Gå til innhold

Den store M-tråden


staM
 Share

Anbefalte innlegg

Hei og velkommen til min M-tråd. Dette er ikke ment som noen personlig blogg, men heller som en samletråd om de forskjellige M-modellene. Her kan vi diskutere de forskjellige modellene, motorer, kjøpsråd og annet løst og fast som omhandler BMW M. Det er jo allerede mange her inne som enten eier, eller drømmer om en M-modell - og for de av oss som vil snakke litt spesifikt om bilene våre eller ønsker å kjøpe en - så tenkte jeg det var greit å ha en samletråd for det. Hva slags M-bil har du, hvilken ønsker du deg neste gang enten du er førstegangskjøper eller vurderer å hoppe på en generasjon nyere eller eldre? Kort sagt: What kind of M-person are you? :wink:

Jeg håper dette kan utvikle seg til en liten liveblogg som tilstreber seg å ta tempen på det aktuelle M-markedet, samt at eksisterende eiere øser av sin uvurderlige erfaring med oss som enda ikke har turt å ta steget fullt ut.

tumblr_llevyikuAt1qanlclo1_r1_1280.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som tidligere E39 M5 og nå E46 M3 eier er det helt klart spesiellt å eie ///M bil samtidig som det er mange "feller".

Når jeg sier feller så mener jeg at de fleste ettermarkedsdelene til disse bilene finnes i fleng på nettet til langt gunstigere priser enn det vi finner innenlands.

Jeg måtte bytte lykter på M3`n. Disse kostet ca 10 000,- pr stk hos GS om jeg skulle ha originale BOSCH lykter.

Jeg fant lykter som er 100% identisk på Ebay til ca 3500,- m/frakt. Disse var også med LED Angeleyes.

Andre typiske ting å bytte ut er eksosanlegg. De fleste tenker med engang Supersprint, Eisenmann, Scorpion osv.

Dette er anlegg til ca 15-20 000,- eller bakpotter til 5-10 000,-.

jeg kjøpte topspeed til 500USD inkl frakt og antar dette høres like himmelskut selv om det sikkert krever noe mer tilpassing.

Mine mål er å kjøpe fullt eksosanlegg, big brake kit, coilovers og felger for å få den slik jeg vil ha den.

Skal jeg gå for Eisenmann, Brembo, KW og BBS så snakker vi fort 50-60 000,-.

Etter litt iherdig søking på nettet rundt produkter, omtaler og tilgjengelighet så ser jeg at jeg kan få samme gleden for 50% av de pengene. Holdbarhet og finish er neppe like god, men jeg har rett og slett vanskelig for å forsvare ett coiloverkit til 15-20 000,- når jeg ikke skal på bane med bilen. 15-20 000,- i felger når jeg bor i stakkarslige Trondheim. 15-20 000.- i bremser når jeg som nevnt ikke skal på bane uansett osv.

Poenget er at dersom alt skal være det dyreste og fineste så blir det veldig dyrt å eie ///M bil.

Det er min erfaring at alt "lages i kina" uansett og jeg ser ingen poeng med å betale det dobbelte kun fordi det er ett spesiellt merke og det varer 1 år lengere enn det andre produktet.

Forskjellsmessig så er helt klart M5`n større og mer cruise bil, men M3`n tar igjen ved å være en langt mer aggressiv bil utseendemessig og responsmessig selv om den mangler skyvet M5`n leverer.

Kvalitetsmessig så ligger 3 serie litt lavere enn 5 serien, men dette ligger jo i kortene.

Har eid 318i E46 coupè og jeg kan ikke huske at noe er bedre i M3`n utenom veigrep, understell og motor.

E39 525TDS har jeg også kjørt mye (Pappas) og det er samme der. Ingen veldig store kvalitetsforskjeller opp til "supermodellen"...

Jeg må inrømme at jeg liker litt bøllete biler så M3`n er defintivt mer min type bil kontra M5`n som ingen la spesiellt merke til utenom de som var spesiellt interessert.

Drivstoffmessig var M5`n tørstere men til gjengjeld så kan man ikke sette noen prislapp på å høre V8 bromling på tomgang og i full vigør på E6.

Det optimale må være å starte ///M karrieren med M3 for deretter og gå til M5 når man blir eldre og setter mer pris på komforten og kontinentalcruiser fordelene den leverer.

Jeg gjorde jo som nevnt ting omvendt og angrer ikke ett sekund, men i retrospekt så burde jeg eid M3 først og deretter M5 i mine øyne.

Det kanskje mest negative med å eie ///M bil er at det er fryktelig ensomt i Norge / Trøndelag.

Ser på M3forum.net om lokale møter hver eneste dag..MASSE gromme deler til salgs brukt..flere tusen medlemmer som alle M3.

Alt er jo større i USA heter det men jeg skulle ønske jeg ble kjent med flere M3 eiere i Trøndelag slik at jeg kunne "skru litt" med de, lære meg litt triks og ikke minst få inspirasjon av deres modifisieringer, kodinger, delekjøp osv..

Min neste bil blir enten X5, e61 LCi eller E92. Hvorfor ikke mere ///M ? Må prøve å bli voksen jeg også og jeg har eid mange "grom" biler og verdsetter god komfort og ett mer diskrè utseende like godt som rå lyd og høy prestanda.

Kan nevnes at X5 står høyest på listen...men så var det de pengene da.. :roll:

Dette er mine synspunkter og det er helt sikkert mye å være uenig i men ser ingen grunn til å gå inn på diskusjoner rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere E39 M5 og nå E46 M3 eier er det helt klart spesiellt å eie ///M bil samtidig som det er mange "feller".

Først vil jeg bare takke PenguiN- for et flott innlegg og en "flying start" her i tråden. Du er en absolutt interessant bruker i denne tråden mtp. ditt tidligere eierskap av en E39 M5, og nå en E46 M3. To fantastiske kjøremaskiner - på hver sin måte, som du også påpeker i innlegget ditt.

Diskusjonen om ettermarkedsdeler og priser på disse er også et interessant tema jeg ikke tidligere har tenkt så mye over. Mange mener sikkert at på M-biler skal det kun originalt utstyr på, men jeg ser helt klart poenget ditt med valuta for pengene, man betaler ikke mer enn hva man behøver. Enkelte ting er kjekt å kjøpe originalt, andre ting er like greit å kjøpe fra andre leverandører.

Har du noe mer å si om utgifter vedr. driften av bilene? Du kan vel ikke si så mye i det lange løp, siden du nylig har kjøpt din M3. Men har du fått noen pekepinn på om driftskostnadene er lavere ved M3? Selve drivstoffutgiftene er vel noe man kan overleve :)

Min neste bil blir enten X5, e61 LCi eller E92. Hvorfor ikke mere ///M ? Må prøve å bli voksen jeg også og jeg har eid mange "grom" biler og verdsetter god komfort og ett mer diskrè utseende like godt som rå lyd og høy prestanda.

Jeg ser absolutt poenget ditt her, men det finnes vel også etterhvert M-biler med mye av det du ser etter, kombinert med høy prestanda. Din M3 er en bøllete utgave (og ikke misforstå, det liker jeg), men det finnes jo også helt originale utgaver, som kanskje er noe mer diskré. For eksempel en stadig original E39 M5, den er jo for folk flest ikke så spesiell ved første øyekast :)

Det finnes vel også en X5M, et fint kompromiss i din situasjon (sett bort i fra prisen :)), en 4.4 liters V8 på 555 hk og 680 Nm flytter den store SUV-en på nesten 2.4 tonn fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Dette er virkelig imponerende og er til sammenligning bare 0.4 sekunder tregere enn F10 M5 :D Her er det god komfort kombinert med et litt mer diskré utseende - med rå lyd og høy prestanda.

BMW-X5M+%25282%2529.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artig tråd og det vil vel være naturlig å begynne diskusjonen med å spørre hvilke av M-modellene som er ekte M-modeller og hvilke som ikke er ekte M-modeller.

For et par dager siden lærte jeg (av trådforfatteren) at f.eks E36 M3 av noen ikke betraktes som en ekte M-modell (ref: sitat fra Karl-Heinz Kalbfell, Executive Director of BMW Motorsport GmbH, til Autocar i 1992 ). Iallefall hvis Kalbfell´s uttalelse skal tas helt bokstavelig. Spørsmålet er så om E46 M3 er en ekte M-modell siden den modellen essensielt er temmelig lik E36 M3?

Det kan også være på sin plass å spørre om E39 M5 er en ekte M-modell siden den modellen essensielt har gjennomgått den samme relative utviklingen i forhold til E28 M5 og E34 M5 som nettopp E36 M3 i relasjon til E30 M3.

Eller hva med de såkalte semi M-modellene som E70 X5 M og E71 X6 M?

Er i realiteten E30 M3 den eneste helt ekte M-modellen?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artig tråd og det vil vel være naturlig å begynne diskusjonen med å spørre hvilke av M-modellene som er ekte M-modeller og hvilke som ikke er ekte M-modeller.

For et par dager siden lærte jeg (av trådforfatteren) at f.eks E36 M3 av noen ikke betraktes som en ekte M-modell (ref: sitat fra Karl-Heinz Kalbfell, Executive Director of BMW Motorsport GmbH, til Autocar i 1992 ). Iallefall hvis Kalbfell´s uttalelse skal tas helt bokstavelig. Spørsmålet er så om E46 M3 er en ekte M-modell siden den modellen essensielt er temmelig lik E36 M3?

Det kan også være på sin plass å spørre om E39 M5 er en ekte M-modell siden den modellen essensielt har gjennomgått den samme relative utviklingen i forhold til E28 M5 og E34 M5 som nettopp E36 M3 i relasjon til E30 M3.

Eller hva med de såkalte semi M-modellene som E70 X5 M og E71 X6 M?

Er i realiteten E30 M3 den eneste helt ekte M-modellen?... :?

Dette er helt klart en interessant og viktig diskusjon, men som også blir tungt å komme til bunns i - her må nok hver enkelt ha sin subjektive mening om temaet. For meg så er de fleste biler som bærer navnet M, ekte. Om vi skal tenke videre ut i fra diskusjonen vedr. uttalelsen til Kalbfell - så sitter vi igjen med ganske få M-biler. Utviklingen av bilene går i denne retningen og om de fremdeles skal lage M-biler, så må også konseptet naturligvis videreutvikles. Man kan ikke lage moderne M-biler i dag, som kun er basert på verdiene til f.eks E30 M3. Det BMW lanserer som M-biler, er for meg nettopp det. Jeg personlig deler det heller opp i to kategorier, rene M-biler og de såkalte semi M-modellene som du omtaler. Blant annet E70 X5 M og E71 X6 M. Jeg vil også påpeke at begge deler er hjertelig velkommen i tråden :D

Men hva med f.eks E31 850 CSi, der alt annet enn navnet er M? Den er laget og utviklet av BMW Motorsport og er innredet med en M-motor, nemlig S70. Den har jo samme konseptet som de andre M-bilene, en forbedret og sterkere 850... Den skulle vel egentlig hatt navnet M8 etter min mening, da den egentlige M8 forble en prototype. Her kan man lese litt om nettopp 850 CSi i denne sammenhengen: http://www.e31.net/models.html#850CSi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og toppen av forvirring har vi med modellen E24 M635 CSi anno 1984. Den modellen har tiltross for navnet den samme motoren som E28 M5, men er den en ekte M-modell?

Et eller annet skjedde helt klart med BMW Motorsport GmbH (idag BMW M GmbH) grunnleggende filosofi på slutten av 80-tallet og dette korresponderer med Kalbfell´s uttalelser. Trolig var det større uenigheter mellom BMW i München og BMW Motorsport i Garching vedr. hvilken vei M-konseptet skulle bevege seg. Som du påpeker er M-predikatet borte når vi kommer frem til E31 850 CSi anno 1992. Dette tiltross for S70 motoren og at modellen ellers rent teknisk er 100% en M-modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

635Csi kalles jo ofte M6 - og noen av bilene heter jo M6 - virker som det er litt hipp som happ hva som står på bakluka.

Men for meg er E24 635CSI med 286 hester en ekte M-bil.

Så kan man selvfølgelig diskutere til øyet blir stort og vått om hva som konstituerer en ekte M-bil - men for meg blir det litt uinteressant.

M-biler er det BMW vil at de skal være, så kan vi heller snakke litt rundt den utviklingen om hva vi synes om den.

Det greie er jo at man selv bestemmer hvor hardcore M man vil ha. Er bare å gå langt nok tilbake i tid det, tviler på at så mange synes E30 M3 er for komfortabel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd og ett flott initiativ om "M the most powerfull letter in the world" som de sier 8)

For meg så er BMW sine M biler noe av se ypperste man kan kjøre på fire hjul, de er så utrolig godt bygget, gjennomførte, stilrene og vel proposjonerte som en bil kan bli. Hvis noen spør meg hva som er verdens beste bil så er det for meg enkelt, det er BMW M5. Den er familesedan som går som en superbil, ikke bare rett fram men også rundt hvilken som helst bane. Joda, det finnes biler som er bittelitt raskere enn M5en til 100. Vi har Panamera Turbo S som i følge offisielle tall er litt raskere, men denne har kun 4 sitteplasser og ser ut som....ja dere skjønner :wink: Må også ikke glemme at det er en kjent sak at M5 er litt raskere enn sine offisielle tall, så biler som nye E klasse AMG og RS6 vil ha sin fordel i firehjulsdriftsysteme til å ligge noen få hundre deler foran opp til 100. Så tar M5en dem elegant igjen og legger dem bak seg 8)

For meg så er alle M biler mer eller mindre ekte M biler, til og med X5M og X6M. SUVer er noe nytt i bilverdenen og er åpenbart kommet for å bli så jeg mener at vi må tåle nye produkter og konsepter fra M. Særlig når de er laget så ekstremt gjennomført og bra som M har gjort med disse X modellene. De nye M light modellene derimot anser ikke jeg som ekte M biler, selv om både M550d (verdens raskeste diesel bil) og M135i er fantastiske biler og kjøremaskiner.

Det er tross alt ikke uten grunn at BMW sine M biler brukes som målestokk i denne klassen av både andre bilprodusenten og bilpresse, M er det produkter alle de andre strekker seg etter og gjerne vil bli like bra som. Om de lykkes er opp til hver og en og bestemme, jeg mener at de ikke greier det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

635Csi kalles jo ofte M6 - og noen av bilene heter jo M6 - virker som det er litt hipp som happ hva som står på bakluka.

Men for meg er E24 635CSI med 286 hester en ekte M-bil.

Så kan man selvfølgelig diskutere til øyet blir stort og vått om hva som konstituerer en ekte M-bil - men for meg blir det litt uinteressant.

M-biler er det BMW vil at de skal være, så kan vi heller snakke litt rundt den utviklingen om hva vi synes om den.

Det greie er jo at man selv bestemmer hvor hardcore M man vil ha. Er bare å gå langt nok tilbake i tid det, tviler på at så mange synes E30 M3 er for komfortabel ;)

Mener du med dette at M-modellene blir mer og mer hardcore jo eldre de er... eller motsatt... mindre og mindre hardcore jo yngre de er? Det er jo litt dette Kalbfell la opp til med kommentaren i 1992. Dessverre så er kommentaren etter min mening ikke helt håpløs isolert sett selv om BMW har utviklet flere veldig fine M-modeller i tiden etter denne kommentaren. Han hadde helt klart et poeng, men uttalelsen er ikke BMW´s offisielle på området.

Vedr. E24 så kom 635 CSi på markedet allerede i 1978. Dette var imidlertid ingen M-modell med sin M30B35 motor. I 1984 kom M635 CSi på markedet. Dette er en M-modell med sin M88/3 motor (identisk med E28 M5). Den nordamerikanske versjonen av denne modellen ble imidlertid markedsført som M6 og den hadde også fra første stund en S38B35 motor (en videreutvikling av M88/3 motoren med katalysator).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at M-bilene til BMW - som med mye annet på bilfronten - med tiden har blitt mer avrundede.

Og det er ikke noe galt i dette, det er bare en nødvendig konsekvens av at markedet etterspør mer hele tiden. Mer kraft, mer komfort, mer anvendelighet.

E60 M5 står ut som et fyrtårn i denne sammenhengen - den var spiss i karakteren og med en slegge av en girkasse - jeg tror den kommer til å bli en klassiker. Totalt annerledes enn hva kundene på denne tiden EGENTLIG ville ha - jf. E55 K og Audi RS6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen brenner sånn for M biler som du gjør Fredrik90 :lol:

Hvorfor ikke klaske til å kjøpe deg en snart?

Nei det er mulig, men tror ikke så mange er uenig heller i min entusiasme for M biler. Skulle gjerne ha hatt en M bil men det har noe med kostnader å gjøre som er årsaken til at jeg ikke har en. Jeg kunne fint kjøpt en hvilken som helst halvgammel M bil bare for å ha det, men jeg føler det er litt mer en det. Når pengene strekker til så kjøper jeg heller akkurat den M bilen jeg vil ha og ønsker meg i stede for å gjøre det sånn halvveis :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er iallefall sikkert, biler som har for stort nisjepreg, altså krever en spesiell kjøper er skadelig og BMW E60 M5 er vel i utgangspunktet nettop en nisjebil, men pga sin komfort, plass og relativt diskrè utseende gjør den at den får 2 målgrupper istedet for 1.

Det er vel selve malen mange ikke klarer å duplisere.

BMW M tenker også penger, og gjerne kun penger i nyere tid. Tiden da de produserer biler fordi det er morro samtidig som de kunne bevise en ting eller to i prosessen tror jeg er forbi og vi vil se fler og fler multi-målgruppe biler - og det er i mine øyne en bra ting da jeg selv er tilhenger av rå kraft, god plass, god komfort og enkelt videresalg.

Fredrik90; Okei, får håpe du endag har hatt gleden av å eie 2 ///M biler, ettersom det er nokså spesiellt å ratte rundt i det ypperste ifra sin tid ifra ett spesiellt merke som vi alle holder kjært :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...