Gå til innhold

Batteriet på nye biler


hermanoo90
 Share

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg lest på forumet om folk som har kjøpt seg nye biler og ofte får feilmeldinger/koder og opplever trøbbel med bilene sine. Ofte har dette vært på grunn av batteriene, eller mangel på lading av batteriene/ikke noe lading osv.

Jeg har fått inntrykk av at nye biler kanskje har så mye elektronikk i seg at det krever meget av batteriene, og kanskje de burde ha kraftigere dynamoer eller et ekstra batteri?

Hva mener dere? Noen som sitter på god info?

Takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene har mye elektronikk og høyt strømforbruk. Lav spenning på batteriet kan generere masse rare feilkoder. Jeg måtte bytte et 4 år gammel batteri i min E61. En kompis av meg har kjøpt en 2011 Fiat og der er batteriet allerede modent for utskifting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner seg også å bytte batteritypen. AGM batterier tåler nesten 85% utladning, i forhold til rundt 35 - 40% på standard cellebatteri.

Har hatt AGM i alle mine biler, både nye og gamle, og er superfornøyd. Tilogmed Biltema AGM er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner seg også å bytte batteritypen. AGM batterier tåler nesten 85% utladning, i forhold til rundt 35 - 40% på standard cellebatteri.

Har hatt AGM i alle mine biler, både nye og gamle, og er superfornøyd. Tilogmed Biltema AGM er bra.

Har hørt mye bra om AGM. Trenger de noe vedlikehold av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Mercedes har brukt 2 batterier en god stund, men da er det ett stort 110ah og et lite mini-batteri som oftest.

Imponert over batteriet i drosjen min, men regner med det er større. Da kan takstameter og gps-system stå på veldig lenge. Har stått i over 12 timer uten startproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er 24V systemer, men det kan virke som om bilprodusentene ikke ønsker denne løsningen pga. de høye kostnadene i forbindelse med en evt. omlegging. Alternativt er løsningen redusert strømforbruk i bilene og/eller bedre lading av batteriet. Strømeffektive LED hovedlys/lys og f.eks regenerering av f.eks bremseenergien kan være en vei å gå. En annen vei er ulike hybridløsninger der man har en egen motor til å produsere strøm. Den billigste løsningen er imidlertid å ha så lite utstyr som bruker strøm som mulig... ingen elektriske seter, ingen varme i setene, ingen elektriske speil, ingen navi, ingen stor stereo... så holder batteriet i over 10 år... som det har gjort på vår E46 318d Touring som ble bygget 6. november 2002. Idag startet den igjen på første slaget i 10,5 minusgrader... 4 dagen med over 10 minusgrader her i Danmark... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er 24V systemer, men det kan virke som om bilprodusentene ikke ønsker denne løsningen pga. de høye kostnadene i forbindelse med en evt. omlegging. Alternativt er løsningen redusert strømforbruk i bilene og/eller bedre lading av batteriet. Strømeffektive LED hovedlys/lys og f.eks regenerering av f.eks bremseenergien kan være en vei å gå. En annen vei er ulike hybridløsninger der man har en egen motor til å produsere strøm. Den billigste løsningen er imidlertid å ha så lite utstyr som bruker strøm som mulig... ingen elektriske seter, ingen varme i setene, ingen elektriske speil, ingen navi, ingen stor stereo... så holder batteriet i over 10 år... som det har gjort på vår E46 318d Touring som ble bygget 6. november 2002. Idag startet den igjen på første slaget i 10,5 minusgrader... 4 dagen med over 10 minusgrader her i Danmark... :)

Jeg mener at når en kunde bestiller en splitter ny bil fra fabrikk så burde de installere batteristørrelse etter utstyr. Litt feil å ha samme batteri på en ribba bil og en fulspekket bil, med mindre det er et stort batteri som er egnet for en fullspekka bil på de ribba bilene, men tviler. Pengesparing går utover kundene som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at batteristørrelsen på moderne biler forsøksvis er tilpasset strømforbruket. Dieselbiler, som trenger forgløding, har et kraftigere batteri enn bensinbiler. Ofte har større dieselbiler to batterier... og dette begynner nå også å bli vanlig i større bensinbiler med mye utstyr. Jeg oppfatter dette som en dårlig nødløsning vis a vis 24V systemer som f.eks større lastebiler og vogntog har. Én positiv nyhet i denne sammenhengen er de nye LED hovedlysene/lysene samt regenerering av bremseenergien, men spørsmålet er om det er nok i forhold til det utstyret folk vil ha i dagens biler. Jeg tror ikke det... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er 24V systemer, men det kan virke som om bilprodusentene ikke ønsker denne løsningen pga. de høye kostnadene i forbindelse med en evt. omlegging. Alternativt er løsningen redusert strømforbruk i bilene og/eller bedre lading av batteriet. Strømeffektive LED hovedlys/lys og f.eks regenerering av f.eks bremseenergien kan være en vei å gå. En annen vei er ulike hybridløsninger der man har en egen motor til å produsere strøm. Den billigste løsningen er imidlertid å ha så lite utstyr som bruker strøm som mulig... ingen elektriske seter, ingen varme i setene, ingen elektriske speil, ingen navi, ingen stor stereo... så holder batteriet i over 10 år... som det har gjort på vår E46 318d Touring som ble bygget 6. november 2002. Idag startet den igjen på første slaget i 10,5 minusgrader... 4 dagen med over 10 minusgrader her i Danmark... :)

Jeg mener at når en kunde bestiller en splitter ny bil fra fabrikk så burde de installere batteristørrelse etter utstyr. Litt feil å ha samme batteri på en ribba bil og en fulspekket bil, med mindre det er et stort batteri som er egnet for en fullspekka bil på de ribba bilene, men tviler. Pengesparing går utover kundene som vanlig.

Nytter ikke med store batterier, når folk bare småkjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler som har småkjøring tar livet av batteriene. Uansett hvor mange eller store de er, spørsmålet er bare hvor lenge det går før problemet dukker opp.

Større dynamoer er mulig, dette er nok et kostnadsspørsmål, og det påvirker også størrelsen som dynamoreima må ha, da det er mye krefter i sving for å produsere ladestrøm på over 100A.

Det aller enkleste og mest fornuftige er nok å vedlikeholdslade batteriet en gang i ny og ne, spesielt pga klimaet vi har her.

Hvor mange av dere som har defekt batteri før 6 år har ladet regelmessig (hver andre til tredje mnd)? Og hvor mange har aldri ladet, av de som har batteri over 6 år? Trolig vil alle med alder på batteri over 6 år enten ha lada regelmessig, eller regelmessig langtur.

Har selv klart godt over 10 år, men alt fra 5 år er akseptabelt når en tar i betraktning hvordan en gjennomsnittlig norsk sjåfør tar være på batteriet.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri ladet batteriet på vår 10 år gamle E46 (batteriet er like gammelt), men bilen blir hver dag kjørt 40-50 Km. Den blir også kjørt et par turer på minst 200 Km i måneden. På den annen side står bilen alltid utendørs og den har hverken motorvarmer eller batterilader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...