Kristiansan'årn Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Er det noen som har gjort dette nylig, og vet hvordan prosedyrene er, og om det er noen lure/gode måter å gjøre dette? Gjelder en e34 540i touring Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Står en del fin info på http://www.mobile24.no Dette er sakset direkte fra de: Sørg for at det tyske vognkortet følger med og at bilen er TÜV-godkjent. Det er også viktig at bilen er E-merket og at COC-dokumentet følger med. Dette MÅ presenteres for biltilsynet for at bilen skal bli registrert uten å bestille time hos Biltilsynet. Biler som ikke er E-merket og varebil kl. 2 må ha time hos Biltilsynet for å bli forhåndsgodkjent. Få tysk forhandler til å lage eksportpapir(utførelsesdokument/ausfuhranmeldung), dette er han pålagt i henhold til tysk lov. Hvis forhandler påstår at dette ikke er tilfellet finner du avskrift av denne loven her. Når du har betalt bilen kan du bestille frakten. Vår samarbeidspartner Øivind Johansen Transport AS (http://www.ojt.no) har som mål å få bilen opp innen 7-12 virkedager fra bilen er klar til henting, dvs. at bilen er frigitt hos forhandler. Den største grunnen til de ikke får hentet biler i løpet av kort tid er at deres kunder som har bestilt ikke har overført betaling til forhandleren i Tyskland. Du kan dra nedover å hente bilen selv, men det blir ofte dyrere enn å la en profesjonell aktør gjøre jobben (tapt arbeidstid, reise, overnatting, mat m.m.) Alle papirer er med bilen; Vognkort, kontrakt, COC-dokument(på tysk: EEC.) og eksportpapir(utførelsesdokument/ausfuhranmeldung). DITT ANSVAR Når bilen kommer til Norge må bilen momses/fortolles inn. Dette kan gjøres av Øivind Johansen Transport AS da de ikke har lov til å utlevere en ufortollet vare. Hvis bilen skal registreres trenger de en fullmakt fra deg. Det samme gjelder hvis de skal legge ut engangsavgiften. Du velger selv hvilke skiltbokstaver du skal ha på bilen i forhold til hvor du i landet bor eller ønsker skiltbokstaver fra. Når bilen er ferdig registrert får du beskjed fra Øyvind Johansen Transport AS om at bilen kan hentes. Gratulerer med ny bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Skal du registrere E34 540i så bruker du alternativ fortolling! Da vil du spare en god del kroner:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet November 27, 2012 Forfatter Share Skrevet November 27, 2012 Bilen er momset inn i Norge, men er det med alt. Beregning så må du bet. Engangs avg. For så å søke om alternativ beregning? Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Dersom du har betalt moms er bilen "klar" for betaling av engangsavgift. Det enkleste er å henvende seg til tollstasjonen i Kristiansand og ta med dokumentasjon på bilen. Vognkort på tidligere eier samt kjøpekontrakt tror jeg vil være vesentlig å ha med. Du må muligens bestille COC dokument fra TUV også, men du kan jo prøve uten først. I samme slengen sier du at du ønsker alternativ fortolling, og de vil nok hjelpe deg med riktig skjema for dette. Merk at du først må betale vanlig tollavgift og deretter søke alternativ fortolling etterpå. Alternativ fortolling er Guds gave til alle som ønsker å importere eldre biler med stor motor:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Dersom du har betalt moms er bilen "klar" for betaling av engangsavgift. Det enkleste er å henvende seg til tollstasjonen i Kristiansand og ta med dokumentasjon på bilen. Vognkort på tidligere eier samt kjøpekontrakt tror jeg vil være vesentlig å ha med. Du må muligens bestille COC dokument fra TUV også, men du kan jo prøve uten først. I samme slengen sier du at du ønsker alternativ fortolling, og de vil nok hjelpe deg med riktig skjema for dette. Merk at du først må betale vanlig tollavgift og deretter søke alternativ fortolling etterpå. Alternativ fortolling er Guds gave til alle som ønsker å importere eldre biler med stor motor:) Er det noen som har opplevd at bilen ble dyrere med alternativ fortolling? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Er det noen som har opplevd at bilen ble dyrere med alternativ fortolling? Jeg snakker ikke av erfaring - men ja, det kan skje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Med mindre du ikke har gjort leksa di så kan det skje ja. Du søker ikke alternativ fortolling dersom det er små marginer som skiller. Har bilen stor motor lønner det seg alltid med alt. fortolling så lenge den ikke har gått mindre enn hva som er normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet November 28, 2012 Forfatter Share Skrevet November 28, 2012 Er ikke jeg som har momset den inn, men han som eier den nå. Skal ta en tlf til BT Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet November 28, 2012 Forfatter Share Skrevet November 28, 2012 Noen som har importert akkurat denne type bil med lik ant hester og vet hvor mye det kommer på med alternativ beregning, og vanelig utregning? Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iittala Skrevet November 28, 2012 Share Skrevet November 28, 2012 Hvorfor ikke gå til kilden? Her finnes en oversikt over historiske avgjørelser http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=no Og her kan du selv beregne hva det vil koste med vanlig avgiftsberegning http://www.toll.no/templates_TAD/Regist ... anguage=no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet November 28, 2012 Share Skrevet November 28, 2012 Hva er km-stand på 540`en du skal registrere, og hvor mye betalte du for den i utlandet? (momset inn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet November 29, 2012 Forfatter Share Skrevet November 29, 2012 ikke jeg som har importert, blir vel noen papirer i helga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GSS Skrevet Mai 2, 2013 Share Skrevet Mai 2, 2013 Sørg for at det tyske vognkortet følger med og at bilen er TÜV-godkjent. Det er også viktig at bilen er E-merket og at COC-dokumentet følger med. Dette MÅ presenteres for biltilsynet for at bilen skal bli registrert uten å bestille time hos Biltilsynet. Biler som ikke er E-merket og varebil kl. 2 må ha time hos Biltilsynet for å bli forhåndsgodkjent. [*:1hrjcwri]Hva menes med at bilen må være TÜV godkjent? Samme som EU? Isåfall, har det noen betydning?[*:1hrjcwri]E-Merket, hva er dette og hvordan sjekker man det? Få tysk forhandler til å lage eksportpapir(utførelsesdokument/ausfuhranmeldung), dette er han pålagt i henhold til tysk lov. Hvis forhandler påstår at dette ikke er tilfellet finner du avskrift av denne loven her. Gjelder dette uansett, også ved kjøp fra private i Tyskland? Hvordan håndterer man(de) i såfall dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet Mai 4, 2013 Share Skrevet Mai 4, 2013 Noen som har vært borti alternativ beregning på e36 M3? Om det lønner seg eller ei.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå