Endre Hånde Skrevet November 24, 2012 Share Skrevet November 24, 2012 Må ha meg en bil som kan forflytte 3-4 personer, minst 2 hunder og litt oppakning utenfor hva som anses som skikkelig vei. Denne må også fungere på ubrøytede veier. Budsjettet er 100k +-. Må ha låsing av senterdiff og lavserie. Vurderer Jeep Cherokee, Galloper Exeed, Pajero etc Hva vil folket anbefale? Regner med noen her har erfaring med slikt også. Prøvde offroad.no, men der kommer jeg ikke inn med brukeren jeg lagde av en eller annen grunn.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 24, 2012 Share Skrevet November 24, 2012 Jeep Grand Cherokee ville jeg valgt, solid til tusen og med moderne comfort Man får et veldig velholdt og pent eksemplar til under 100 000 kr da disse bilene gjerne er entusiast eid, ikke har de gått langt og bensinmotorene er skuddsikre. Lett å skru på og deltilgangen er lett og grisebillig i forhold til Pajero og andre Japanske merker. Denne er veldig pen: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38424260 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet November 24, 2012 Share Skrevet November 24, 2012 Valget er egentlig lett, Landcruicer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Hånde Skrevet November 24, 2012 Forfatter Share Skrevet November 24, 2012 Får jo ikke annet en gamle hauger av LC til den prisen? Takk for tips Fredrik, den så jo ut som en aktuell kandidat. Kanskje gått litt langt, men det har kanskje ikke mye å si på en slik bil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet November 24, 2012 Share Skrevet November 24, 2012 Får jo ikke annet en gamle hauger av LC til den prisen?Takk for tips Fredrik, den så jo ut som en aktuell kandidat. Kanskje gått litt langt, men det har kanskje ikke mye å si på en slik bil? Jeep er det siste jeg ville kjøpt, alle jeg kjenner som har eid sånne har plagdes og skrudd ca like mye som de har kjørt. Får vel LC fra slutten av 90tallet, de har gjerne gått et stykke men det tåler de om de blir tatt vare på. Pajeroen er ikke dum den heller, men de i aktuell modell har hatt litt trøbbel med bakdiffen. Lekkasje og slittasje pga dette.. Finner du en som er sjekka/fikset er det et trygt kjøp. Rettelse, trodde generasjonen nyere Pajero var å få med 5 seter til den prisen nå og det er de som har trøbbel mad bakdiffen. Så da kan du se bort fra advarsel og kjøpe pajero uten den bekymringa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet November 24, 2012 Share Skrevet November 24, 2012 Ville tittet på Subaru Forester om den har stort nok bagasjerom. Kjedelig interiør og utseende, men gode kjøreegenskaper og et 4-hjulsdrift system som tar deg frem overalt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
koll Skrevet November 24, 2012 Share Skrevet November 24, 2012 For meg hadde velget desidert gått på en Gelenderwagen Kanskje litt for simpel? Kjørte disse endel i militæret. Herregud for en kvalitet, klarer ikke å ødelegge disse dersom man går inn for det. Og veldig lette å skru på http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38016518 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 24, 2012 Share Skrevet November 24, 2012 Får jo ikke annet en gamle hauger av LC til den prisen?Takk for tips Fredrik, den så jo ut som en aktuell kandidat. Kanskje gått litt langt, men det har kanskje ikke mye å si på en slik bil? Ja det skal godt gjøres å finne en LC til under 100 000. Da er de som regel varebiler eller i dårlig forfattning, også er det jo dette med de dyre delene da... På Jeepen så har man også en bil som er god å kjøre og sprek samt at man har moderene utstyr som skinn, automat, klima, cruisecontroll, el seter, el vinduer osv. Prøv å finn en LC eller Pajero til under 100 000 som har dette En kompis har hatt en Grand Cherokee 5,2 og den var det aldri noe galt med, den hadde også gått langt over 300 000 og gikk som en klokke, ikke brukte den mye heller hvis man var snill med gassfoten. Onkelen min hadde også en slik Grand Cherokee i mange år, riktig nok en 5,9 liter som sparka friskt ifra 170 000 km er ingen km stand for en 1997 modell, og iallfall ikke så lenge den har fått godt stell. Er som med gamle BMWer, så lenge de har fått godt vedlikehold og nøye fulgte servicer så spiller det ingen rolle hvor langt bilen har gått igrunn. Eneste bakdelen med Jeepen er jo forbruket, selv om man kan kjøre den på rett under litern på mila ved langkjøring. Denne er gått litt lengre men koster også nesten halvparten av en første jeg linket til, stadig i veldig god stand http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38414818 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T.H.O Skrevet November 24, 2012 Share Skrevet November 24, 2012 Jeep Grand Cherokee ville jeg valgt, solid til tusen og med moderne comfort Man får et veldig velholdt og pent eksemplar til under 100 000 kr da disse bilene gjerne er entusiast eid, ikke har de gått langt og bensinmotorene er skuddsikre. Lett å skru på og deltilgangen er lett og grisebillig i forhold til Pajero og andre Japanske merker. Denne er veldig pen: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38424260 Jeg har hatt samme type bil. Og det er absolutt artige biler. Men... De har mye forstillingsproblemer, ofte problemer med girkasse, sensorer som går i hytt og pine, og et forbruk på 2,0l + på mila. Her er også en test på den nyere modellen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 24, 2012 Share Skrevet November 24, 2012 Jeg har hatt samme type bil. Og det er absolutt artige biler. Men... De har mye forstillingsproblemer, ofte problemer med girkasse, sensorer som går i hytt og pine, og et forbruk på 2,0l + på mila. Her er også en test på den nyere modellen. Ja det er klart at på biler som er 15 år og har gått over 150 000 km samt koster under 100 000 kr så blir det litt skruing uansett merke, men dette tror jeg trådstarter som alle andre er fullt klar over når han kjøper eldre bil. Man forventer ikke at en 15 år gammel bil skal være som en ny bil.... Fordelen her er at Jeepen er lett å skru på og delene er latterlig billige Elgtesten gjelder nyeste Grand Cherokee som koster 900 000 kr, bare sånn ca 800 000 mer enn trådstarters budsjett Kjør en sent 90 talls Pajero eller Landcruiser igjennom den manøveren der så blir det mye lakk på asfalten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T.H.O Skrevet November 24, 2012 Share Skrevet November 24, 2012 Joda deletilgangen er billig og bra på ebay. Sarpsborg Motor har også mye billig. Glemte å få med at de gamle modellene (ZJ) til GC har viscosekobling i fordelingskassa som er standard slitedel. Når den ryker så har man 50/50 fordeling på 4x4. Det fører til hakking i svinger og økt forbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
koll Skrevet November 24, 2012 Share Skrevet November 24, 2012 Her er også en test på den nyere modellen. SHIT! Elgtesten gjelder nyeste Grand Cherokee som koster 900 000 kr, bare sånn ca 800 000 mer enn trådstarters budsjett Den gamle Cherokeen er sikker sykt mye bedre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ReiRud Skrevet November 24, 2012 Share Skrevet November 24, 2012 Hadde tatt en pajero, lett valg..da har du bil til de kriteriene du stiller, lite skruving også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet November 24, 2012 Share Skrevet November 24, 2012 Kjører en 2002 durango med gassannlegg, og har pr nå IKKE angret det kjøpet. Egentlig mye samme bilen som en grand cherokee med tanke på drivlinje, men ett lite snev av bedre plass. Dog finnes disse kun til folkelige priser når dem er regget som lett lastebil. Anyway. Blir du nysgjerrig på Mopar sine jernklumper, så bør du gå for en med godkjent gass dersom drivstofføkonomien er med i beregningene, og helst en 4,7 liters utgave, da det er en relativt solid motor som funker godt for normalt kjøring både med og uten henger. Denne motoren skal også gå leeenge med gass dersom den er utsyrt med ventilsmøring for gassdrift. Uansett... Den største fordelen med 4,7 liters motoren er at den sitter sammenkoblet den den mest skuddsikre standard kassa dem har laget til suv. Elektronisk styrt kasse uten behov for justeringer av bremseband av noe slag. Får den kassa filter og oljeskift på hver 100 000 kjørte km. så holder den mer eller mindre evig, og girer forøvrig som en drøm. Eneste jeg IKKE liker med den kassa er hvordan overdriven blir styrt. Det funker mer eller mindre ræva og er til irritasjon i 80 soner der det er mye opp og ned. Dette løses for min del ved og trykke inn overdrive ON/OFF knappen på stanga før jeg møter motbakkene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet November 25, 2012 Share Skrevet November 25, 2012 Man er tilbakestående om man ikke kjøper Nissan Patrol... Ellers så er det kun amerikansk som gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå