Gå til innhold

E46 330d Svakheter?


kårekloak
 Share

Anbefalte innlegg

Swirls flaps er en farlig sak på disse motorene, skjer ikke ofte, men skjer det er det dyrt. Turboene pleier å ryke på ca 160-180k km, hvis den ikke er byttet på denne, så er det muligens fare. Har jo gått ganske langt ser jeg. Ellers er det jo som med alle dieseler, problemer med koksing i innsug osv. Diesel er jo en del problemer med. Rust er E46 utsatt på vanlige steder som dører, bakluke og sikkert noen steder til. Er ikke så vant til rust på de E46'ene jeg har hatt :)

Gå heller for bensin om du ikke skal kjøre bare pendling/langkjøring er mitt tips :) Om du vil ha E46 touring, med litt krefter og vurderer bensin, så har jeg som muligens skal selges :)

Lykke til med kjøp av ny bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk kjekke biler med riktig _justering_.

Motormessig har den du ser på her en m57n motor (har skrevet litt om disse i dieseltråden).

Dieselpumper er bra (cp3). Dyser gir seg av og til, altså får for stor indre lekkasje (dette er jo en bosch del, ikke noe dårligere her enn alle andre som har bosch dyser). Turboene er ganske bra mtp trimming, og henger med opp til ca 285hk.

Vær obs på swirl flaps, disse bør fjernes. Vær også obs på at svinghjul og clutch pleier å være ganske slitt/svakt på disse. Kan oppgradere med svinghjul og trykkplate fra e6x 530xd, dog må du bruke 204hk lamell.

Forstillinga er jo veldig enkel på disse, og du kjenner godt når noe er feil. Rust, tja, det skal jeg la andre kommentere, men e46 begynner å ruste en del.

Alt i alt ser det ut som en veldig "riktig" bil (full m pakke og manuell).

edit: spruddel før meg og nå som jeg har lest;

Den er jo ikke kjørt langt på 9 år, 23 000 per år. Perfekt for å opprettholde normale vedlikeholds intervall. Turboer "pleier ikke å ta kveld på x km", de pleier å ta kveld ved tett veivhusventilasjon eller dårlig olje. Diesel er det heller ikke "en del problemer med", og koksing på 330d/204hk har ihvertfall jeg sett lite til i forhold til på mindre og nyere diesler (strenger avgassnormer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste som er viktig er kommentert, men vær oppmerksom på at denne modellen kan ha blitt kjørt hardt (spesielt den første varianten med 184 HK). Da modellen var ny ville mange av eierne ha valuta for pengene, men de måtte piske motoren skikkelig hvis bilen skulle gå bra i relasjon til hva som forventes av 330d emblemet. Spesielt automatgearkassen fikk gjennomgå da modellen var ny og mange fikk også problemer med nettopp automatgearkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdatert s1 i dieseltråden med info, men ingen bilder.

Var ikke meninga å kutte hånda av det spruddel. Mye av det du er inne på er helt riktig, problemene har bare blitt litt oppskrytt, og mange glemmer at det er veldig enkle grep som skal til for å sikre seg.

Kårekloakk; vi har en steg4 e46 330cd som går bedre enn e46 m3 csl, er det godt nok? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er lik min, bortsett fra at denne har manuell. Jeg er veldig fornøyd med min. Kompakt og tight å kjøre. Dine seter ligner på mine som har lumbago option, veldig gode å sitte i.

Min fikk ny -turbo (sansynligvis pga veivhusvent ikke var skiftet iht service), -eksosmanifold(lekkasje i flens), -intercooler(svetting på sidene), -nye glødeplugger, -ny glødepluggkontroller, -ny svingningsdemper(vulkaniseringen løsnet), -termostat, -EGR termostat, -bærebro forran

Nå ser det ut som om jeg må gjøre ny jobb med glødingen, har fått opp feilkode på 3 plugger.

Veldig lite rust. Noe overflaterust under på enkelte steder. Antydning til rust på høyre dør forran i området rundt nedre hengsel. Her brukes det epoxylim over sveisen hvor dørbladet festes til selve døren. Under epoxylimet fant jeg rust.

De to første årene jeg hadde bilen kjørte jeg mye langkjøring. Nå har jeg ganske kort vei til jobb, så det meste er vell småkjøring. Så om jeg skulle kjøpe ny bil ville jeg vurdert en bensin, men denne diselen har jo ett veldig godt drag, særlig med TRF-trim steg 2:) så det er morsomt å ha litt i reserve:)

Beste manuell måling på langkjøring er 0,59L/m, ellers regner jeg 0,75-0,8 L/m (her viste computeren henholdsvis 0,48 og 0,62)

ojo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...