Gå til innhold

Kjøpe Swissvax, men hvilken pakke?

Share

Anbefalte innlegg

Etter at jeg nå har fått meg en helt ny bil (F31), så vurderer jeg å kjøpe meg et Swissvax sett til å behandle bilen min med. Er det noen som kan komme anbefalinger på hvilket sett jeg bør gå for, eventuelt tilleggs produkter jeg bør kjøpe i tillegg?

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concorso og Autobahn er mine to favorittvokser (har et lite utvalg). Skinnproduktene er fra en annen verden, ganske enkelt! Bare dropp det elefantfettet. Matt Pney er kanon på dekksidene og Quick Finish er super. Microfiberklutene er av ypperste kvalitet. Alt i alt har jeg blitt veldig imponert over alt, foruten det nevnte elefantfettet.

Du tenker kanskje på om du skal kjøpe Entry eller Master Collection? Jeg kjenner ikke alle produktene i de pakkene. Vaskedingsen kalt Waschpudel er jeg lite imponert over, ellers tror jeg det er good shit.

Jeg ville kanskje prøvd å kjøpe litt rimeligere produkter først for å teste om dette er noe du gidder å holde på med. Jeg ville i såfall ha kjøpt Entry Collection og suplert med en del andre ting du "må ha", som ikke følger med i disse pakkene. F.eks en skikkelig vaskebøtte. Swissvax selger en med rist og tett lokk som er av topp kvalitet. Jeg har et par av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale Lether Care Kit, gir veldig bra resultat på skinn og gir det en fin og matt overflate etter behandling. Har også brukt Swissvax Blue Weis på begge bilene, voks laget spesielt til BMW lakk, helt super :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concorso og Autobahn er mine to favorittvokser (har et lite utvalg). Skinnproduktene er fra en annen verden, ganske enkelt! Bare dropp det elefantfettet. Matt Pney er kanon på dekksidene og Quick Finish er super. Microfiberklutene er av ypperste kvalitet. Alt i alt har jeg blitt veldig imponert over alt, foruten det nevnte elefantfettet.

Du tenker kanskje på om du skal kjøpe Entry eller Master Collection? Jeg kjenner ikke alle produktene i de pakkene. Vaskedingsen kalt Waschpudel er jeg lite imponert over, ellers tror jeg det er good shit.

Jeg ville kanskje prøvd å kjøpe litt rimeligere produkter først for å teste om dette er noe du gidder å holde på med. Jeg ville i såfall ha kjøpt Entry Collection og suplert med en del andre ting du "må ha", som ikke følger med i disse pakkene. F.eks en skikkelig vaskebøtte. Swissvax selger en med rist og tett lokk som er av topp kvalitet. Jeg har et par av disse.

Den vaskebøtten til Swissvax ser bra ut. Jeg får tenke litt på hva jeg skal gjøre. Å bruke 5000,- på Swissvax er greit nok, det rekker til flere omganger. Dersom man velger å levere bilen inn til noen som skal gjøre jobben for meg så koster det også fort 2500 og oppover, og da kan jeg like godt bruke 5000+ for utstyr som er bra, samt at jeg kan kose meg med det en fin vårdag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale Lether Care Kit, gir veldig bra resultat på skinn og gir det en fin og matt overflate etter behandling. Har også brukt Swissvax Blue Weis på begge bilene, voks laget spesielt til BMW lakk, helt super :)

Jeg tenkte litt på det settet med Swissvax Blue Weis, hvor lenge holder voksen på bilen, må man gjøre det 2 ganger i året, eller er det nok med 1 gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår og høst er greit, men litt avhengig av hva du vasker med. Sterke kjemikalier og overdreven bruk av såpe kan bryte ned voksfilmen veldig fort.

Shield er en voks som høster mye lovord. Skal være svært holdbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den. Blau Weiss gir en fantastisk glans i lakken og bra holdbarhet.

9une7yme.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok ikke utenom å rense lakken og legge ny voks to ganger i året. På våren når alt saltet er borte, og utpå høsten en gang når insektene blir litt færre og før det blir for kaldt å stelle bilen (voks varer lenger om den får en god herdetid i 15-20 grader).

Shield er en god standardvoks som har gode skussmål på holdbarhet, men jeg skjønner godt de som gjerne vil ha en som er laget til bilen, har ikke hørt noen klage på Blau-Weiss.

Autobahn er til felger, krom og eksos, den tåler varme bedre enn vanlig voks. En 50ml holder lenge hvis du vil spare noen kroner.

En bøtte med lokk og rist er helt uunnværlig etter min mening, og vasker du på plant underlag så er hjul også veldig praktisk (jeg er jo jente og synes det er litt slit å bære rundt på 18 liter vann i utrengsmål). Washpudelen hadde noen dårlige lot'er, det er vel egentlig en slags svamp med frynser sydd på, og det var noen av dem som ikke tålte bruk. Men da sier du bare fra til Swissvax og så skaffer de deg ny:-)

Jeg ser nå at jeg ikke helt kan svare på hvilken pakke. Skal du bare vaske og vokse, eller skal du polere også (og da mener jeg med maskin)?

skrivi på Asus-padda mi i Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra Swissvax-siden:

Swissvax Entry Collection m/Blau-Weiss voks inneholder:

Swissvax Blau-Weiss voks 200 ml

Cleaner Fluid (lakkrens/prevoks olje) 250 ml

Car Bath (bilsjampokonsentrat) 250 ml

Pneu (dekk/gummirens/fornyer) 250 ml

2 påføringsputer (for voks og Cleaner Fluid)

2 Mikrofiberhåndklær (for voks og Cleaner Fluid)

MicroPolish mikrofiber klut (blå)

Vår berømte Swissvax håndbok(eng)

Kjølebag - Entry størrelse

2349kr

Hvis du ser på sidene til Scandicshine og kjøper

Bøtte med gg, lokk, såpe, vaskehanske og håndkle

550kr

For å få bilen skikkelig rein trenger du en avfetting som tar tjære, salt og asfalt, og da er det Prickbort som gjelder (fra MAC). Swissvax selger denne, 2.5 liter til

159kr,

regn med å bruke 5dl hvis du dynker hele bilen og er litt raus, til en lett vask har man bare på nedre paneler og bak på bilen og med en god spruteflaske trenger man ikke bruke mer enn 1.5-2dl (det tærer på voksen så ikke bruk det hver vask). Og husk at den er petroleumsbasert så den skal has på tørr bil..

Og så må du ha en avfetting som tar seg av det andre, insekter, trafikkfilm, bjørkesevje osv, og der er Surfex HD uovertruffen. Denne blander man sterk om vinteren og mild om sommeren. Srkubb gummimatter og dekksider med denne. Spesielt på dekksider er det ganske sjukt å se hvor mye brun trafikkguff som kommer tytende ut hvis man har kjørt litt.

Swissvax har denne også. 5 liter til

379kr.

5 liter har du nok en god stund! Skrubber du dekkene jevnlig holder det nok med 1 del produkt til 5 deler vann, til en skikkelig skitten bil om vinteren, eller om du skal ta vårvasken. Lett sommervask blander du 1 del produkt til 30 deler vann. Eller en annen variant du synes gjør jobben.

Lærrens av typen som kommer i to flasker, en rens og en lotion, er heller ikke noe å spare på hvis du vi ta vare på et skinninteriør. Elephant leather preserver (ofte kalt elefantfett, men det er ikke fett og det er ikke laget av elefanter) brukes kun ytterst på sideputen som får slitasje pga inn og utstigning, og kanskje på lårstøtten. Gni på litt med hendene, la det trekke så lenge du orker, over natt, og gni av overskudd med en gammel t-skjorte eller noe annet av bomull som ikke loer. Ikke bruk mikrofiber på lær og skinn, produsentene selv selger bomullshåndklær til denne bruken.

Forøvrig ville jeg hatt

-et stort tørkehåndkle til, det går fort to på en bil. Og så kan du ha noen mindre noen til døråpninger, bak tanklokk osv (Clas Ohlson sine hundehåndklær er fine;-))

-En mikrofiber til for å ta av voks med (kjøp en til av samme som følger med i settet)

-en flat pensel (sånne til lakk er fine, glatt og passe stiv bust) for å legge på Pneu på dekksider. Swissvax selger en egen pensel til påføring av Pneu.

-en rund pensel uten åpent metall til å vaske felg (evt bruk elektrotape på en pensel som har metall på seg). Swissvax har selvfølgelig en Wheel Brush;)

-en hard skrubbebørste til dekksider/gummimatter (JobDone heter min, har håndtak)

-spesialfelgbørste av flaskebørste-typen, vanskelig å komme til bak eikene uten (det finnes noen som ser ut som gigantisk q-tips av ull, og de spruter ikke)

Og når du tar helt av med handlinga må du selvfølgelig ha noe å vaske vinduene med. Og noe å forsegle glasset utvendig med. Jeg skal gi meg nå før jeg kommer på mer:D

skrivi på Asus-padda mi i Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på det settet med Swissvax Blue Weis, hvor lenge holder voksen på bilen, må man gjøre det 2 ganger i året, eller er det nok med 1 gang?

Nå har jeg kun lagt på en gang på bilene og det var sent i høst og så langt så holder voksen ennå. Nå vasker jeg bilene veldig skånsomt, svært sjelden avfettinger og kun fint skum. Har også vært flink til å tørke bilene med Maguiars Quick detaljer hver gang jeg tørker bilen etter vask :)

Særlig lakken på E34en ble pen, fikk en dyp å fin glans :) Så ikke det så god på den andre bilen som er sølvgrå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er håndprodukter for lakk som er ny eller i god forfatning.

Swissvax selger også skikkelige poleringsprodukter beregnet for maskin som er i stand til å fjerne riper. De aller fleste produkter for håndpolering er bare "sminke" i den form at det bare skal skjule defekter og skader i lakken. Proffprodukter inneholder slipemidler som sliper ned lakken inntil den blir helt blank igjen. Beveg deg ikke inn på dette området uten å søke bistand eller trene på en eldre bil først.

Det elefantfettet fraråder jeg på det STERKESTE om du har en ru skinntype som jeg har i min E61. Det legger seg i de naturlige rillene/mønstret i skinnet og svetter og sverter på klær i ukesvis etterpå. På en glatt type skinn tror jeg det fungerer langt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da oppsummerer jeg det slik...

Fra Swissvax:

Swissvax Entry Collection med Blau-Weiss Voks

Bilt Hamber Surfe HD 5 liter

Pricbort 2.5 liter

Swissvax Complete Wheel Cleaning Kit

Swissvax Leather Care Kit

ScandicShine:

Bøtte med Gritguard, Lokk, Vaskehanske, Såpe og Tørkehåndkle

Bøtte med Gritguard med lokk

Ekstra håndkle

Så er det bare å dra kortet og vente i spenning på hente lapp i posten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...