Gå til innhold

Skiboks på E91 med halefinne, Skiguard 850 trenger tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi venter førstemann og ser at det vil være en fordel å ha en skiboks for å kunne ta med oss litt mer når vi skal på tur.

Tenkte å kjøpe en Skiguard 850, disse koster rundt 8500 kr ny og ser at det er mange brukte til salgs på finn.no til halvparten av prisen, så tenkte å prøve meg der. Jeg ringte en som selger disse boksene nye og han sa at disse boksene er veldig tilpasset bilene de sitter på og at det ikke er bare bare å sette en boks på en ny bil.

Det jeg lurer på er om det faktisk stemmer? Trodde disse boksene var rimelig standard og siden jeg har rails at denne skulle være rimelig enkel å sette på?

Noen som anbefaling for stativ til denne boksen for min bil? Jeg vil gjerne ha den så nære taket som mulig.

Jeg har halefinnen på taket, vil boksen slå nedi denne? Veldig få av boksene jeg ser på finn.no har spor for halefinne, evt kan jeg vel lage et lite hull i akterkant av boksen selv?

Om noen har en sort boks å selge, er jeg interessert i det. :D

Skrevet

Det som må tilpasses er dekslene til tunnelene. Da disse er heldekkende må det skjæres hull til stativet på sidene. Men da du har rails kan det hende du slipper. Hadde en slik tilpasset E39 som ble solgt til naboen med E91. Den passet uten tilpasning.

Skrevet

Jeg har ikke gått for skiboksen ennå men har lave rails og bmw takstativ (aero utg). Har også org ski/snowboard holder og skiene er ikke bort i haifinnen så tror ikke en skiboks vil være det heller. Du kan jo prøvemontere hos en leverandør?

Skrevet

På skiguard går stativet "inni" boksen for å få den helt ned til taket,. Så en e61 med finne på fjellet i helga med 850 boks, han hadde skjært ut til finna i boksen. Så bra ut det. Du må gjøre d samme. Jeg har en 950 boks men e91 uten finne, så passer fett på min. Siden du har rails kan du bruke universal stativ til biler med rails

Skrevet
På skiguard går stativet "inni" boksen for å få den helt ned til taket,. Så en e61 med finne på fjellet i helga med 850 boks, han hadde skjært ut til finna i boksen. Så bra ut det. Du må gjøre d samme. Jeg har en 950 boks men e91 uten finne, så passer fett på min. Siden du har rails kan du bruke universal stativ til biler med rails

Du har en 950-boks på en e91? Da jeg tidligere hørte med takboks.no sa de at denne ikke ville passe på min bil... Hvordan takstativ er det du isåfall bruker? Og måtte du gjøre noen modifikasjoner for å få den til å passe?

• 2 weeks later...
Skrevet
Kjøp orginalt så passer det uten kutting. 460L koster 7500,- og 320 4900,-...du finner disse også ofte billig på finn.no

De originalboksene til BMW ser jo ikke ut synes jeg da. Det blir nok en Skiguard 850 som jeg evt tilpasser.

Igjen, om noen har en å selge er jeg interessert.

• 1 month later...
Skrevet

Jeg hadde en skiguard 850 boks som jeg prøvde å montere på min E91. Selvsagt tok haifinnen oppi , og jeg måtte fjerne hele boksen uten å kunne montere den. Selvsagt var dette første dagen av jule ferien når vi skulle opp på hytten på fjellet (jippi). Prøvde å måle ut sånn cirka og skjerte ut med stikksag, men det må ganske stort hull til for å kunne tre boksen ned over haifinnen! Ble ikke særlig fint heller, men det syntes jo ikke når boksen står på bilen. I tillegg er det alltid fare for skader i lakken på haifinnen når jeg skal ha den på bilen, for skjere kanten på skiboksen er skarp. Skjerekanten er jo også ubehandlet, så trekker vel kanskje til seg vann over tid.. Jeg droppet ihvertfall skiguard boksen og har skaffet meg en annen boks som monteres OPPÅ takbøylene istedefor igjennom..

Skrevet

Skiboks er kjøpt. Ble en svart Skiguard 850. Bruker Thule squarebar med 757-fester. Med denne konfigurasjonen, slår halefinnen så vidt oppi boksen. Derfor har jeg saget ut et hull til antennen med stikksag. Hullet ble litt stort, men har noen planer for å tette dette og lage en opphøyning til antennen.

Synes det ser litt tøft ut med skiboks på disse bilene også :D

pdwo11zsvlesjzjp0fm6.jpg

Skrevet

Synes det ser litt tøft ut med skiboks på disse bilene også :D

Skiboks blir aldri tøft (med unntak av Koenigsegg etc...)... Men, innser at jeg selv må ha det også dessverre. Når skiene til ungene ikke lengre går i baggasjerommet er det ingen vei utenom om alle skal få med sine ski på hytta :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...