CrZyWiz Skrevet Februar 14, 2013 Share Skrevet Februar 14, 2013 Laget for å selge til de som ikke har eller forstår seg på bil? Er ikkje alle som har råd til å kjøpe en X5 til 1,5 mill som er en dyr bil å holde, i tillegg vil du tape like mye som en ny Kia sportage koster på 2-3 år. Dei aller fleste klarer seg fint med en Kia Sportage til 450.000kr for topp utgaven. Er ikkje alle som er like domme i håve og har råd til å tape så sykt mye penger på bil. For trådstarter er det vel snakk om en ny bil og en som er 7-8 år gammel som koster ca det samme og han tenker nok på om han skal ver fornuftig eller ikkje. Er du fornuftig kjøper du ikkje ein gammel X5 som har rullet langt over 100.000km der servicene og slitedeler har en 3 dobbel pris i forhold til Kia Hvem snakker jeg med her tro, mannen som selger Kia, eller han som eier en M5? La oss tenke litt her - du kritiserer altså en X5 kjøper for å være "domme i håve", men en kjøper av en ny M5 er et geni da eller? Idioten som kjøpte disse nye, hadde sannsynligvis cash nok til å ta det tapet, og han eller henne gjorde det slik at du etterhvert kunne kjøpe denne svært ufornuftige bilen du selv har. Hadde det ikke vært idioter/bemidledde kjøpere til M5/X5 hadde ikke trådstarter hatt valget, eller du kjørt rundt i en M5 heller. For innse det, verditapet på en M5 er nok større enn på en X5, så også er deler og vedlikehold. Kia er naturlig nok billigre enn begge, men hvem bryr seg om slikt? Mitt poeng var, vurderer du X5, bør du ikke vurdere en J"&%" Kia, da vurderer du ML, eller en Land Rover istedet! Eller var det slik at du selv vurderte mellom en M5 og tja Kia Sorrento kanskje? Og så ber du trådstarter ta til fornuft.... Nei det skal ikke være lett! Blir litt som å vurdere om man skal velge Megan Fox, eller den utpissa mannlige uteliggeren på gata. Hadde nevnte KIA på vinterklargjøring sist sommer, og makan til plastskrammel og sardinboks skal du lete lenge etter! Bilen ble som sagt utskiftet etter bare 1 år, pga dårlig kvalitet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet Februar 14, 2013 Share Skrevet Februar 14, 2013 Har kia blitt bedre på dele flyten sin. Skrudde en del på en kia for en på jobben for 3-4år siden. Ikke unormalt med 2-4 ukers leveringstid på vanlige slitedeler som bremseklosser støtdempere++. Drivaksel 3månder. Oppreting ved skade 6-7 månder p.g.a ingen karoserideler i europa. Han kjøpte bilen ny for nesten 370000,-"varebil" og ønsket og bytte den inn med den nye modellen etter 3år. innbyttepris etter 3år 70000,- "50000km" god stand. Han valgte og beholde den, og nå har den godt 90000km og er gjennomrustet på samtlige plate deler. På neste eu må det sansynligvis bytte hele bakstiling p.g.a rust. For ikke og glemme all den tid som er brukt på brev/naf/ kjøring til fra levrandør p.g.a. reklamasjoner. De har ikke en eneste gang tatt ansvar før de for kniven på strupen fra naf eller advokater. Byttet clima 3ganger, hjul spindler 2ganger"risting fra ny". X5 min tapte seg 80000,- på samme tre årene "kia 300000,-". Skal sies at den da var ferdig med det store pris fallet. Men her kommer fordelen med nyere bruktbil v.s ny. Kia har ikke noe nyere bruktbiler og sattse på. Men ser ut til at kia har blitt mye bedre nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet Februar 14, 2013 Share Skrevet Februar 14, 2013 Laget for å selge til de som ikke har eller forstår seg på bil? Er ikkje alle som har råd til å kjøpe en X5 til 1,5 mill som er en dyr bil å holde, i tillegg vil du tape like mye som en ny Kia sportage koster på 2-3 år. Dei aller fleste klarer seg fint med en Kia Sportage til 450.000kr for topp utgaven. Er ikkje alle som er like domme i håve og har råd til å tape så sykt mye penger på bil. For trådstarter er det vel snakk om en ny bil og en som er 7-8 år gammel som koster ca det samme og han tenker nok på om han skal ver fornuftig eller ikkje. Er du fornuftig kjøper du ikkje ein gammel X5 som har rullet langt over 100.000km der servicene og slitedeler har en 3 dobbel pris i forhold til Kia Hvem snakker jeg med her tro, mannen som selger Kia, eller han som eier en M5? La oss tenke litt her - du kritiserer altså en X5 kjøper for å være "domme i håve", men en kjøper av en ny M5 er et geni da eller? Idioten som kjøpte disse nye, hadde sannsynligvis cash nok til å ta det tapet, og han eller henne gjorde det slik at du etterhvert kunne kjøpe denne svært ufornuftige bilen du selv har. Hadde det ikke vært idioter/bemidledde kjøpere til M5/X5 hadde ikke trådstarter hatt valget, eller du kjørt rundt i en M5 heller. For innse det, verditapet på en M5 er nok større enn på en X5, så også er deler og vedlikehold. Kia er naturlig nok billigre enn begge, men hvem bryr seg om slikt? Mitt poeng var, vurderer du X5, bør du ikke vurdere en J"&%" Kia, da vurderer du ML, eller en Land Rover istedet! Eller var det slik at du selv vurderte mellom en M5 og tja Kia Sorrento kanskje? Og så ber du trådstarter ta til fornuft.... Haha ja eg forstår hva du mener her. Men syns i utgangspunkte at dei bilene ikkje kan sammenlignes. Det er mangen som har råd til å kjøpe en gammel x5 nå fortiden men du kan få store reprasjoner det vett eg veldig godt, er heller ikkje alle som kan betale 12-14.000kr per service. Viss du setter opp desse bilene mot kvarandre sånn som trådstarter gjør så er det jo snakk om at han skal bruke fornuft viss han kjøper Kia Sportage. Men viss han har råd og vil kjøpe en gammel sleten x5 å legge ut mye penger er det en annen sak. Eg er heilt klar over at m5 en eg har ikkje er fornuftig å det er dyre deler til den. Men det har eg valgt sjøl, kan fikse det meste sjøl. Eg er heller ikkje avhengi av en ekstra bil da eg har demobil som eg kan bruke så mye eg bare orker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet Februar 14, 2013 Share Skrevet Februar 14, 2013 Har kia blitt bedre på dele flyten sin.Skrudde en del på en kia for en på jobben for 3-4år siden. Ikke unormalt med 2-4 ukers leveringstid på vanlige slitedeler som bremseklosser støtdempere++. Drivaksel 3månder. Oppreting ved skade 6-7 månder p.g.a ingen karoserideler i europa. Han kjøpte bilen ny for nesten 370000,-"varebil" og ønsket og bytte den inn med den nye modellen etter 3år. innbyttepris etter 3år 70000,- "50000km" god stand. Han valgte og beholde den, og nå har den godt 90000km og er gjennomrustet på samtlige plate deler. På neste eu må det sansynligvis bytte hele bakstiling p.g.a rust. For ikke og glemme all den tid som er brukt på brev/naf/ kjøring til fra levrandør p.g.a. reklamasjoner. De har ikke en eneste gang tatt ansvar før de for kniven på strupen fra naf eller advokater. Byttet clima 3ganger, hjul spindler 2ganger"risting fra ny". X5 min tapte seg 80000,- på samme tre årene "kia 300000,-". Skal sies at den da var ferdig med det store pris fallet. Men her kommer fordelen med nyere bruktbil v.s ny. Kia har ikke noe nyere bruktbiler og sattse på. Men ser ut til at kia har blitt mye bedre nå. Haha det er noe av det dummeste eg har hørt. Vi har fått inn mangen kia som er rundt 3-4 år gammle og det er vel noen av dei bilene med minst rust på. Får det første får vi omtrent Alle deler på 3-4 dager. Kia har vokst og blitt ett solid merke i Norge. Eg jobber med dette hver eneste dag og eg kan sei at vi ikkje har noe meir feil på biler enn mangen andre merker. Vi har heller aldri hatt problemer med rust på bilene dei siste 4 årene. Dei har og begynnt å holde seg greit i pris i forhold til hva dei gjore for 5 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet Februar 14, 2013 Share Skrevet Februar 14, 2013 Hvis du leser hva jeg skrev, var dette i en periode på 4-7år bak i tid. Du skriver jo selv at "Vi har heller aldri hatt problemer med rust på bilene dei siste 4 årene. Dei har og begynnt å holde seg greit i pris i forhold til hva dei gjore for 5 år siden." P.S Plast ruster ikke, men sprekker og falmer. Hvor mange lykkter har dere måttet bytte p.g.a falming? Ups glemmt at dere knapt nok har sol i haugesunnd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet Februar 14, 2013 Share Skrevet Februar 14, 2013 Haha det er sant nok at vi aldri har sol, men det er vel derfor bmw sliter med dug i alle lyktene sine da siden bmw seie det er normalt at det kommer dug når det regner. Eg vett faktisk kje om lykter som falmer, har ikkje hørt at det er ett kjent problem for kia her eg jobber. Men skal eg begynne å ramse opp feil med bmw er? så kan eg skrive mangen A4 sider som er kjente problemer med Bmw og sjøl om du betaler 3 gonger meir for bilen burde det jo vert problemfrie biler, dei fleste merker som eg vett om har noen problemer. Kia har vokst å blitt ett solid merke i norge og dei satser for fullt frammover nå med mangen spennende biler, så kia har tatt det norske markede med storm å vokser stadigt. Bilene er blitt så populære at dei sliter med å produsere nok Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Februar 14, 2013 Share Skrevet Februar 14, 2013 Haha det er sant nok at vi aldri har sol, men det er vel derfor bmw sliter med dug i alle lyktene sine da siden bmw seie det er normalt at det kommer dug når det regner. Eg vett faktisk kje om lykter som falmer, har ikkje hørt at det er ett kjent problem for kia her eg jobber. Men skal eg begynne å ramse opp feil med bmw er? så kan eg skrive mangen A4 sider som er kjente problemer med Bmw og sjøl om du betaler 3 gonger meir for bilen burde det jo vert problemfrie biler, dei fleste merker som eg vett om har noen problemer. Kia har vokst å blitt ett solid merke i norge og dei satser for fullt frammover nå med mangen spennende biler, så kia har tatt det norske markede med storm å vokser stadigt. Bilene er blitt så populære at dei sliter med å produsere nok KIA har sine feil di også, så du kan sikkert skrive flere A4 sider om de også visst du tar av deg colabunnene. Men de er ikke en reell konkurrent til BMW,Audi,Mercedes osv. Nettopp pga de henvender seg til hjernedøde folk, som ikke har greie på bil. Som trenger noe billig dritt for å frakte de fra a til b. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet Februar 14, 2013 Share Skrevet Februar 14, 2013 Er mangen som har peiling på bil som kjører kia Kan jo nevne at 2 mekanikere fra ett annet merke kom og bestillte seg nye kia er sist uke. Vi tar ofte inn bmw er i bytte på nye kia, mitsubishi og Renault. Seinest idag tok eg en X3 i innbytte på Sportage. Men som alt annet er det forskjellige meninger om alle ting. Eg liker veldig godt bmw sjøl men her i denne tråden ville trådstarter ha synspunkter fra Kia Sportage og bmw X5 så da svarer eg det eg meiner. Men synd for dere at det bare blir mer å mer kia på veiene frammover Kia er kommet for å bli og er allerede blitt en suksess i norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Februar 14, 2013 Share Skrevet Februar 14, 2013 ja eg forstår hva du mener her. Men syns i utgangspunkte at dei bilene ikkje kan sammenlignes. Det er mangen som har råd til å kjøpe en gammel x5 nå fortiden men du kan få store reprasjoner det vett eg veldig godt, er heller ikkje alle som kan betale 12-14.000kr per service.Viss du setter opp desse bilene mot kvarandre sånn som trådstarter gjør så er det jo snakk om at han skal bruke fornuft viss han kjøper Kia Sportage. Men viss han har råd og vil kjøpe en gammel sleten x5 å legge ut mye penger er det en annen sak. Eg er heilt klar over at m5 en eg har ikkje er fornuftig å det er dyre deler til den. Men det har eg valgt sjøl, kan fikse det meste sjøl. Eg er heller ikkje avhengi av en ekstra bil da eg har demobil som eg kan bruke så mye eg bare orker. Så det å kjøpe en 8-10 år gammel X5 er idioti, men å kjøpe en 20 år gammel M5, som etter alle solemerker har blitt ihjelkjørt i åresvis er langt smartere, også økonomisk? En X5 er en uendelig mye bedre bruksbil enn en sliten gammel ihjelkjørt M5 noensinne vil være. Der er vi ferdige med den sammenlikningen. Så over til ditt kjære merke - Kia. Jeg skjønner du jobber med dette, men ta av deg kommunistbrillene et sekund! Kia er en helt ok bil, men helt ærlig, har du noensinne sett en test av BMW vs kia, eller kia vs MB eller Audi? Nei? Det er en grunn til det, de er i helt annen ende av skalaen, de appeller til vidt forskjellige kjøpere og mennesker! Helt ærlig, kia er for meg såvidt et kjøretøy, jeg syns det er en sjelløs plastdings, totalt blottet for kreativitet og egenart! De gjør som tusen andre asiatiske brands, rapper designideer og branding navn. Jeg spyr av hele dritten, og i et direkte valg mellom å ta bussen og kjøre kia, tar jeg bussen! Jeg forstår at de gjør det "bra", men let's face it, japanske biler bruker fremdeles deler ifra 80 tallet og japansk industri generelt er i krise, ikke rart endel av disse merkene går i dass og koreans industri samt kia/hyundai fosser frem. Smaken er som baken, men dette er tross alt et BMW forum! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Februar 14, 2013 Share Skrevet Februar 14, 2013 Treffer spikeren på hodet der! For å illustrere hvor simple og jævlige disse koreanske industriavfall bilene er. Kia Ceed 2011mod hadde ikke varsellampe for gåen pære engang! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet Februar 14, 2013 Share Skrevet Februar 14, 2013 ja eg forstår hva du mener her. Men syns i utgangspunkte at dei bilene ikkje kan sammenlignes. Det er mangen som har råd til å kjøpe en gammel x5 nå fortiden men du kan få store reprasjoner det vett eg veldig godt, er heller ikkje alle som kan betale 12-14.000kr per service.Viss du setter opp desse bilene mot kvarandre sånn som trådstarter gjør så er det jo snakk om at han skal bruke fornuft viss han kjøper Kia Sportage. Men viss han har råd og vil kjøpe en gammel sleten x5 å legge ut mye penger er det en annen sak. Eg er heilt klar over at m5 en eg har ikkje er fornuftig å det er dyre deler til den. Men det har eg valgt sjøl, kan fikse det meste sjøl. Eg er heller ikkje avhengi av en ekstra bil da eg har demobil som eg kan bruke så mye eg bare orker. Så det å kjøpe en 8-10 år gammel X5 er idioti, men å kjøpe en 20 år gammel M5, som etter alle solemerker har blitt ihjelkjørt i åresvis er langt smartere, også økonomisk? En X5 er en uendelig mye bedre bruksbil enn en sliten gammel ihjelkjørt M5 noensinne vil være. Der er vi ferdige med den sammenlikningen. Så over til ditt kjære merke - Kia. Jeg skjønner du jobber med dette, men ta av deg kommunistbrillene et sekund! Kia er en helt ok bil, men helt ærlig, har du noensinne sett en test av BMW vs kia, eller kia vs MB eller Audi? Nei? Det er en grunn til det, de er i helt annen ende av skalaen, de appeller til vidt forskjellige kjøpere og mennesker! Helt ærlig, kia er for meg såvidt et kjøretøy, jeg syns det er en sjelløs plastdings, totalt blottet for kreativitet og egenart! De gjør som tusen andre asiatiske brands, rapper designideer og branding navn. Jeg spyr av hele dritten, og i et direkte valg mellom å ta bussen og kjøre kia, tar jeg bussen! Jeg forstår at de gjør det "bra", men let's face it, japanske biler bruker fremdeles deler ifra 80 tallet og japansk industri generelt er i krise, ikke rart endel av disse merkene går i dass og koreans industri samt kia/hyundai fosser frem. Smaken er som baken, men dette er tross alt et BMW forum! Ja har aldri sagt at M5 er noe økonomisk bil eller en som er så fantastisk god å kjøre, men er heller ikkje meg dette dreier seg om. Klart M5 en har blitt kjørt hardt ? er vel derfor dei fleste eiger ein M bil ? Skjønner ikkje koffer du blander inn dette i denne tråden for det har ingenting med meg å gjør. Eg skriver mine synspunkter rundt det trådstarter spørte om ikkje om min egen ufornuftige bil. Neste bil eg skal ha blir nok E46 M3 eller E39 M5, eg har ikkje bruk for en så store bil som X5 og eg har ingen behov for en sånn bil når eg kjører Sportage eller Outlander til demobil. Det med at dei appeller til vidt forskjellige kjøpere og mennesker er eg enig i med noen små unntak. Men eg svarer trådstarter om det han lurer på, det er slett ikkje sånn som mangen skriver her at det er så ubrukligt som folk vil ha det til får det stemmer faktisk ikkje. Men det som du sa med forskjellige kjøpere og mennesker er vel mye meir rett. Men det betyr ikkje så mye for meg hvilken gruppe som kjøper bilene men syns det er mangen idiotiske svar her inne for vi kan finne typiske feil til kvart einaste merke som blir solgt i norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet Februar 14, 2013 Share Skrevet Februar 14, 2013 Treffer spikeren på hodet der!For å illustrere hvor simple og jævlige disse koreanske industriavfall bilene er. Kia Ceed 2011mod hadde ikke varsellampe for gåen pære engang! Det stemmer, men utstyret kia leverer idag er på høyde med mangen andre merker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Februar 14, 2013 Share Skrevet Februar 14, 2013 Ja en 2011 modell er jo virkelig en gammel bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet Februar 14, 2013 Share Skrevet Februar 14, 2013 Ja en 2011 modell er jo virkelig en gammel bil Ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet Februar 14, 2013 Share Skrevet Februar 14, 2013 Etter å ha lest tittelen til denne tråden skjønte jeg at dette ville blir et par heftige diskusjoner På en side har vi partiske folk som jobber i KIA, og på den andre de som sverger til BMW. Ikke alltid disse kan gi de mest objektive rådene ang valg av bilmerke.. Jeg hadde ikke anbefalt noen jeg kjenner å gå for den gamle X5en. Den var kul når den kom, men jeg mener at den ikke har det man kaller et tidløst design. De er kjent for å en del dyre feil, og i tillegg er delene dyrere. Må påpeke at en X5 er en premium SUV, så å sammenligne feilstatistikk og delepriser direkte med en Toyota Corolla / Kia "et eller annet" blir ikke rettferdig! En nyere bil med garanti er en enorm fordel med tanke på trygghet, men det er så mange andre mellomklasse(?) SUVer jeg hadde vurdert fremfor en KIA Sportage. Som f.eks Subaru Forester, Mazda Cx-5, Ford Kuga, Mitsubishi Outlander, Toyota Rav4. Ikke la KIA sin 7 års garanti få for mye betydning. Den tar så mye forbehold og unngår så mye at den ikke er å anse som en fabrikkgaranti. Du trenger ikke tro på meg, les den selv! Min personlige anbefaling er BMW X3 3.0d facelift fra 2007-2008. Denne genrasjonen X3 gjorde det svært bra på feilstatistikker. Blir samme motoren som i X5, men med bedre ytelser/forbruk og stabile bruktbilpriser. Jeg har selv kjørt facelift X3 med og uten sportsunderstell og jeg mener begge var gode komfortable biler å kjøre. I tillegg tror jeg det er en god sjanse for at gamle X3 er en minst like moderne bil i dag som en Kia Sportage er, sett bort i fra design delen. Dette er da ren synsing fra min side, men tenker på understell, sikkerhet, 4hjuldriftssystemet, motor ect. NB! Pre facelift X3 derimot fra 2004 til 2006 ville jeg ikke anbefalt. Mindre komfortabel, mer støy, en del plastikk finnish i interiør og stygge plastikk fangere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå