Kvasi Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Vi har vel alle forstått at du ikke fatter poenget her Send meg gjerne en PM så kan jeg fint forklare deg hvordan man dømmer en bil, hva vi lytter etter med mer. Så slipper vi å forsøple denne tråden enda mer. Jeg? Jeg vil isåfall ikke ha det på PM men heller til beskuelse for alle i tråden. Så, til alle som måtte google shit som har med størrelse på element og forsterker; svaret ditt her kommer vel til å dukke opp. Værsegod: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Skal du være så kukhue mot meg så fortjener du faktisk ikke noe svar! Makan til frekkheter skal man lete lenge etter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Skal du være så kukhue mot meg så fortjener du faktisk ikke noe svar! Makan til frekkheter skal man lete lenge etter... Kukhue og frekkheter? Nå vet jeg ikke helt hva du mener.. Jeg har vært med på å bygge mer enn en bil som har hylla full av pokaler men ser ikke behovet for å skryte av det.. Og ja, NM i dB er flere av dem.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Nei at du ikke skjønner hva jeg mener var vel neppe et sjokk for noen her! Og er det noe jeg driter i så er det NM i dB for å si det sånn (Selv om jeg er norgesmester et år der). Hvorfor har du så mye i mot det vi driver med, sånn egentlig? Hvorfor motsetter du deg alt det fornuftige som skrives her? Vi prøver kun å gi av vår lærdom men du skal kverulere på absolutt alt. Blir helt målløs når du holder på sånn på denne måten. Det eneste du er god på er å spre om deg med kvalmende formuleringer mot noen av de hodene som faktisk betyr noe i bilstereomiljøet i dag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Nei at du ikke skjønner hva jeg mener var vel neppe et sjokk for noen her!Og er det noe jeg driter i så er det NM i dB for å si det sånn (Selv om jeg er norgesmester et år der). Hvorfor har du så mye i mot det vi driver med, sånn egentlig? Hvorfor motsetter du deg alt det fornuftige som skrives her? Vi prøver kun å gi av vår lærdom men du skal kverulere på absolutt alt. Blir helt målløs når du holder på sånn på denne måten. Det eneste du er god på er å spre om deg med kvalmende formuleringer mot noen av de hodene som faktisk betyr noe i bilstereomiljøet i dag Hvem er vi? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Tja. Vi i EMMA f.eks? Eller om jeg også drar med Hifonic? Eller Joakim Skovlund. Vi har jo tydeligvis ikke peiling på det vi driver med vi. Alt vi sier er tydeligvis, i følge deg, ren svada? Du har neppe sagt det så direkte men er da slik meningen din kommer frem. Og det er VI skjønt enige om Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Tja. Vi i EMMA f.eks? Eller om jeg også drar med Hifonic? Eller Joakim Skovlund. Vi har jo tydeligvis ikke peiling på det vi driver med vi. Alt vi sier er tydeligvis, i følge deg, ren svada? Du har neppe sagt det så direkte men er da slik meningen din kommer frem. Og det er VI skjønt enige om Hmm.. Går sterkt ut og modererer deg selv underveis. Mulig det er på sin plass og du kjenner din egen begrensning etterhvert så det får du vel på cred for. Jeg er helt klart ikke med i det gode selskap i EMMA men det forhindrer ikke at jeg vet hva jeg forventer av stereoen i bilen min. Tvert imot.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Januar 27, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2013 Tja. Vi i EMMA f.eks? Eller om jeg også drar med Hifonic? Eller Joakim Skovlund. Vi har jo tydeligvis ikke peiling på det vi driver med vi. Alt vi sier er tydeligvis, i følge deg, ren svada? Du har neppe sagt det så direkte men er da slik meningen din kommer frem. Og det er VI skjønt enige om Hmm.. Går sterkt ut og modererer deg selv underveis. Mulig det er på sin plass og du kjenner din egen begrensning etterhvert så det får du vel på cred for. Jeg er helt klart ikke med i det gode selskap i EMMA men det forhindrer ikke at jeg vet hva jeg forventer av stereoen i bilen min. Tvert imot.. Fasiten på lyd: det skal høres så ekte ut som mulig. Det skal høres ut som de faktisk står live foran deg og spiller musikk akustisk. Når du lukker øynene skal du ikke kunne si om det er høyttalere eller instrumenter som lager lyden/stemmen. Enkelt og greit. Hvis du ikke syns bilen til Joakim er bedre enn i din egen så er du vant til dårlig lyd jo. Du får sitte der med de små elementene dine, så får vi som vet hva vi driver med ha de ekte sakene for oss selv Ingen fare for at du banker oss i noen konkurranse noen gang ihvertfall, med noe du har bygd selv. Takk til deg og dine usedvanlige gode kunnskaper om hifi i bil og god natt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Tja. Vi i EMMA f.eks? Eller om jeg også drar med Hifonic? Eller Joakim Skovlund. Vi har jo tydeligvis ikke peiling på det vi driver med vi. Alt vi sier er tydeligvis, i følge deg, ren svada? Du har neppe sagt det så direkte men er da slik meningen din kommer frem. Og det er VI skjønt enige om Hmm.. Går sterkt ut og modererer deg selv underveis. Mulig det er på sin plass og du kjenner din egen begrensning etterhvert så det får du vel på cred for. Jeg er helt klart ikke med i det gode selskap i EMMA men det forhindrer ikke at jeg vet hva jeg forventer av stereoen i bilen min. Tvert imot.. Fasiten på lyd: det skal høres så ekte ut som mulig. Det skal høres ut som de faktisk står live foran deg og spiller musikk akustisk. Når du lukker øynene skal du ikke kunne si om det er høyttalere eller instrumenter som lager lyden/stemmen. Enkelt og greit. Hvis du ikke syns bilen til Joakim er bedre enn i din egen så er du vant til dårlig lyd jo. Du får sitte der med de små elementene dine, så får vi som vet hva vi driver med ha de ekte sakene for oss selv Ingen fare for at du banker oss i noen konkurranse noen gang ihvertfall, med noe du har bygd selv. Takk til deg og dine usedvanlige gode kunnskaper om hifi i bil og god natt. Er på ingen måte misfornøyd med de bittesmå elementene mine. Fikk du større organ av å insinuere at min er mindre enn din? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Får du større organ selv av å rakke ned på andres ekspertise, eller komme med andre flåsete utsagn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Får du større organ selv av å rakke ned på andres ekspertise, eller komme med andre flåsete utsagn? Jepp, den er diger. Men når det gjelder din såkalte ekspertise har du motsagt deg selv såpass mange ganger at verden har funnet ut av det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Januar 27, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2013 Gå og diskuter noe du kan, Kvasi. Er det noen mulighet for at moderator kan fjerne alle innleggene i denne tråden bortsett fra første-post? Evt. låse den for innlegg? Det jeg kommer med selv og viser til er ren og enkel fakta, det som trengs av diskusjon finner man i tråden det er vist til på bilstereoforumet.no. Jeg lagde denne posten kun for at brukere som søker tips og hjelp kan få den infoen og de faktaene de trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morpho Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Jeg tror ikke noen av dere skjønner hva den andre part mener. Personlig tror jeg at jeg skjønner utmerket godt hva Kvasi mener, og det er at personlige preferanser ikke kan måles. Det har han faktisk helt rett i, og titler og pokaler og verdens mest vellåtende bil kan ikke forandre på akkurat det. Jeg kjenner diskusjonen og argumentasjonen godt igjen fra et nærliggende miljø; nemlig musikk, og den evige diskusjonen om hva som utgjør en god musiker; evnen til å formidle følelser som rører andre, x-faktoren som bare noen få har, eller den rene fysiske musikalske evnen som, i utgangspunktet alle kan lære seg. @Custom: jeg må kommentere noe du sa, sorry for at jeg er elendig med quotefunksjonen: Fasiten på lyd: det skal høres så ekte ut som mulig. Det skal høres ut som de faktisk står live foran deg og spiller musikk akustisk. Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men dette blir ikke riktig. Mange instrumenter eller metoder for å lage lyd i dag er svært langt fra å være akustiske, og de som er det blir ofte formet og farget til det ugjenkjennelige. Gitarkameratene live er muligens i noen tilfeller et hederlig unntak...og ekte? hva er ekte i musikkverdenen? Hvis du tar utgangspunkt i et perfekt opptak av en filharmoni, så kan du kanskje snakke om ekte, naturlig og akustisk lyd, men om du bygger anlegget ditt etter slike parametre er du rimelig snever, og også litt dum, da jeg tviler på at et slikt perfekt opptak eksisterer. Og her er vi jo inne på noe svært vesentlig; lyden bestemmes av produsentens preferanser. Alt vi kan gjøre i ettertid er å farge lyden slik vi vil ha den, medmindre du har tilgang til masterteipen og en god mixer. Og intet anlegg i verden kan gjøre et studiooptak om til et liveopptak. Jeg nevnte en eller annen plass at jeg betviler at det finnes noe opptak som spiller perfekt og like mye på alle frekvenser mellom 20hz-20khz, og om det gjør det, så høres det nestens helt sikkert ikke bra ut, men det er jo såklart kjempeflott hvis man har et anlegg som er istand til å gjengi et slikt hypotetisk opptak perfekt, for da er ihvertfall forutsetningene for en god lytteropplevelse tilstede, men lyden på den ferdige miksen er bestemt av produsentens ører - og det kan ingen bilstereo forandre på. Når du lukker øynene skal du ikke kunne si om det er høyttalere eller instrumenter som lager lyden/stemmen Nå blir det mer riktig , dette synes jeg var bra sagt, for dette blir noe annet; Det danner et forståelig bilde av hva man vil oppnå, nemlig at man ikke hører eller opplever at det er en høyttaler som lager lyden. Og dette kan være relativt allmenngyldig, føler jeg, selv om det helt sikkert finnes de som som synes noe annet, og da er det jo selvsagt ikke riktig for dem. Tilbake til personlige preferanser. Jeg har en(eller flere) hørselsskader, noe som blant annet gjør at mellom 4khz og 8 khz har jeg et dropp på 10-15 dB. Dette vil i praksis si at på de fleste anlegg, eller når jeg mikser et opptak, så tyner jeg opp disse frekvensene en del. Resultatet er at dette blir ubehagelig for de fleste andre, mens JEG synes det høres bra ut. Siden jeg er klar over det, så modererer jeg meg når jeg mikser et liveband, eller noen andres låter, men mitt eget personlige anlegg, og fremtidige bilanlegg, eller mitt eget opptak, ja da går disse frekvensene opp. Det er min smak, min preferanse, sånn JEG vil ha det. Og da er mitt minste bekymmer i verden at noen andre sier lyden er dårlig. Jeg vil heller ikke ha mye bass under 72hz, og frekvenser rundt 150hz er i mange tilfeller plagsomme. Jeg trekker de ned, i noen tilfeller fjerner de helt. Det har jeg all mulig anledning til, og ingen kan fortelle meg at ikke jeg synes det høres bra ut. Det tror jeg alle er enige i, og det er akkurat det jeg tror Kvasi prøver å si. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Og med dette har Kvasi skrevet sitt siste innlegg i tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Januar 27, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2013 Og med dette har Kvasi skrevet sitt siste innlegg i tråden. Takk! Er det noen mulighet for å få fjernet hele denne usaklige diskujonen? Dette er jo på ingen måte noe som noen andre nyter godt av å lese hvis dem er på utkikk etter tips og råd og f.eks. benytter seg av søkefunksjonen. Takk igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå