Nyheim Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Hallo Har kommet inn på en diskusjon med en kompis her, hvor vi begge egentlig lurer på hvor mye km.stand sliter på effekten i motoren. Altså, vil en motor som har gått 200 tusen være mere kvikk enn en motor som har gått rundt 300 tusen? La oss si en 2,5 bensiner som blir kjørt helt likt hele veien. Vil bare kilomterstanden dra ned på effekt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Kommer anpå friksjon i motorene. Om du bruker ProLong som meg så vil du minske friksjon til det minimale! Borehodene til oljeriggene er som regel dønka inn i prolong for å leve lenger! Alt inni en motor blir varmt og kan med sikkerhet si at smøringa er alfaOmega! En motor taper seg i HK over over p.g.a friksjon og slitasje! Så ja, mest sannsynlig vil motoren som er gått 300,000 være mindre futt i, enn den som er gått 200Tkm. Hvertfall på en rekkseks bensin, en gammel diesel MB vil være like slapp å trasig gjennom hele sitt misserable liv:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobiastorvik Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Dette kommer jo heeelt an på hvordan km standen har vert..er vel ingen fasit på dette. Finst mange biler som er kjørt langt og tatt godt vare på, og der finst mange som ikke er kjørt langt men herpa.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nyheim Skrevet November 27, 2012 Forfatter Share Skrevet November 27, 2012 Dette kommer jo heeelt an på hvordan km standen har vert..er vel ingen fasit på dette. Finst mange biler som er kjørt langt og tatt godt vare på, og der finst mange som ikke er kjørt langt men herpa.. Snakker ikke om biler her, snakker om motor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nyheim Skrevet November 27, 2012 Forfatter Share Skrevet November 27, 2012 Kommer anpå friksjon i motorene. Om du bruker ProLong som meg så vil du minske friksjon til det minimale! Borehodene til oljeriggene er som regel dønka inn i prolong for å leve lenger! Alt inni en motor blir varmt og kan med sikkerhet si at smøringa er alfaOmega! En motor taper seg i HK over over p.g.a friksjon og slitasje! Så ja, mest sannsynlig vil motoren som er gått 300,000 være mindre futt i, enn den som er gått 200Tkm. Hvertfall på en rekkseks bensin, en gammel diesel MB vil være like slapp å trasig gjennom hele sitt misserable liv:P Hehe, ja skjønner. Er det mye arbeid egentlig å bytte motor? snakker bare motor altså. Er snakk i en M50B25 i E36 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Med riktig vedlikehold kan en motor gå langt før effekten blir mindre. Min M52B20 har passert 300 og den går ikke noe dårligere nå enn da den haddde gått 220.000km Har ikke målt effekten, men den bruke like lang tid fra 0-100 nå som før. Ser ikke helt for meg hvordan friksjonen kan øke så mye med lengre km stand. Det som i tilfellet vil begrense effekten er vel at stempleringer og ventiler ikke tetter like bra som når motor var ny. Og eventuelt slitasje på kam. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ahagmann Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Kommer anpå friksjon i motorene. Om du bruker ProLong som meg så vil du minske friksjon til det minimale! Borehodene til oljeriggene er som regel dønka inn i prolong for å leve lenger! Alt inni en motor blir varmt og kan med sikkerhet si at smøringa er alfaOmega! En motor taper seg i HK over over p.g.a friksjon og slitasje! Så ja, mest sannsynlig vil motoren som er gått 300,000 være mindre futt i, enn den som er gått 200Tkm. Hvertfall på en rekkseks bensin, en gammel diesel MB vil være like slapp å trasig gjennom hele sitt misserable liv:P Er prolong en tilsetning eller et eget oljemerke? Og hvorkjøper du det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Kommer anpå friksjon i motorene. Om du bruker ProLong som meg så vil du minske friksjon til det minimale! Borehodene til oljeriggene er som regel dønka inn i prolong for å leve lenger! Alt inni en motor blir varmt og kan med sikkerhet si at smøringa er alfaOmega! En motor taper seg i HK over over p.g.a friksjon og slitasje! Så ja, mest sannsynlig vil motoren som er gått 300,000 være mindre futt i, enn den som er gått 200Tkm. Hvertfall på en rekkseks bensin, en gammel diesel MB vil være like slapp å trasig gjennom hele sitt misserable liv:P Er prolong en tilsetning eller et eget oljemerke? Og hvorkjøper du det? Dersom dette er Guds vidunderstoff for bilmotorer brukes det vel i alle dyre kvalitetsoljer, eller er Castrol og Mobil1 dumme? Har ikke tro på tilsetningsstoffer da oljeprodusentene bruker enorme resurser på å forske på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 heller tilsettningsstoffer enn castrol... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobiastorvik Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Dette kommer jo heeelt an på hvordan km standen har vert..er vel ingen fasit på dette. Finst mange biler som er kjørt langt og tatt godt vare på, og der finst mange som ikke er kjørt langt men herpa.. Snakker ikke om biler her, snakker om motor Da er vi 2.. Trenger nødendig vis ikke å herje bilen når du "herjer" med motor.. Spinning feks. Da sliter du motor og dekk.. Hard kjøring på kald motor? Dette er noen ting som gjør att motor sliter mer og slitasjen er alvorlig.. Oljeskift i rett tid er viktig.. Rett type olje iforhold til temp ute. OSV! Somme ting sier seg sjøl..har du sett den volvo amazonen som er kjørt 5mill km? Tror nok ikke den har levd en hard tid mtp att den fortsatt lever.. Eneste jeg sier er att fortiden på en motor har MYE å si ang slitasje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 heller tilsettningsstoffer enn castrol... Hvor har du det fra? Hvordan kan du påstå at du har kunnskap om det? Slike ting kan man ikke avgjøre med en opplevelse med en bil, bare gjennom skikkelig seriøs forskning av uavhengige forskere. At du har så mye mot Castrol rimer lite med alle som er fornøyde og at tross alt de fleste BMW går på denne oljen. Hvorfor velger BMW og flere andre en drittolje? Ikke si at det er pga anbud, for det finnes faktisk mange andre billigere oljer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nyheim Skrevet November 27, 2012 Forfatter Share Skrevet November 27, 2012 Hvordan tilsettningsstoffer kan man bruke? og hvor kjøper man slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 På 80 tallet hadde de et teflonstoff som man kunne tømme i oljen, dette la seg som en hinne i sylinderveggene og gav en lavere friksjon. Med tiden løsnet dette greiene og det ble mange motorhavarier. Det selges mange vidunderstoffer til å ha i oljen, før dere bruker disse så tenk over følgende spørsmål: Dersom dette er bra, hvorfor bruker ikke de store motoroljeselskapene dette i oljen sin? De som bruker hundrevis av millioner på utvikling av oljer klarer ikke å få til det samme som små bakgardsfirmaer som utvikler vidundermiddel etter vidundermiddel? En ting er i alle fall helt sikkert: Ingen slike midler kommer i min olje. A tro at et stoff er bra for motoren fordi det blir brukt på borrehodene i nordsjøen er det med utrolige jeg har hørt, de to tingene kan jo ikke sammenlignes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Jeg kunne ikke vært mer enig Kjell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet November 28, 2012 Share Skrevet November 28, 2012 Hvordan tilsettningsstoffer kan man bruke? og hvor kjøper man slikt? Først leser du innlegget til Kjell, så holder du deg unna tilsetningstoffer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå