Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Starter denne tråden da jeg har sett liknende andre steder. Hva gjør folket med bilen før dere sender den på verksted? Jeg personlig vasker utvendig og innvendig da jeg tror det er hyggelig for mekanikerene. Hjulbuer får også en real runde så det ikke faller ut 5 kilo sand derfra ved service. Til mekanikere: Bare kom med eksempler på hva folk har gjort eller ikke gjort med biler de har satt fra seg til service. Legg ut værstingbildene deres ;)

Skrevet

Jeg er og av den oppfatning at om noen skal holde på i/under min bil vil de foretrekke at den er ren. Så tar alltid en god vask så bilen ser bra ut. (gjør også selvfølgelig det til vanlig ellers :wink: ) Merker også nøkkelen før den kastes i nøkkelkassa med navn, tlf.nr. og reg.nr. så slipper de detektivarbeiede for å finne rett bil til nøkkelen. Skal jeg f.eks ha 4-hjulskontroll sprayer jeg skruer med rustløser og løsner skruene en gang, så slipper de på verkstedet å bruke mye unødvendig tid på sånt :)

He,he, twist og kaker til EU, skeptisk til at den går igjennom??

Skrevet

Haha, nei absolutt ikke :) Er en 116d med dyre hjul og litt attåt, men ikke noe som skulle være noe problem nei. Tar EU der jeg kjøpte bilen (Stenshagen) så da blir evt. feil kanskje dekket av garanti. Er vel bare hyggelig ment å gi de noe de kan kose seg med blant alt arbeidet. Så håper jeg de passer litt ekstra på babyen min også ;)

Skrevet

Ha vognkort og servicehefte lett tilgjengelig. Ubehagelig/ekkelt å rote gjennom folks ting for å finne det. Ikke feil å rydde litt inni også.

Men mekanikere flest er vant med at folk ikke bryr seg så ville ikke tenkt så mye på det. Har ikke no bilder, men er helt utrolig hvor ekle enkelte biler er. Opplever ofte at det er masse søppel, røyk og skitt inni biler, gjerne blandet med lukt av wunderbaum og bikkje :roll:

• 1 month later...
Skrevet

Mtp. Eu-kontroll, bytter folk om til vinterhjul da? Er skeptisk til at de folka der skal skru på dønn strøkene 18" AEZ-felger som er ett år gamle.. Får jeg feil hvis jeg kommer dit med 16" piggdekk i mars/april?

Skrevet

Jeg arbeider på verksted og rene biler er alltid et stort pluss! Dette av to grunner.. En; fordi vi slipper å bli få klær og utstyr fult i veistøv. To; vil kan lettere unngå å lage riper i lakken din. Vi prøver selvfølgelig å være så varsom som vi kan være, men det kan være vanskelig å arbeide rundt bilen og utføre arbeid uten at vi kommer borti støtfanger ol. med knær og andre kroppsdeler.

Noen nevner også dette med servicehefte. Er en del ganger jeg må gi opp å stemple i boka, fordi jeg rett og slett ikke klarer å finne noen bok. Man trenger ikke nødvenigvis legge alt klart, men å se over at mappa befinner seg i hanskerommet er fint.

Noen kunder legger også en liste i bilen med småting som de ber meg se over/bekrefte/avkrefte. Nå må somregel merarbeid klareres med kundemottaket før bilen kommer inn pga tidskabalen som skal legges opp eller at dette plusses på faktura, men om f.eks du vet noe detaljer om en feil vi får beskjed om å rette opp, så er det ikke feil om du legger igjen en beskjed eller om det er småtterier som bare tar et øyeblikk å se over eller noe vi skal være ekstra obs på.

Mtp. Eu-kontroll, bytter folk om til vinterhjul da? Er skeptisk til at de folka der skal skru på dønn strøkene 18" AEZ-felger som er ett år gamle.. Får jeg feil hvis jeg kommer dit med 16" piggdekk i mars/april?

Etter boka får du feil om du kjører med piggdekk ei uke etter 2. påskedag - med mindre de lokale kjøreforholdene tilsier noe annet. Nå er det ikke alle verksteder som følger boka til punkt og prikke, men jo du kan godt si at det vil være korrekt å gi deg mangel på det ja.

Nå er reglementet slik at man ikke skal demontere noe under en EU-kontroll, så dersom du er redd for riper under demontering på noen fine felger, så trenger du ikke det på en EU-kontroll.

Skrevet

vasker bilen innvendig og utvendig av normal vane før bilen skal til verksted, vognkortet og servicehefte legges på passasjersetet. Vil tro ut ifra menneskets søk og hig etter perfeksjon og ryddighet at jeg ikke ødelegger dagen demmes med å stille en strøken bil til time.

Videre så skulle jeg tro at det sier noe om meg som bileieren at jeg bryr meg og at jeg er av den nøye typen, og kanskje mekanikeren vil bry seg litt ekstra om kvaliteten på sitt arbeid.

Dette er noe jeg tror, men nå er jeg av den typen som tror på det gode i mennesket.

:wink:

Skrevet

Jobber hos møller, og kan si at jeg har fått inn mange -nasty- biler!! Legger ved et bilde. Denne bilen skulle jeg skifte styreenhet til elektronisk parkbrems, denne sitter under midtkonsollen, og kan nevne blandt annet smelta nonstop, iskrempinner, M&M, Nudler (wtf?), sinnsykt mye grus og sand, kjærlighet på pinne osv. bilen så ut som et helvete inni. tenkte jeg skulle være snill mot kunden, så støvsugde gulvteppet og vasket mattene men jeg hadde det ute :) Ser ikke så ille ut på bildet, men det var latterlig! Bilen var egentlig ganske fin, godt utstyrt, skinninteriør, 4motion, ACC osv.. skulle tro eieren av en bil med relativt mye utstyr ville ta litt vare på den..?

onjju46jb5o32s5011q6.jpg

Man pusser tenna før man drar til tannlegen, hvorfor rydder/vakser man ikke bilen sin før man setter den på verksted?

Skrevet

Jeg pleier alltid å vaske bilen utvendig, mest for å unngå riper men synes også det er greit å være litt snill mot mekanikeren som skal under den. Om jeg har dårlig tid prøver jeg i minste fall å stoppe på en selvvask og blåse over den med høyttrykk.

Mappa med servicehefte ligger alltid der den skal ligge, øverst i hanskerommet.

Skrevet

Godt folk tenker på renhold før et verkstedbesøk. Desverre alt for få som gir seg en god faen i hvordan bilene deres ser ut. Får ofte inn biler som er verdt over millionen, men som ser ut som et bomba horehus innvendig.

Skrevet

Morro med bilder :) Pøs på om dere har :) Gjerne utv. og innv. Nesten rart at folk skjønner at det er noe feil med parkbrems, når de ikke har det mer på stell i bilen... Merker jeg ikke har lyst til å se hvordan det ser ut i huset til folk, som har det så fryktelig i bilen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...