Gå til innhold

Registrering av import bil


Kristiansan'årn
 Share

Anbefalte innlegg

Står en del fin info på http://www.mobile24.no

Dette er sakset direkte fra de:

Sørg for at det tyske vognkortet følger med og at bilen er TÜV-godkjent. Det er også viktig at bilen er E-merket og at COC-dokumentet følger med. Dette MÅ presenteres for biltilsynet for at bilen skal bli registrert uten å bestille time hos Biltilsynet. Biler som ikke er E-merket og varebil kl. 2 må ha time hos Biltilsynet for å bli forhåndsgodkjent.

Få tysk forhandler til å lage eksportpapir(utførelsesdokument/ausfuhranmeldung), dette er han pålagt i henhold til tysk lov. Hvis forhandler påstår at dette ikke er tilfellet finner du avskrift av denne loven her.

Når du har betalt bilen kan du bestille frakten. Vår samarbeidspartner Øivind Johansen Transport AS (http://www.ojt.no) har som mål å få bilen opp innen 7-12 virkedager fra bilen er klar til henting, dvs. at bilen er frigitt hos forhandler. Den største grunnen til de ikke får hentet biler i løpet av kort tid er at deres kunder som har bestilt ikke har overført betaling til forhandleren i Tyskland. Du kan dra nedover å hente bilen selv, men det blir ofte dyrere enn å la en profesjonell aktør gjøre jobben (tapt arbeidstid, reise, overnatting, mat m.m.)

Alle papirer er med bilen; Vognkort, kontrakt, COC-dokument(på tysk: EEC.) og eksportpapir(utførelsesdokument/ausfuhranmeldung). DITT ANSVAR

Når bilen kommer til Norge må bilen momses/fortolles inn. Dette kan gjøres av Øivind Johansen Transport AS da de ikke har lov til å utlevere en ufortollet vare. Hvis bilen skal registreres trenger de en fullmakt fra deg. Det samme gjelder hvis de skal legge ut engangsavgiften. Du velger selv hvilke skiltbokstaver du skal ha på bilen i forhold til hvor du i landet bor eller ønsker skiltbokstaver fra.

Når bilen er ferdig registrert får du beskjed fra Øyvind Johansen Transport AS om at bilen kan hentes. Gratulerer med ny bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har betalt moms er bilen "klar" for betaling av engangsavgift. Det enkleste er å henvende seg til tollstasjonen i Kristiansand og ta med dokumentasjon på bilen. Vognkort på tidligere eier samt kjøpekontrakt tror jeg vil være vesentlig å ha med. Du må muligens bestille COC dokument fra TUV også, men du kan jo prøve uten først.

I samme slengen sier du at du ønsker alternativ fortolling, og de vil nok hjelpe deg med riktig skjema for dette. Merk at du først må betale vanlig tollavgift og deretter søke alternativ fortolling etterpå.

Alternativ fortolling er Guds gave til alle som ønsker å importere eldre biler med stor motor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har betalt moms er bilen "klar" for betaling av engangsavgift. Det enkleste er å henvende seg til tollstasjonen i Kristiansand og ta med dokumentasjon på bilen. Vognkort på tidligere eier samt kjøpekontrakt tror jeg vil være vesentlig å ha med. Du må muligens bestille COC dokument fra TUV også, men du kan jo prøve uten først.

I samme slengen sier du at du ønsker alternativ fortolling, og de vil nok hjelpe deg med riktig skjema for dette. Merk at du først må betale vanlig tollavgift og deretter søke alternativ fortolling etterpå.

Alternativ fortolling er Guds gave til alle som ønsker å importere eldre biler med stor motor:)

Er det noen som har opplevd at bilen ble dyrere med alternativ fortolling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du ikke har gjort leksa di så kan det skje ja. Du søker ikke alternativ fortolling dersom det er små marginer som skiller. Har bilen stor motor lønner det seg alltid med alt. fortolling så lenge den ikke har gått mindre enn hva som er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Sørg for at det tyske vognkortet følger med og at bilen er TÜV-godkjent. Det er også viktig at bilen er E-merket og at COC-dokumentet følger med. Dette MÅ presenteres for biltilsynet for at bilen skal bli registrert uten å bestille time hos Biltilsynet. Biler som ikke er E-merket og varebil kl. 2 må ha time hos Biltilsynet for å bli forhåndsgodkjent.


  • [*:1hrjcwri]Hva menes med at bilen må være TÜV godkjent? Samme som EU? Isåfall, har det noen betydning?
    [*:1hrjcwri]E-Merket, hva er dette og hvordan sjekker man det?

Få tysk forhandler til å lage eksportpapir(utførelsesdokument/ausfuhranmeldung), dette er han pålagt i henhold til tysk lov. Hvis forhandler påstår at dette ikke er tilfellet finner du avskrift av denne loven her.

Gjelder dette uansett, også ved kjøp fra private i Tyskland? Hvordan håndterer man(de) i såfall dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...