. Min bruker nok noe mindre med vinterdekk, men forklaringen er jo små lette og smale 15 tommere kontra brede og tunge 17 tommere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 14, 2012 Share Skrevet November 14, 2012 Høres ikke så galt ut det der for en 528i Jeg målte min E34 520i automat til 0,77 l per mil på strekningen Stavanger-Arendal, med mye fjell og noen forbikjøringer. Dette er også en mindre motor som jobber tyngre i den tunge bilen, så dine tall er absolutt gode Men man slår ikke snittforbruket jeg hadde på Autobahn i sommer med min E90 325d, ved 145 km/t så var forbruket på 0,54 l per mil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet November 14, 2012 Share Skrevet November 14, 2012 Sekser bruker det samme om det er 2 liter eller 3,0 liter etter mine erfaringer. Rundt literen. Klart M3'en brukte mer vis den ble piska ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 14, 2012 Share Skrevet November 14, 2012 Alle bilene jeg har eid og kjørt noe særlig med kjørecomputer har vist ca 5-10% lavere forbruk enn reelt forbruk, foruten min E61 der den faktisk viser 7-8% for mye. Jeg har kjørt mye i åresvis nå og har sammenligningsgrunnlag fra ca 25-30 biler. Siden jeg ble obs på dette har jeg funnet det litt interessant å kontrollere. Kjørecomputeren må ikke brukes som faktaopplysning, men som en indikator ut fra ditt kjøremønster. Vil du vite eksakt forbruk er det bare en ting som gjelder, telleverk og pumpetall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Mitt inntrykk er at M52B25 er den som går billigst av sekserne. Jeg måler ved tanking/kalkulator, og brukte bl.a 0.76 på langkjøring Oslo-Hamburg (marsjfart 130-160km/t), og 0.93 på Autobahn (160-230km/t + mange akselerasjoner). Husker kjørecomputeren i min E34 M5 viste 1,47 på mila - jeg turte ikke sjekke med kalkulator hva den egentlig brukte. Dette var langkjøring Oslo-Gøteborg på nattestid... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Mitt inntrykk er at M52B25 er den som går billigst av sekserne.Jeg måler ved tanking/kalkulator, og brukte bl.a 0.76 på langkjøring Oslo-Hamburg (marsjfart 130-160km/t), og 0.93 på Autobahn (160-230km/t + mange akselerasjoner). Husker kjørecomputeren i min E34 M5 viste 1,47 på mila - jeg turte ikke sjekke med kalkulator hva den egentlig brukte. Dette var langkjøring Oslo-Gøteborg på nattestid... 0,93 l/mil i 160-230 km/t + mange akselerasjoner Gratulerer, du innehar verdensrekorden og fortjener en plass i Gunnes rekordbok, og ikke nok med det, det ser ut til at du har løst mye av klimaproblemet også. Jeg tror nok at du målte 0,93 , men om du hadde sett på gjennomsnittshastigheten på computeren hadde du sett at den var mye lavere enn du tror. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokkke Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Mitt inntrykk er at M52B25 er den som går billigst av sekserne.Jeg måler ved tanking/kalkulator, og brukte bl.a 0.76 på langkjøring Oslo-Hamburg (marsjfart 130-160km/t), og 0.93 på Autobahn (160-230km/t + mange akselerasjoner). Husker kjørecomputeren i min E34 M5 viste 1,47 på mila - jeg turte ikke sjekke med kalkulator hva den egentlig brukte. Dette var langkjøring Oslo-Gøteborg på nattestid... Gode tall det der, har selv M52B25 og mitt forbruk ligger på mellom 1.2 og 1.4 på blandet kjøring, er dette normalt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 0,93 l/mil i 160-230 km/t + mange akselerasjoner Gratulerer, du innehar verdensrekorden og fortjener en plass i Gunnes rekordbok, og ikke nok med det, det ser ut til at du har løst mye av klimaproblemet også.Jeg tror nok at du målte 0,93 , men om du hadde sett på gjennomsnittshastigheten på computeren hadde du sett at den var mye lavere enn du tror. Jeg ser at du finner glede av å snakke ned til meg gjentatte ganger. Men det var nå faktisk jeg som kjørte, og jeg kjenner den veien "godt" siden den er morsom og svingete til Autobahn og være - samt at den er lite trafikkert på ettermiddag/kveld. Ingen problem med å kjøre jevnt fort i Tyskland så lenge man styrer unna de største gjennomfartsårene med mange trailere. Jeg kjenner forrige eier, og husker han fortalte om veldig lavt forbruk når han kjørte på ferie for ti år siden. Jeg trodde kanskje han smørte på litt, men har i ettertid sett at det stemmer. Gode tall det der, har selv M52B25 og mitt forbruk ligger på mellom 1.2 og 1.4 på blandet kjøring, er dette normalt? Forbruket ditt er jo altfor høyt, med mindre du alltid står i kø. Min bil (som har gått 360k km) ligger i kjørecomputer på 0.91, dette er normal og blandet kjøring for det siste året. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå