asv Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Angående forskjellen i karroseri, så er det jo vel strengt talt bare e30 og e46 som har hatt merkbart forskjellig utseende i forhold til de normale produksjonsmodellene. Akkurat det argumentet kjøper jeg ikke. Og det med at det har blitt mer komfortrettet.. Alle biler i dag har det, og hvorvidt de nå er noe mer komfortable i forhold til andre biler enn hva de tidligere m-modellene har vært kan vel diskuteres? Det er tross alt en standardmodell som har stått til grunne til en hver tid. Jeg har forøvrig aldri kjørt en m-bil, men vet da litt om hva som er forandret på de forskjellige modellene, og jeg ser ingen grunn til at f.eks en E9x M3 skal være noe mindre rå enn en E30 M3. Men over til noe annet. Ser at en del bastant skriver "///M".. Jeg undres hvorfor? BMW bruker ikke strekene selv når de omtaler M-biler, som vist på skjermdumpen her: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Jeg bruker ///m fordi jeg hedrer stripene bak på csl luken! Neida, aner ikke hvorfor jeg gjør det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chicane Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Angående forskjellen i karroseri, så er det jo vel strengt talt bare e30 og e46 som har hatt merkbart forskjellig utseende i forhold til de normale produksjonsmodellene. Akkurat det argumentet kjøper jeg ikke. Og det med at det har blitt mer komfortrettet.. Alle biler i dag har det, og hvorvidt de nå er noe mer komfortable i forhold til andre biler enn hva de tidligere m-modellene har vært kan vel diskuteres? Det er tross alt en standardmodell som har stått til grunne til en hver tid.Jeg har forøvrig aldri kjørt en m-bil, men vet da litt om hva som er forandret på de forskjellige modellene, og jeg ser ingen grunn til at f.eks en E9x M3 skal være noe mindre rå enn en E30 M3. Og da bør man være litt forsiktig med å mene både det ene og det andre. Hver eneste generasjon av M-biler siden E30 M3 har fått pepper for å være for myk og komfortinnrettet. Så dette er nok meningen fra BMW sin side. Men for entusiaster som verdsatte kjøregleden og kontakten med veien som E30 M3 gav, så har de påfølgende M3 modellene for mange vært litt for mykt satt opp og komfortinnrettede. Men jeg tror man gjør klokt i å lytte til entusiastene som har kjørt de forskjellige M-modellene og gir sin mening, heller enn å være sofapilot med peiling basert på det man leser seg til på nettet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 M-division leverer stadig gode produkter som gleder BMW-fans verden over - den dag i dag. Ingen tvil om dette... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chicane Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 En interessant motor som jeg med litt godvilje mener kan høre hjemme i denne tråden er BMW sin N20B20 motor. I statene melder tuninghus om ekstreme gains ved ecu og stage 1 tuning, vi snakker 0-100 på 4.9 og 0-160 på 12.2 sekunder.... Dette er spennende! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Og da bør man være litt forsiktig med å mene både det ene og det andre.Hver eneste generasjon av M-biler siden E30 M3 har fått pepper for å være for myk og komfortinnrettet. Så dette er nok meningen fra BMW sin side. Men for entusiaster som verdsatte kjøregleden og kontakten med veien som E30 M3 gav, så har de påfølgende M3 modellene for mange vært litt for mykt satt opp og komfortinnrettede. Synes han har et utmerket poeng jeg. Hver eneste generasjon av de vanlige modellene har jo hatt akkurat samme utvikling. Det er rett og slett mer kjøreglede i gamle biler pga mindre vekt og mindre tullball mellom veien og føreren. Men jeg tror man gjør klokt i å lytte til entusiastene som har kjørt de forskjellige M-modellene og gir sin mening, heller enn å være sofapilot med peiling basert på det man leser seg til på nettet. Nå må vi slutte late som M-bilene er noe helt spesielt. Bortsett fra (til nå), fantastiske motorer med en herlig respons, er det ingenting de gir som en helt vanlig 318 ikke kan gi med litt vanlige modifikasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 E39 M5 sidestiller iallefall alle andre E39`er. Jeg har hatt både 540 med manuell og M5. Det er natt & dag opplevelser... Det eneste som kan komme i nærheten er vel B10 fra Alpina med 4.6 motoren. Dynamikken i M5`en er helt fantastisk etter min mening.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chicane Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Ja du er jo enig med meg i ditt innlegg Hagenisse, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Ja du er jo enig med meg i ditt innlegg Hagenisse, hehe. Er han virkelig det? Det kommer helt an på hvordan man skal tolke ditt utsagn om at man skal lytte til entusiaster som har kjørt de forskjellige M-modellene. Jeg forstår deg som at du mener vi som ikke har en M-modell og heller ikke kjører disse ofte ikke har så mye å komme med i denne tråden. Jeg tror absolutt at Hagenisse har kjørt ganske mange forskjellige M-modeller, men han påpeker faktisk at han totalt sett mener at M-modellene ikke har så mye mer å by på enn en vanlig BMW modell med litt alminnelige modefikasjoner (trolig mener han først og fremst kjøredynamisk). Jeg skal ikke uttale meg om hvor reelt dette er, men Hagenisses synspunkter er helt klart interessante. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Jeg syns en betydelig del av M-parken er ganske trist i forhold til tilsvarende biler hos andre merker:) Mercedes for eksempler ler jo bare av M-bilene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chicane Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Ja du er jo enig med meg i ditt innlegg Hagenisse, hehe. Er han virkelig det? Det kommer helt an på hvordan man skal tolke ditt utsagn om at man skal lytte til entusiaster som har kjørt de forskjellige M-modellene. Jeg forstår deg som at du mener vi som ikke har en M-modell og heller ikke kjører disse ofte ikke har så mye å komme med i denne tråden. Jeg tror absolutt at Hagenisse har kjørt ganske mange forskjellige M-modeller, men han påpeker faktisk at han totalt sett mener at M-modellene ikke har så mye mer å by på enn en vanlig BMW modell med litt alminnelige modefikasjoner (trolig mener han først og fremst kjøredynamisk). Jeg skal ikke uttale meg om hvor reelt dette er, men Hagenisses synspunkter er helt klart interessante. Da tillegger du meg nok meninger som jeg ikke har. Jeg mener absolutt ikke at tråden er forbeholdt innspill for dem som har praktisk sammenligningsgrunnlag. Alle virker velkomne her om jeg tolker Stams åpningsinnlegg riktig. Det jeg derimot synes - er at man bør være litt forsiktig med bombastiske sammenligninger modellene imellom uten å ha kjørt noen av dem. At E90 M3 er en like stor kjøredynamisk opplevelse som E30 M3 - slik Adivass hevder - er en i beste grad tvilsom påstand som jeg mener man må ha belegg for å hevde. Har man aldri kjørt en M-bil i tillegg, mener jeg man er på tynn is. At Hagenisse mener M-bilene ikke står nevneverdig ut i forhold til sine lillebrødre er derimot en mening han fullt ut må få lov til å ha. Jeg vet ikke om jeg er helt enig i akkurat det mht. at han sammenligner modifiserte biler kontra M - men det er nå så. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chicane Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Jeg syns en betydelig del av M-parken er ganske trist i forhold til tilsvarende biler hos andre merker:) Mercedes for eksempler ler jo bare av M-bilene He he...det er plass til alle her inne, også åpenbare troll Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Ja du er jo enig med meg i ditt innlegg Hagenisse, hehe. Er han virkelig det? Det kommer helt an på hvordan man skal tolke ditt utsagn om at man skal lytte til entusiaster som har kjørt de forskjellige M-modellene. Jeg forstår deg som at du mener vi som ikke har en M-modell og heller ikke kjører disse ofte ikke har så mye å komme med i denne tråden. Jeg tror absolutt at Hagenisse har kjørt ganske mange forskjellige M-modeller, men han påpeker faktisk at han totalt sett mener at M-modellene ikke har så mye mer å by på enn en vanlig BMW modell med litt alminnelige modefikasjoner (trolig mener han først og fremst kjøredynamisk). Jeg skal ikke uttale meg om hvor reelt dette er, men Hagenisses synspunkter er helt klart interessante. Da tillegger du meg nok meninger som jeg ikke har. Jeg mener absolutt ikke at tråden er forbeholdt innspill for dem som har praktisk sammenligningsgrunnlag. Alle virker velkomne her om jeg tolker Stams åpningsinnlegg riktig. Det jeg derimot synes - er at man bør være litt forsiktig med bombastiske sammenligninger modellene imellom uten å ha kjørt noen av dem. At E90 M3 er en like stor kjøredynamisk opplevelse som E30 M3 - slik Adivass hevder - er en i beste grad tvilsom påstand som jeg mener man må ha belegg for å hevde. Har man aldri kjørt en M-bil i tillegg, mener jeg man er på tynn is. At Hagenisse mener M-bilene ikke står nevneverdig ut i forhold til sine lillebrødre er derimot en mening han fullt ut må få lov til å ha. Jeg vet ikke om jeg er helt enig i akkurat det mht. at han sammenligner modifiserte biler kontra M - men det er nå så. Nå nevnte jeg aldri noe direkte om kjøredynamikken mellom E30 M3 og E9x M3. Jeg tar likevel et "educated guess" og antar at E9x'en sitter langt bedre på veien, oppfører seg bedre i svingene, gruser E30'en i samtlige disiplin og gjør det på en langt mer behagelig måte. Hvordan kan dette objektivt sett være en dårligere bil, som dere skal ha det til? Subjektivt kan jeg forstå at en E30 vil gi mer følelse over kjøringen, at alt føles mer direkte og mekanisk. Likevel så er det veldig søkt å kalle E30 M3 bedre enn E9x M3 av den grunn. Alt står på subjektive preferanser. Jeg har E28 som bruksbil og trives med det, men det er dermed ikke sagt at jeg nødvendigvis hadde valgt E30 M3 av den grunn. Jeg kjører massevis av nye biler, kanskje ikke av den gromme sorten, men om jeg kan få en bil som går skikkelig godt med så god komfort som jeg er vant til i bilene jeg kjører på jobben... Count me in. Er ikke av typen som vil hoppe rundt i en E30 bare på trass mens jeg mumler "alt var bedre før i tiden". Jeg liker E30 M3 og jeg liker gamle biler, men om jeg kan få både i bøtter og spann (ytelse og komfort) så vil jeg ha det. Jeg er jo tross alt sunnmøring! Forøvrig, det er mulig jeg har bomma i mitt forrige innlegg angående følelse mellom originalbiler og M-biler, og at forskjellen er større enn jeg tror. Jeg har som sagt aldri kjørt M-bil så antagelsene blir nok mange fra min side. Er uheldigvis ikke så enkelt å få rulle rundt i forskjellige M-biler når man er 21 og student. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Er uheldigvis ikke så enkelt å få rulle rundt i forskjellige M-biler når man er 21 og student. Bare vent, slike gleder kommer senere i livet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Nå nevnte jeg aldri noe direkte om kjøredynamikken mellom E30 M3 og E9x M3. Jeg tar likevel et "educated guess" og antar at E9x'en sitter langt bedre på veien, oppfører seg bedre i svingene, gruser E30'en i samtlige disiplin og gjør det på en langt mer behagelig måte. En orginal E30 M3 tror jeg ikke vil være stort raskere enn en ny 325d, selv rundt en bane. Men det er ikke det det handler om... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå