Gå til innhold

Vannfri kjølevæske - Vidundermiddel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror ikke koking er et problem uansett om du kjører rent vann eller ei.

Enkelte kjølesystem (de aller fleste?) er jo designet for å kjøre med overtrykk, samt temperaturer over kokepunktet.

Er det helt uproblematisk at dette trykket ikke lengre er tilstedet?

• 4 weeks later...
Skrevet

Egenskapene på denne kjølevæsken er bedre en vanlig, da den har et høyere kokepunkt. og med høyere kokepunkt reduserer du tidliger koking av motoren. Fordelen er at motoren tåler mer før kjølevæsken kolapser. Hvis du har dårlig kjølesystem så reduserer kjølevæsken , faren ved pre ignition. Dette er en kjølevæske med bedre egenskap enn vanlig kjølevæske, akkurat som du vil ha bedre olje på motoren. Bedre olje bedre smøring. Siden den ikke er tilsatt vann, så redusere du faren ved luftbobler rundt sylinder. Når dette blir for varmt så blir det trykk i systemet og vannet tåler mer grader, men bare til et punkt, da kolapser vannet og lager for store luftbobler og det er ikke kjøling rundt sylinderen og da blir det pre ignition, og den selv tenner. Da blir det veldig stor sjans for at motor blir ødelagt. Og ujevn fordeling av varme på toppen. Og har du mer kjølevæske rundt sylinderen så for du mer kjøling av temp i sylinder. bedre eksos varme. Mindre varme bedre fungerer motoren.

• 2 months later...
Skrevet

Og ikke minst, hvor for man kjøpt det?

alpinab12 sier jo han er importør, men ser ikke noe om hvem som selger det han importerer...? mulig jeg er blind..

Skrevet

Får spørre jeg også da :) ser ikke ut som det er så mange her inne som bruker det, tror jeg skal prøve det, men ser man helst skal ha en 0 psi topp til ekspansjonstanken. Må vell nesten kjøre uten pakning da, men da lekker det sikkert i sving? Står også at det er viktig at ekspansjonstanken er en del høyere enn motor/radiator, til meg tror jeg det er litt i grenseland.

Skrevet

Hadde jeg hatt en garasje hadde jeg kjøpt det og prøvd med engang, da motor bør stå å tørke ut alt vannet.

• 11 months later...
Skrevet

Er int i dette jeg og, hvor handle til ok penge?

Skal bytte til m20b25turbo og de er jo kjent for å sprekke toppen, så greit at det ikke er kjøleveska sin skyld ivaffall :-P

• 3 months later...
Skrevet

jeg prøvde dette på min chevrolet c10 med 350(v8) motor de produserer mye varme. jeg hadde problemer med at motoren ble noe varm når jeg kjørte opp bakker på vei inn til hytta. hadde 900 kg på planet også så den fikk jobbet. kan ikke si det ble noe bedre med denne vesken. ble like varm som med glykol og vann. men kjøpte 3 rads radiator til den så hva det problemet fikset.

Skrevet

Egenskapene på denne kjølevæsken er bedre en vanlig, da den har et høyere kokepunkt. og med høyere kokepunkt reduserer du tidliger koking av motoren. Fordelen er at motoren tåler mer før kjølevæsken kolapser. Hvis du har dårlig kjølesystem så reduserer kjølevæsken , faren ved pre ignition. Dette er en kjølevæske med bedre egenskap enn vanlig kjølevæske, akkurat som du vil ha bedre olje på motoren. Bedre olje bedre smøring. Siden den ikke er tilsatt vann, så redusere du faren ved luftbobler rundt sylinder. Når dette blir for varmt så blir det trykk i systemet og vannet tåler mer grader, men bare til et punkt, da kolapser vannet og lager for store luftbobler og det er ikke kjøling rundt sylinderen og da blir det pre ignition, og den selv tenner. Da blir det veldig stor sjans for at motor blir ødelagt. Og ujevn fordeling av varme på toppen. Og har du mer kjølevæske rundt sylinderen så for du mer kjøling av temp i sylinder. bedre eksos varme. Mindre varme bedre fungerer motoren.

om du leser her , så tolker i hvertfall ikke jeg det som at vidunder væska skal senke temperaturen.. men dertil andre fordelsmessige egenskaper

Skrevet

Da må du lese en gang til. Les fra "og du har mer kjøleveske rundt"
Pluss denne vesken skal ta til seg varme bedre en vann og glykol.det gjør den heller ikke. Ok høyere kokepunkt men hva skal du over 125 grader og gjør? Er ikke sunt for motoren i utgangspunktet.med mindre den er bygget for det(racing). Kan heller ikke sammenligne olje og denne vesken.
Og så er de aller fleste bygg bygget for at det skal være trykk i kjølesystemt. for det virker som en slags ekstra vannpumpe.

Og bare for fullføre det øverste jeg nevnte. Så har du mer kjøleveske rundt sylinderen som han seier så skal det ha en kjølende effekt. Noe jeg fant ut ikke stemte helt.

Pluss at den vesken klumper seg litt til når det begynner og bli noen minus det høres jo veldig bra ut.

har heller aldri hørt om noen som har fått ødelagt motoren sin med vann og glykol(noen har men da er det somregel brukerfeil). er motorer som er 50-60 år gammle som ikke har tatt skade av det:).

hvorfor bruke tusen vis av kroner på kjøleveske. når en kan oppgradere radiatoren fra 1 row til 2 row ? til en billigere penge. og den varer mye lengre. ok den skal vare evig denne vesken. hva gjør du om toppakningen går? så heller du ut vesken som blanner seg med olje og sand. så må du handle mer kjøleveske. så kan du og bare tenke på om en kjøleslange sprekker så den hopper av. og du har ikke noe valg en og helle på vann. hehe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...