Gå til innhold

'09 520dat starter ikke i 23 kalde


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er reklamasjonsretten når du handler bruktimportert bil av Bilia?

Gjelder fortsatt norsk 5-års reklamasjonsrett fra førstegangsregistrering?

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nei, jeg er 30 mil hjemmefra uten verktøy av noe slag - annet enn lokalt lånte startkabler.

Får ta en test når vi returnerer til sentrale strøk av kongeriket.

Skrevet
Hvordan er reklamasjonsretten når du handler bruktimportert bil av Bilia?

Gjelder fortsatt norsk 5-års reklamasjonsrett fra førstegangsregistrering?

Ja, det skal det :)

Skrevet

Kort oppdatering.

Etter at tanken ble fylt opp med ca 30 liter lokal innlandsdiesel lørdag ettermiddag - ble bilen stående ute over natten.

Søndag morgen, ca -15 på stokken - startet bilen som den aldri skulle ha gjort annet.

Dårlig diesel?

Skrevet

Da har du hatt uflaks... Jeg har hytte på Gålå, og fyller bare diesel her nede i Drammen ca.. Starter alltid med en gang min 525d..

Men en annen ting, som er på min BMW. Klart din er nyere men.. Jeg måler ladespenning når bilen står vanlig p åtomgang på underkant av 13.9v.. Det er ikke nok til å fylle batteriet på sommeren en gang, da det kreves 14.4v ved +20gr....

Så du kan jo sjekke hva den lader, om den lader ufattelig lite, så er det ikke rart batteriet dør fort..

Skrevet
Da har du hatt uflaks... Jeg har hytte på Gålå, og fyller bare diesel her nede i Drammen ca.. Starter alltid med en gang min 525d..

Men en annen ting, som er på min BMW. Klart din er nyere men.. Jeg måler ladespenning når bilen står vanlig p åtomgang på underkant av 13.9v.. Det er ikke nok til å fylle batteriet på sommeren en gang, da det kreves 14.4v ved +20gr....

Så du kan jo sjekke hva den lader, om den lader ufattelig lite, så er det ikke rart batteriet dør fort..

Hvor har du det ifra?

Skrevet

Er nok dieselen din som har skilt seg ut i voks og blokkert dieselfilteret. Problemet kan begynne ved minus 9 grader. Generelt sett anbefales skift av dieselfilter og full tank ved slike minus temp hvis du ikke har webasto.

Er ikke sanns. det er batt. når den startet med en gang etter fylling. 13.9V er normalt som 11.9 V er normalt på bensin BMW'r.

Skrevet

Jeg synes det høres svært rart ut at dieselen som forøvrig er vinterdiesel(som fåes i flere grader) vokser seg i de temperaturene som trådstarter har ferdes i, jeg kan aldri tenke meg at vinterdieselen man får feks. i Oslo vokser seg så tidlig som -10-15 grader, Den normale vinterdieselen i Norge får ikke problemer før man er på ca. -24 grader om mine kilder er riktig. Nå skal ikke jeg bastant påstå dette, men normal diesel skal visst vokse seg ved -11 grader. Den selges fra April til Okt. eller Nov. Så tar vinterdiesel over utenfor dette. Mine kilder er nok ikke fullstendig nøyaktige om jeg tenker etter for Mercedesen min raklet noe vannvittig etter en aldri så liten fylling oppe i Valdres i jula. Det var merkbar forskjell fra Oslo dieselen.

13,8V-14,4V ladespenning er helt normalt ved alle biler(og båter og div andre 12volts strømforsyninger som benytter blyakkumulatorer), en ladespenning på 11,9V er "ingenting"... Har batteriet ditt en hvilespenning på 11,9V så kan du enten lade det og be til gud om at det holder et par år til, eller bare kaste det..

Jeg anser saken fremdeles som et mysterium, det man da ikke får bevist er hvorvidt du har fått sommerdiesel på tanken eller ei før du parkerte bilen. Det hadde isåfall vært grunnlag for konklusjon om temperaturen var 13-14minus.

Mulig jeg har oversett noe, men du får kjinnet skikkelig? Gløding?(regner med at du har glødet flere omganger før start).

Et problem vi hadde på jobben med Opel Combo(selvfølgelig eneste merket med "startproblemer" i kulda) var at kollegaer satt og kjinnet i det uendelige uten å gløde rikelig først. Det å sitte å kjinne i flere minutter kan fort gjøre vondt verre(kald diesel stjeler varme).

Mercedesen min gløder i hele 2 minutter fra man har vridd om nøkkelen(selvom motor starter og går om det er tilstrekkelig kaldt), selvom 3-4 sekunder er nok før man vrir om og får start umiddelbart ned i -20.

Skrevet

Jeg ville byttet dieselfilter for det gjør underverker. Alle nyere BMW'r har automatisk forvarming så hvis batt er ok så burde ikke det være et problem.

Vinterdiesel som jeg nevnte skal tåle fint de temperaturene, men hvis du har et skittent dieselfilter fra før så hjelper det ikke med god vinterdiesel.

  • 6 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...