Gå til innhold

Hvilket nytt batteri anbefaler du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

BMW sier at det må kodes slik at dynamo skal vite hvor mye batteriet må lades osv. Hvis det er et større batteri i enn hva som er orginalt vil den ikke få lading nok og det blir krøll med elektronikken..

Jeg har ikke prøvd dette selv, men jeg kjenner noen som skiftet batteri,kom feilmld etter feilmld. Det endte med at bilen ble kjørt på BMW,hvor de satt inn et orginalt batteri m koding. Det ble en dyr affære med andre ord..

Skrevet

Hva slags batteri har du fra før? AGM eller vanlig? Har du vanlig å ønsker å bytte til AGM må du kode om hos forhandler. Har du vanlig å ønsker å sette inn igjen vanlig batteri i lik eller større størrelse er det bare å ta ut og bytte og kjøre videre. Kjøpte største type vanlig batteri på min bil i fjor da et AGM var skrekkelig dyrt og man i tillegg må kode om. BMW lager ikke batteriene sine selv så ser ikke noe poeng i å kjøpe "BMW-batteri". Kjøpte godt batteri hos Sønnak selv. Hørt mye positivt om Biltema, men har aldri prøvd selv.

Imponerende alder og kjørelengde på batteriet ditt Fredrik! Men, en E60/E61 bruker ganske mye strøm mot en E46. På min E46 var 150.000km problemfritt. På E61 har jeg fått beskjed hos forhandler at jeg ikke kunne forvente mer enn 3 år da det er en god del mer systemer og elektronikk som drar i gang når jeg låser opp bilen (parklys etc. tennes, stoler justeres, mer hardware som starter opp etc.)

Skrevet
Imponerende alder og kjørelengde på batteriet ditt Fredrik! Men, en E60/E61 bruker ganske mye strøm mot en E46. På min E46 var 150.000km problemfritt. På E61 har jeg fått beskjed hos forhandler at jeg ikke kunne forvente mer enn 3 år da det er en god del mer systemer og elektronikk som drar i gang når jeg låser opp bilen (parklys etc. tennes, stoler justeres, mer hardware som starter opp etc.)

Klart... keep it simple sier jeg... så holder tingene. Vår E46 har intet ekstrautstyr som bruker strøm... ikke engang varme i setene. Bilbransjen har i mange år snakket om at 12V systemer ikke er kraftige nok til dagens biler med alt mulig elektrisk ekstrautstyr og at 24V systemer, som på bl.a vogntog, hadde vært mer hensiktsmessig. Mye kan tyde på at dette er neglisjert av bilprodusentene pga. omkostningene ved omleggingen. Prisen for dette betaler bilkjøperne ved at batteriene må byttes hvert 3-4 år... eller at man plutselig er strandet langs en øde vei i 15 kuldegrader.

Jeg opplevde det siste med min Mercedes-Benz W124 230E i 1992. Jeg hadde fått montert en fast mobiltelefon i bilen (det hadde man før i tiden) og det var nok til at batteriet sa takk for seg på E6´en et stykke syd for Vingrom ved Lillehammer en iskald desembernatt. Jeg var svært lite fornøyd da jeg måtte hentes av Viking for så å ta toget tilbake til Oslo... :evil:

Skrevet

Måtte bytte på min E61 etter 4 år. Vanlig batteri, ikke AGM. Satte inn et 95A istedet for standard 90A, ingen koding. I følge min forhandler var det kun nødvendig å kode om jeg byttet til et vesentlig annerledes batteri, f.eks til AGM. Kjørt ett år nå, ikk opplevd problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...