M|Fjeld Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 og jeg ble overrasket over hvor greit det egentlig gikk på kontrollen hos Statens Vegvesen. SVV er greie å ha med å gjøre når man holder seg på riktig side av lovverket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Han fokuserer ikke på den blå bilen (jada, av de to bilene gjør han det), han sier rett ut at det er "ombygde biler" de ser på, og hvor farlig dette er. Grunnen til at jeg fokuserer på hva han sier, og ikke innslaget under ett, er at det trolig er han som vil ha mest å si når "konkulsjonen" bringes videre. Som nevnt tidligere i tråden så synes jeg dette er veldig bra, men jeg deler ikke din optimisme i at dette vil føre til noe veldig positivt for de av oss som gjør ting riktig i utgangspunktet. Mexos, nei, da må du se innlsaget en gang til. Det begynner bra når man hører på hva Børre Skiaker sier, men jeg føler ikke at vår venn fra havarikommisjonen prater om det samme. Det går fra å handle om dårlige, ulovlige løsninger, til å handle om ombygde biler. Nei jeg er ikke så optimistisk at jeg tror dette vil føre med seg så alt for mye godt, før jeg ser det. Men jeg synes det er bra at de har fokus på dette! Hvis de i tillegg skiller tydelig mellom "ombygginger", så er vi vel på rett veg da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreTheGiant Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Testen deres inneholder jo ingen baseline referanse. En E36 med originalt ubesudlet understell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Det er jo lett å bli kvitt "livsfarlig" senk.. Gjør det lett å godkjenne luftfjæring/coilovere for f***!!!! Og det er da sannelig ikke penga det står på da, hvertfall ikke i de fleste tilfeller Man får jo ikke godkjent senk som senker nok, samtidig som justerbart på kule biler (dvs sjeldne) ikke er mulig å få godkjent. Det går jo ikke når trafikkstasjonene bruker et søplete og utdatert regelverk som får alle utlendinger til å le av oss, mens de som representerer SVV ikke har peiling på noe som helst...Nå har de jo bare flyttet fokuset til mulige konsekvenser, og ikke går inn på hva faktisk årsaken til fenomenet er. Jeg ler, og tar de enda mer useriøst etter dette filminnslaget. MAKAN til inkompetent gjeng har jeg ikke sett I det første innlegget dit skriver du at du har mista kompiser som har kjørt med godkjente biler!? det virker som du er veldig for kappa fjører? Får ikke godkjent senkesett som senker nok? hva er nok? Du syns kanskje ikke det er nok før det ser ut som bilen ikke er kjørbar? Hvis du tar en og samme bil med original fjæring i god stand og setter på billig senkesett med dempere, så vil du i de fleste tilfeller oppnå høyere kurvehastighet med det originale, selv om det ikke føles sånn pga mer krenging osv.. Blir litt som å sette på større felger og lavere profilhøyde, virker som det sitter bedre fordi det er mindre bevegelse i dekket, føles tightere, men sitter dårligere.. Det er en god grunn til at det er noe som har tüv-godkjenning og noe ikke. Har prøvd alt fra Bilstein, KW, H&r, Koni osv til GSP, D2, XYZ, K-sport og Supersport. Skjønner veldig godt at ikke de sistnevnte (bortsett fra supersport?) er tüv-godkjente, forhold mellom demper og fjær henger ikke på greip som regel, og er ofte tatt rett ut av lufta. Fjærratene er som regel ALT for høye til å fungere på gata. Så hvis du syns det er vanskelig å finne noe som er godkjent får du se på noe som er litt dyrere, eller bare kappa fjærene og punktere demperne dine.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Det er jo lett å bli kvitt "livsfarlig" senk.. Gjør det lett å godkjenne luftfjæring/coilovere for f***!!!! Og det er da sannelig ikke penga det står på da, hvertfall ikke i de fleste tilfeller Man får jo ikke godkjent senk som senker nok, samtidig som justerbart på kule biler (dvs sjeldne) ikke er mulig å få godkjent. Det går jo ikke når trafikkstasjonene bruker et søplete og utdatert regelverk som får alle utlendinger til å le av oss, mens de som representerer SVV ikke har peiling på noe som helst...Nå har de jo bare flyttet fokuset til mulige konsekvenser, og ikke går inn på hva faktisk årsaken til fenomenet er. Jeg ler, og tar de enda mer useriøst etter dette filminnslaget. MAKAN til inkompetent gjeng har jeg ikke sett Er det vanskelig å få godkjent coilovere da? bare å kjøpe noe med tuv på det. maaaaaaaaaaaaaange biler som har dette godkjent. Da kan du finne det til min e23 hvis det er så lett Og så tar du det samtidig til E9, W123 osv. Skal ha tüv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 En original velholdt bil med skikkelig god gummi går vell så fort rundt svingene. Det er helt riktig, dette har jeg faktisk erfart i virkligheten. Min E90 med orginalt fabrikkmontert sportunderstell henger helt greit på en kompis sin E39 med godkjent justerbart senkesett rundt svingene, ikke noe problem i det hele tatt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 En original velholdt bil med skikkelig god gummi går vell så fort rundt svingene. Det er helt riktig, dette har jeg faktisk erfart i virkligheten. Min E90 med orginalt fabrikkmontert sportunderstell henger helt greit på en kompis sin E39 med godkjent justerbart senkesett rundt svingene, ikke noe problem i det hele tatt Forskjell på nytt og gammelt for å si det mildt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Det sier seg sjøl ei feit gammal kjerring i nike air mot ei ung dame i billige sneakers Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Det sier seg sjøl ei feit gammal kjerring i nike air mot ei ung dame i billige sneakers Jeg håper uansett dette kan få flere til å velge et rimelig senkesett i stedet for kappa fjærer på sin bil. Okei, det senker ikke nok, man får ikke til gamle biler med TUV etc, men er virkelig folk villige til å ta sjansen på å kjøre med kappa fjærer?? Når man ser hvor trafikkfarlig det kan være? Den største blemma med kappa fjærer en kanskje de som kjøre med orginale dempere. Dette gir jo overhodet ikke riktig fjæring, siden fjæra er kort og demperen er lang. Det er jo en grunn til at de fjærene som senker mest skal ha kortere dempere for å få riktig forspenn når hjula er i været. I dag koster det jevnt over så lite for senkesett med papirer, at det burde ikke vært tema og kappe en gang.. Har man ikke råd til senkefjærer kan man parkere bilen i stedet, om den ser så forferdelig ut med orginale fjærer at man ikke vil vise seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Har planer om å kappe ei vinding av et sett fjærer jeg har faktisk, uten dårlig samvittighet senkefjærer med tüv som er til bruk med jævlig lave topplagre, så den blir skyhøy med oem topplagre.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Det sier seg sjøl ei feit gammal kjerring i nike air mot ei ung dame i billige sneakers Jeg håper uansett dette kan få flere til å velge et rimelig senkesett i stedet for kappa fjærer på sin bil. Okei, det senker ikke nok, man får ikke til gamle biler med TUV etc, men er virkelig folk villige til å ta sjansen på å kjøre med kappa fjærer?? Når man ser hvor trafikkfarlig det kan være? Den største blemma med kappa fjærer en kanskje de som kjøre med orginale dempere. Dette gir jo overhodet ikke riktig fjæring, siden fjæra er kort og demperen er lang. Det er jo en grunn til at de fjærene som senker mest skal ha kortere dempere for å få riktig forspenn når hjula er i været. I dag koster det jevnt over så lite for senkesett med papirer, at det burde ikke vært tema og kappe en gang.. Har man ikke råd til senkefjærer kan man parkere bilen i stedet, om den ser så forferdelig ut med orginale fjærer at man ikke vil vise seg. Tildels enig.. har kjørt kappa med og uten senkedempere, og forskjellen er enorm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E34Stvg Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Det er denne ulykken som ble etterforsket og dannet grunnlaget for testen. Last ned rapport fra denne linken så vil man få litt mer innblikk. http://www.aibn.no/Veitrafikk/Rapporter/2012-04 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Visste ikke det var denne ulykken det var snakk om, jeg har familie og bekjente som var blant de første på stedet. Et av de største problemene er vel nettopp det at det finnes dekktyper som er godkjent (skal ikke henge ut hvilke dekkmerker, men det selges flust av felgpakker til bmw miljøet) som er helt horrible på våt asfalt. Det er klart at dette sammen med alt for harde fjærer, for myke dempere (slik er jo de fleste billige sett, og her var to defekte) så blir dette farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Årsakene slik jeg har forstått det er følgende: -Utslitte dekk/feil hjulvinkler -Defekte dempere -For høg fart -Promille på 1,3 -Coilovere justert for langt ned En annen ting jeg legger merke til er ensidig fremstilling i rapporten. Den er representert av SVV, dvs bilistmafia og statens inkassoselskap. Ergo: Ingen der har peiling på noe som helst, og rapporten er svært mangelfull. Bilen som ble testet hadde blant annet kappa fjærer, og ikke coilovere av tilsvarende merke som var for langt justert ned. Det er bare et av poengene jeg fant i løpet av ti sekunder, og som er en grov feil i testene. De sier også at testfarten var moderat, noe den absolutt ikke var. Det var FULL attack av sjåføren, og han kjører jo som en villmann. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Det sier seg sjøl ei feit gammal kjerring i nike air mot ei ung dame i billige sneakers Hahaha Den skal kompisen min få høre Det er denne ulykken som ble etterforsket og dannet grunnlaget for testen.Last ned rapport fra denne linken så vil man få litt mer innblikk. http://www.aibn.no/Veitrafikk/Rapporter/2012-04 Mene......bilen i den ulykken der var jo en 4 dørs E46 og ikke en vesentlig eldre 1994 E36 Coupe som de demonstrerte i nyhetsinnslaget. "Tilsvarende" bil sa det det var snakk om For noen så er BMW bare BMW, samme åssen type og det irriterer meg litt..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå