Gå til innhold

Slitesterk BMW til ca. 50.000,-..?

BMWBølla
 Share

Anbefalte innlegg

E34 er en fantastisk bil, og med byggekvalitet i verdenstoppen. Vår tidligere E34 520iT var en importert modell fra Sør-Tyskland - jeg hentet den i Tyskland for å ha en meget pen E34 med fordelaktig km stand.

Men; motoren er rett og slett for svak. Man må ligge med for mye pådrag nesten til enhver tid for å holde gitt fartsgrense. Dette ser man også på forbruksmåleren, hvor regelen er at denne helst ligger helt til høyre, fremfor nærmere mot 10l/100km. På bilen vår var det 80 liters tank (mulig dette var standard og nødvendig?). På gjennomsnittlig kjøring (blandet kjøring) lå forbruket på rundt 1,5 l/mil. Selv om bilen har 150 hk, så er det, slik Fredrik påpeker, en motor som har dreiemomentet meget høyt i turtallsregisteret. Dette innebærer at man ikke har momentet man trenger i dagligdags kjøring på mer fornuftige turtall. Dette påvirker også forbruket vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er enig i mye av det du påpeker, men det er viktig å ta på seg tidlig 90-talls brillene når man vurderer E34 520i. Selvfølgelig faller drivstofforbruket på denne modellen helt igjennom idag, men slik var det ikke på begynnelsen av 90-tallet.

Jeg ser ingen god grunn til å ta på meg "tidlig 90-talls briller" når jeg skal vurdere en bil i dag. Vi lever ikke på 90-tallet lengre. Han er ute etter en bil nå, i 2013.... Da synes jeg det er mer interessant å vurdere bilene etter hva de er verdt i dag.

Jeg vil absolutt legge litt mer penger i det å gå for en E46 eller en E39. En E34 520i er for meg ingen god hverdagsbil per dags dato, den var kanskje det for 20 år siden da de andre alternativene ikke var noe bedre. Man skal fint kunne finne biler av samtlige nevnte modeller til denne prisen. Spesielt E39-markedet er virkelig på tur nedover.

I dag får vi kraftigere, raskere og ikke minst mer drivstoffsvennlige biler enn E34 520 i denne prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen god grunn til å ta på meg "tidlig 90-talls briller" når jeg skal vurdere en bil i dag. Vi lever ikke på 90-tallet lengre. Han er ute etter en bil nå, i 2013.... Da synes jeg det er mer interessant å vurdere bilene etter hva de er verdt i dag.

Dette er mest et spørsmål om hva slags fokus man har. Med ditt argument vil de aller fleste eldre biler komme til kort fordi teknologien har gått fremover mhp. avgjørende ting som drivstofforbruk og ytelser. Mitt poeng i denne sammenhengen er at man selvfølgelig ikke kan forvente at en 20 år gammel bil som f.eks E34 520i skal gjøre det spesielt godt i en direkte sammenligning med tilsvarende nye bilmodeller.

Da E34 520i var en ny bilmodell var den imidlertid selvfølgelig fullt konkurransedyktig i forhold til konkurrerende bilmodeller. Den var sogar blandt de aller beste i sin klasse. Det er også verdt å merke seg at BMW på 80 og 90-tallet hadde et større fokus på rene ytelser enn de har idag. Dette ser man bl.a på M50 motorserien som var effektsterk i forhold til konkurrerende motorserier, men knapt så harmonisk vedr. dreiemoment samt at den hadde et relativt høyt drivstofforbruk som en følge av et lavt dreiemoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i.

En E34 520i kan være riktig så koselig om man behandler den som en kuriositet. Som en glidebil der man rolig smyger seg ut på E18 og legger cruisen på 90 så er den et fantastisk fremkomstmiddel. Helt adekvat.

Men som en bruksbil og verktøy med full oppakning, kanskje en henger på slep, opp og ned bakker og bykjøring der det fordrer å stå litt på gassen for å henge med i svingene - så er det fort gjort å bli indignert over forbruket og ytelsene ( eller mangelen på sådan).

Og det ganske kjapt også.

Tror jeg hadde fått høre det ved kjøkkenbordet om konemor måtte fylle opp en smattende E34 520i et par ganger i uka fordi den sleiker i seg 2 liter/mila på barnehagekjøring og henting av gardiner på jysk.

Et viktig poeng i denne sammenhengen er den lille anekdoten om at tyske produsenter i større grad før i tiden tendenserte mot å skreddersy bilene spesifikt for det tyske markedet og dens bruksmønstre. Langbeinte bensinmotorer med høy giring og effekten oppe i registreret harmoniserer dårlig med den norske avgiftsmodellen kontra hva man får for pengene.

Her har det skjedd en utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tanker du kommer med chicane.

I og med spørsmålet er blitt mer "e34 520i vs e46 318i", må det kommenteres forsjellene med disse bilene, og det er derfor bruksområdet også er interessant.

For konemor til/fra butikken og barnehage, så er nok en e46 det beste valget- men da kunne man like godt ha valgt toyota etc.

For entusiastbruk, mener jeg e34 er verdt de ekstra driftskostnadene, nettopp pga sekserlyden, komfort og personlighet. Dette må selvsagt vurderes opp i forhold til hvor mye du skal kjøre.

Som poengtert tidligere i tråden, ville jeg gått for en bil med vanos, for å få mer dreiemoment lavere i registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen, det er ikke lenger noen vesentlig forskjell i innkjøpsprisen på en E34 520i kontra storebrødrene 525i, 530i, 535i og 540i. Nye skilte det flere hundre tusen. I dag? Avhengig av tilstand, noen titusenlapper.

Så igjen:

Hvorfor 520I?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man idag vil ha en nogenlunde original E34 og som ikke er totalt nedslitt tror jeg at det nettopp er med modeller som f.eks 520iA det er størst sjanser for å finne et fornuftig eksemplar. Det er nogenlunde den samme historien med E36 også og 316i/318i. Det finnes sikkert unntak, men generelt er dette situasjonen. Det begynner å bli tilsvarende, men E46 også. Modellene med de store motorene er attraktive, mens f.eks 318i med 143 HK (som er en fin modell) har mindre interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer gjensalgsverdien og hvor lett det er å eventuellt bli kvitt en 316/318.

I mange tilfeller må man totaldumpe prisen om man skal lykkes i bli kvitt symaskin-utgavene.

Som jeg selv har observert på dette forumet, vil litt friskere utgaver fatte relativt stor interesse blandt den yngre garde.

Regnestykket er dermed litt mer komplisert enn som så. I tillegg kommer den ineksplisable faktoren som omhandler kjøre- og eieglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår selvfølgelig argumentet vedr. kjøreglede og dermed også hvorfor modellene med de store motorene er mest populære. Mitt poeng var egentlig bare å forklare hvorfor det idag er originale modeller med de små motorene som er i best stand på markedet.

Jeg synes forøvrig ikke argumentet om verditap er avgjørende for biler i den prisklassen vi fokuserer på i denne tråden. Hvis man kjøper en E34 til 45K om våren og selger den for la oss si 38K den påfølgende høsten er dette ingen økonomisk krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...?... og nettopp derfor blir ofte modellene med de små motorene oversett og glemt frem til modellene med de store motorene er tilstrekkelig nedslitt og folk begynner å se etter alternativer. Dette er situasjonen når det gjelder E34 idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er derfor at det er to sider av et eierskap...innkjøpspris og salgspris.

Det er lett å glemme all den tid inngangsbilletten til minstemann-utgavene ofte ligger litt lavere ved kjøp, men gjerne vel så lavt når du en gang skal selge.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at oljen på girkassen er byttet, eller ta høyde for å gjøre det selv. En kostnad på 6-8000kr inkl mva. Da bør det meste være klart for en driftssikker .

Jeg fikk faktisk pris på bytte av olje på Automaten her om dagen, 3400,- med olje skulle de ha på Bavaria :D

Jepp, og uten sekserlyd og komfort fra 5serie.. Jeg mener hvertfall at e34 520/525 er mer bil for pengene..

Helt enig! E46 er pyton å kjøre uten f eks sports skinn og sekser, og med dette så koster de gjerne litt igjen. Men gode biler er dem og de er en mye mer moderene i konstruksjon en E34 som faktisk er ti år eldre enn E46.

Ble positivt overrasket over prisen på 30000 service hos Bavaria i Arendal 4300,-mener jeg det var. Kosta faktisk mer for 15000 service på firmabilen (Citroën Berlingo) 4700,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble positivt overrasket over prisen på 30000 service hos Bavaria i Arendal 4300,-mener jeg det var. Kosta faktisk mer for 15000 service på firmabilen (Citroën Berlingo) 4700,-

Ja de er slettes ikke så gale på pris, ble selv posetivt overrasket sist jeg hadde service på min 325d. Og på E34en som er 19 år så er det enda billigere å bruke merkeverksted, fikk ekstra rabatt på service fordi bilen var gammel. Ett triks for å få oss med gammel BMW også til å bruke merkeverksted i stede for utenforstående, ett triks som virker.

Hvorfor ta dårligere vare på bilen bare fordi den er gammel, selvsagt så skal den også følges opp med riktig olje, original deler og vehichle inspection :) Særlig når det ikke koster noe særlig ekstra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...