Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det er nok som du sier. Norske importører som ikke helt har skjønt designet til bilen og fortsetter å gjøre som en gjorde på eldre biler og kodet de for norske kjørelys. Problemet på mange før var at lyset i dashbordet ikke fungerte alltid i nullposisjon. Dette var ikke påbudt i tyskland før men er det nå. Derfor alle nyere tyske biler har denne funksjonen.

Det er ikke sikkert importøren rekker å å kode om alle kanskje. Uansett rart de har gjort det for bilen er jo designet rundt at en skal kunne velge det selv via iDrive. Jeg ville uansett krevd en gratis omkoding hvis en ikke har carsoft, dis e.l selv.

Skrevet

Jeg blir nok nødt til å ta en ny prat med Bavaria ang. dette og forhåpentligvis løser det seg greit. I tillegg merket jeg da jeg kjørte opp til fjellet i helgen på veier uten gatelys at med adaptive kjørelys så lyser ikke nærlysene opp stort lenger enn 20 meter... Setter jeg bryteren helt til høyre justeres lyktene opp og lyser derfor mye lenger. Skal det være slik eller er det noe galt med den horisontale justeringen?

Rart ikke administrator har delt opp den tekniske kategorien her på forumet i de forskjellige modellene så det hadde vært lettere å kikke igjennom etter ting som kanskje er relevant for egen bil...

Skrevet
Rart ikke administrator har delt opp den tekniske kategorien her på forumet i de forskjellige modellene så det hadde vært lettere å kikke igjennom etter ting som kanskje er relevant for egen bil...

De fleste modeller har såpass mange deler til felles at man kan gå glipp av mye på den måten. Samme spørsmålet/problemet kan være like aktuelt på både 1-serie og 5-serie.

Skrevet
Jeg ville uansett krevd en gratis omkoding hvis en ikke har carsoft, dis e.l selv.

Ville koding med NCS Expert eller liknende forringe garantien? Regner med et rungende ja her :-P

Jeg kikket litt i noen tråder ang dette og ser at det er flere alternativer jeg kunne tenkt meg å aktivere på bilen uten å måtte betale for mye for det...

Skrevet

Koding skal ikke påvirke garantien såfremt ikke den blir avbrutt mens du koder. Det beste er å forhøre seg med flere BMW leverandører hva de sier, helst BMW Norge AS.

Modulen til de adaptive lysene dine får blant annet impuls fra sensor for fart. Denne, utslagsvinkel på ratt, om vindusvisker er aktivert eller du har på grøftelys påvirker lysets innstilling.

Hvis du kjører tregt så lyser bilen opp det som er nærmt deg siden du ikke kjører fort. Når du kjører fortere kastes lysene lenger frem. Hvis du derimot også kjører ilag med grøftelys så vil du se at hovedlyset også spres mer til sidene og litt ned. Anbefaler derfor at hvis du kjører i Auto-modus med adaptive lys aktivert at du ikke kjører med grøfte lys.

Skjønner bare ikke hvorfor BMW Norge koder lysene på den måten. Er jo helt feil når bilen først har det systemet på plass hvor du selv kan velge døgnlys. Irriterende i grunn at de ikke bruker litt mer energi på å sette seg inn i virkemåten på det de selger.

Skrevet
Koding skal ikke påvirke garantien såfremt ikke den blir avbrutt mens du koder. Det beste er å forhøre seg med flere BMW leverandører hva de sier, helst BMW Norge AS.

Modulen til de adaptive lysene dine får blant annet impuls fra sensor for fart. Denne, utslagsvinkel på ratt, om vindusvisker er aktivert eller du har på grøftelys påvirker lysets innstilling.

Hvis du kjører tregt så lyser bilen opp det som er nærmt deg siden du ikke kjører fort. Når du kjører fortere kastes lysene lenger frem. Hvis du derimot også kjører ilag med grøftelys så vil du se at hovedlyset også spres mer til sidene og litt ned. Anbefaler derfor at hvis du kjører i Auto-modus med adaptive lys aktivert at du ikke kjører med grøfte lys.

Skjønner bare ikke hvorfor BMW Norge koder lysene på den måten. Er jo helt feil når bilen først har det systemet på plass hvor du selv kan velge døgnlys. Irriterende i grunn at de ikke bruker litt mer energi på å sette seg inn i virkemåten på det de selger.

Hvordan kan du påstå at BMW Norge gjør dette? I dette tilfellet er det jo en feil, og alle skal normalt sett fungere som DRL når den står i Auto. Når bryteren står i 0 skal bare ringene lyse, men ikke instrumentlys. Nærlys vet vi alle hvordan skal fungere.

Skrevet

Det er ikke slik på tyske biler, hvertfall ikke de jeg har vært borti og det er mange. Norske biler derimot har jeg sett mye rart på.

I 0 skal ingenting lyse, derfor det heter 0. Hvis det lyser noe som helst så er modulen ute og kjøre med en annen innstilling enn standard fra fabrikk. Det er fint du vet hvordan nærlys fungerer. De adaptive fungerer annerledes enn vanlig nærlys som du sikkert vet selv. :)

Skrevet
Det er ikke slik på tyske biler, hvertfall ikke de jeg har vært borti og det er mange. Norske biler derimot har jeg sett mye rart på.

I 0 skal ingenting lyse, derfor det heter 0. Hvis det lyser noe som helst så er modulen ute og kjøre med en annen innstilling enn standard fra fabrikk. Det er fint du vet hvordan nærlys fungerer. De adaptive fungerer annerledes enn vanlig nærlys som du sikkert vet selv. :)

Tullprat! De tyske fom. facelift har også DRL fra fabrikk, har en på gårdsplassen her.

Jo, i 0 vil bare ringene lyser, dog ikke "øyenbrynene". Instrumentlyset er også borte, noe awt bekreftet. Jeg har ikke skrevet at det er det samme, poenget er at når du har stilt inn bryteren på nærlys, så får du nærlys. Derav "Det vet vi hvordan fungerer". Slutt å vri på ting.

Skrevet

Alltid bra med litt temperatur i diskusjoner!

På "0" i min har jeg enten angeleyes og ingen instrumentbelysning (hvis DRL er aktivert) og alt slukket hvis DRL ikke er aktivert.

Jeg har med andre ord noe å fare med hvis jeg snakker med gutta på verkstedet til Bavaria? Skal ringe de i morgen tidlig.

Skrevet

Ja da er det helt likt som på min tyskimporterte e91 og da skal lyset styres av fotocellen i bakspeilet hvis den er i auto. Hvis ikke så er jo noe snodig og du bør høre med bavaria ja. Det kan jo hende det går an å kode sensitiviteten til fotocellen. Alt er jo mulig i dag :) lykke til da. Gi n lyd hvordan det gå :)

Skrevet

Det skal nok være slik. Har aldri skrudd av DRL på min egen bil, så kan ikke si om det er slik der, men jeg vil tro det.

Om man ser litt bort fra auto-funksjonen kjører nok tyskere flest med bryteren på "0" om dagen, da det ikke er påbudt med kjørelys der. Om man aktiverer DRL vil det (etter min mening) være naturlig at de kommer på også når man har på "0", da det normalt er det bryteren står på om dagen.

Å justere fotocellen er mulig, men man får ikke justert den så veldig mye med standardinnstillingene. Mener på det er fire forskjellige nivå der nivå en er minst lysfølsom. Jeg tror de normalt står innstilt på nivå to. Vet det er flere som har forsøkt å gjøre denne enda mindre sensitiv med mer avansert koding, men vet ikke helt hvordan det gikk.

Skrevet
Det skal nok være slik. Har aldri skrudd av DRL på min egen bil, så kan ikke si om det er slik der, men jeg vil tro det.

Om man ser litt bort fra auto-funksjonen kjører nok tyskere flest med bryteren på "0" om dagen, da det ikke er påbudt med kjørelys der. Om man aktiverer DRL vil det (etter min mening) være naturlig at de kommer på også når man har på "0", da det normalt er det bryteren står på om dagen.

Å justere fotocellen er mulig, men man får ikke justert den så veldig mye med standardinnstillingene. Mener på det er fire forskjellige nivå der nivå en er minst lysfølsom. Jeg tror de normalt står innstilt på nivå to. Vet det er flere som har forsøkt å gjøre denne enda mindre sensitiv med mer avansert koding, men vet ikke helt hvordan det gikk.

Enig, og slik har det vært på alle mine E92, inkl E60 LCI som er tyskimportert.

Dessuten når du kjører en w211, ka i all verden gjør du i et BMW forum?? :)

Utlendinger #-o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...