-Roger- Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Hva er din erfaring med disse hjelpesystemene? Det finnes forskjellige systemer, har det noe innvirkning på bratte bakker og hvordan føre er? Har det noe å si på tørt føre? Noen som vet hvordan disse forskjellige systemene virker? Fyr løs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Min erfaring utfra en 2008 E93 jeg har hatt er at det kommer seg best frem uten noe som helst innkoblet. Da slipper man brems midt i bakken evnt i svingen i bakken - og man justerer selvfølgelig med gassen så man ligger å kun halvglipper. For de som ikke får til det anbefaler jeg å koble inn trygdesystemet så kommer dere kanskje opp etterhvert (ta en kødd) Nå med x-driven kommer jeg frem uansett! Kan føye til at e-93 var en suveren vinterbil (205 16 hjul) iforhold til en 08 lexus jeg hadde. Litt pga dekk da den hadde 245 17. Men uansett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2013 Jeg har også den erfaringen at det hjelper og deaktivere disse systemene. Når det er sagt tror jeg det kan være veldig individuelt i form av om man har diesel, hvordan føre det er, hvilke dekk hvordan man er som sjåfør og hvor bratt bakken er osv... Om man bare har Antispinn så er jeg uansett sikker på at det hjelper stort på som en sikkerhet mot uforutsatte sladder. Og jeg tror dette er hvoedpoenget med disse systemene. Sikkerhet. Noen som har erfaring og vet hvordan det fungerer på nyere biler som E60 og E90 der man kan deaktivere delvis/prosentvis disse systemene og hvorfor man har mulighet til å gjøre dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Om det er diesel eller bensin skal ikke utgjøre så veldig mye tror jeg. Min var bensin og hvorfor en diesel skal være annerledes skjønner jeg ikke helt men. Det er klart det hindrer uforutsette sladder etc ja. Kjekt å ha etter svingete vei hvis man har det bare litt travelt men ikke gidder å kjøre bredt, evnt normal kjøring også så kan man jo gli litt i svinger. På min kunne antispinn slåes av samtidig som traction sto på. Kjørte aldri slik egentlig da det koblet seg ut uansett over en hvis hastighet. Om det kan skrues av mer prosentvis har ikke jeg vært borti ihvertfall. Mulig det går på de nye? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Min erfaring med 2008 E90 325d er at det er best å holde DTC aktivert om man vil komme opp, dette er etter min mening ett genialt system som jobber akkurat som en sperre. Effekten fordeles elegant fra hjul til hjul og der det finnes mest feste i stede for å dempe effekten slik andre systemer gjør. Sammenliknet med min tidligere bil, en 2006 A6 med VAG sitt ESP system så er E90en mange ganger bedre på fremkommelighet på vintern. På Audien så kuttet ESPen effekten helt til hjula sto stille, og selv med gode vinterdekk og tung V6er over drivhjula så var det diverse bakker man bare kunne glemme. Både jeg og de andre i min familie som har nyere BMW er av den oppfatning av at en BMW er om ikke bedre iallfall like god som en hver framhjulstrekker. Tiden hvor det var store forskjeller på framhjulstrekk og bakhjulstrekk er definitiv over, eneste er de gamle inngrodde fordommene mot bakhjulstrekk om vintern som fortsatt sitter i noen.... Jeg bruker som regel andregiret pga at jeg har masse moment (560 nm for å være nøyaktig ) så kommer jeg fram de utroligste plasser, hjelper selvsagt at jeg kjører på helt nye testvinnende Nokian Hakkapelitta R i 225/45 selvsagt da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Unnskyld men jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli slik. Synd vi bor så langt ifra hverandre. Da skulle vi prøvd sammen med og uten. Jeg er så eplekjekk å sier at jeg vet 100% sikkert hva utfallet hadde blitt hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Min erfaring etter å ha kjørt mange forskjellige typer biler, hvorav to egne BMW'er med antispinn (E39 og E46) og en med antispinn og antisladd (E92), alle med bensinmotor, er at selv om jeg ikke har hatt problemer med å komme meg frem uten antispinn, så øker dette systemet fremkommeligheten ved å gjøre noe jeg ikke klarer selv i en bil, nemlig å holde igjen drivhjulet med minst feste slik at dette ikke står og spinner mens hjulet med bedre grep ikke får tilført krefter. Ser at enkelte andre her blander litt hva som er hva av slike systemer. Antispinn (samme som tractioncontrol), ihvertfall på BMW'er jeg kjenner til, fungerer slik at ved forskjellig rotasjonshastighet på drivhjulene (hjulspinn) bremses hjulet med høyest hastighet for å overføre krefter til hjulet med bedre feste, for på denne måten å utnytte tilgjengelig grep best mulig. Antisladd fungerer ved å kunne bremse alle hjul separat, samt redusere motorkraft, for å forhindre over- og understyring. På BMW'er er dette systemet normalt satt opp ganske romslig, slik at det tillater noe livlig kjøring uten at det griper inn. Disse systemene kan både jobbe hver for seg og sammen etter behov. På mange biler kan kun antispinn slåes av, men ikke antisladd (for å kamuflere bilens dårlige kjøreegenskaper), mens begge deler kan slås helt av på BMW. Normalt ved å trykke en gang på DSC-knappen for å slå av antispinn, og deretter holde den inne for å slå av også antisladd. Jeg hadde foretrukket omvent rekkefølge. En fin måte å teste forskjellen på antispinn og antisladd i praksis er å prøve å aksellerere rett frem på glatt føre. Da vil man merke at systemet sørger for best mulig aksellerasjon ved å hele tiden fordele grepet til hjulet som har best feste, og man klarer å øke farten fortere hvis dette systemet jobber. Hvis man prøver tilsvarende samtidig som man svinger vil man kunne oppleve at bilen i tillegg også ganske brått struper motorkraften, evt bremser et forhjul hvis man understyrer. For øvrig morsomt å også teste både bremsekraftfordeler og antispinn ved å ha hjulene på ene siden på godt feste mens de andre er på is. Har liten erfaring med hvordan dette fungerer med mindre dieselmotorer, men bortsett fra dette vil min påstand være at de fleste som mener de klarer seg bedre uten antispinn ikke vet hvordan de skal utnytte systemet skikkelig, og heller ikke hvordan de skal kjøre riktig for å unngå at antisladdsystemet blander seg inn, slik det virker som noen har problemer med. Antisladd er kun til hinder ved fremkommelighet, og jeg er helt åpen for at det finnes unntak hvor det kan lønne seg å slå av alle systemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2013 Min erfaring etter å ha kjørt mange forskjellige typer biler, hvorav to egne BMW'er med antispinn (E39 og E46) og en med antispinn og antisladd (E92), alle med bensinmotor, er at selv om jeg ikke har hatt problemer med å komme meg frem uten antispinn, så øker dette systemet fremkommeligheten ved å gjøre noe jeg ikke klarer selv i en bil, nemlig å holde igjen drivhjulet med minst feste slik at dette ikke står og spinner mens hjulet med bedre grep ikke får tilført krefter.Ser at enkelte andre her blander litt hva som er hva av slike systemer. Antispinn (samme som tractioncontrol), ihvertfall på BMW'er jeg kjenner til, fungerer slik at ved forskjellig rotasjonshastighet på drivhjulene (hjulspinn) bremses hjulet med høyest hastighet for å overføre krefter til hjulet med bedre feste, for på denne måten å utnytte tilgjengelig grep best mulig. Antisladd fungerer ved å kunne bremse alle hjul separat, samt redusere motorkraft, for å forhindre over- og understyring. På BMW'er er dette systemet normalt satt opp ganske romslig, slik at det tillater noe livlig kjøring uten at det griper inn. Disse systemene kan både jobbe hver for seg og sammen etter behov. På mange biler kan kun antispinn slåes av, men ikke antisladd (for å kamuflere bilens dårlige kjøreegenskaper), mens begge deler kan slås helt av på BMW. Normalt ved å trykke en gang på DSC-knappen for å slå av antispinn, og deretter holde den inne for å slå av også antisladd. Jeg hadde foretrukket omvent rekkefølge. En fin måte å teste forskjellen på antispinn og antisladd i praksis er å prøve å aksellerere rett frem på glatt føre. Da vil man merke at systemet sørger for best mulig aksellerasjon ved å hele tiden fordele grepet til hjulet som har best feste, og man klarer å øke farten fortere hvis dette systemet jobber. Hvis man prøver tilsvarende samtidig som man svinger vil man kunne oppleve at bilen i tillegg også ganske brått struper motorkraften, evt bremser et forhjul hvis man understyrer. For øvrig morsomt å også teste både bremsekraftfordeler og antispinn ved å ha hjulene på ene siden på godt feste mens de andre er på is. Har liten erfaring med hvordan dette fungerer med mindre dieselmotorer, men bortsett fra dette vil min påstand være at de fleste som mener de klarer seg bedre uten antispinn ikke vet hvordan de skal utnytte systemet skikkelig, og heller ikke hvordan de skal kjøre riktig for å unngå at antisladdsystemet blander seg inn, slik det virker som noen har problemer med. Antisladd er kun til hinder ved fremkommelighet, og jeg er helt åpen for at det finnes unntak hvor det kan lønne seg å slå av alle systemer. Jeg er med på hva du mener og også fullt åpen for at det finnes situasjoner der det kan være bedre å bruke det. Ellers hadde det ikke vært noe vits å lage det selvfølgelig. Men du skriver: Har liten erfaring med hvordan dette fungerer med mindre dieselmotorer, men bortsett fra dette vil min påstand være at de fleste som mener de klarer seg bedre uten antispinn ikke vet hvordan de skal utnytte systemet skikkelig, og heller ikke hvordan de skal kjøre riktig for å unngå at antisladdsystemet blander seg inn, slik det virker som noen har problemer med. Det jeg ser folk skriver i dette tilfellet er vel at det lønner seg best å bare tråkke gassen i bånn og holde den der? Trenger ikke være medlem i Mensaklubben for å skjønne hvordan man gjør det vel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Unnskyld men jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli slik. Synd vi bor så langt ifra hverandre. Da skulle vi prøvd sammen med og uten. Jeg er så eplekjekk å sier at jeg vet 100% sikkert hva utfallet hadde blitt hehe Ja men du er verdensmester du, det er ikke vi andre.... Du kjører vel gjerne opp unnarennet på Vikersund bakken uten antispinn og på sommer dekk også du. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Min erfaring etter å ha kjørt mange forskjellige typer biler, hvorav to egne BMW'er med antispinn (E39 og E46) og en med antispinn og antisladd (E92), alle med bensinmotor, er at selv om jeg ikke har hatt problemer med å komme meg frem uten antispinn, så øker dette systemet fremkommeligheten ved å gjøre noe jeg ikke klarer selv i en bil, nemlig å holde igjen drivhjulet med minst feste slik at dette ikke står og spinner mens hjulet med bedre grep ikke får tilført krefter.Ser at enkelte andre her blander litt hva som er hva av slike systemer. Antispinn (samme som tractioncontrol), ihvertfall på BMW'er jeg kjenner til, fungerer slik at ved forskjellig rotasjonshastighet på drivhjulene (hjulspinn) bremses hjulet med høyest hastighet for å overføre krefter til hjulet med bedre feste, for på denne måten å utnytte tilgjengelig grep best mulig. Antisladd fungerer ved å kunne bremse alle hjul separat, samt redusere motorkraft, for å forhindre over- og understyring. På BMW'er er dette systemet normalt satt opp ganske romslig, slik at det tillater noe livlig kjøring uten at det griper inn. Disse systemene kan både jobbe hver for seg og sammen etter behov. På mange biler kan kun antispinn slåes av, men ikke antisladd (for å kamuflere bilens dårlige kjøreegenskaper), mens begge deler kan slås helt av på BMW. Normalt ved å trykke en gang på DSC-knappen for å slå av antispinn, og deretter holde den inne for å slå av også antisladd. Jeg hadde foretrukket omvent rekkefølge. En fin måte å teste forskjellen på antispinn og antisladd i praksis er å prøve å aksellerere rett frem på glatt føre. Da vil man merke at systemet sørger for best mulig aksellerasjon ved å hele tiden fordele grepet til hjulet som har best feste, og man klarer å øke farten fortere hvis dette systemet jobber. Hvis man prøver tilsvarende samtidig som man svinger vil man kunne oppleve at bilen i tillegg også ganske brått struper motorkraften, evt bremser et forhjul hvis man understyrer. For øvrig morsomt å også teste både bremsekraftfordeler og antispinn ved å ha hjulene på ene siden på godt feste mens de andre er på is. Har liten erfaring med hvordan dette fungerer med mindre dieselmotorer, men bortsett fra dette vil min påstand være at de fleste som mener de klarer seg bedre uten antispinn ikke vet hvordan de skal utnytte systemet skikkelig, og heller ikke hvordan de skal kjøre riktig for å unngå at antisladdsystemet blander seg inn, slik det virker som noen har problemer med. Antisladd er kun til hinder ved fremkommelighet, og jeg er helt åpen for at det finnes unntak hvor det kan lønne seg å slå av alle systemer. Jeg er med på hva du mener og også fullt åpen for at det finnes situasjoner der det kan være bedre å bruke det. Ellers hadde det ikke vært noe vits å lage det selvfølgelig. Men du skriver: Har liten erfaring med hvordan dette fungerer med mindre dieselmotorer, men bortsett fra dette vil min påstand være at de fleste som mener de klarer seg bedre uten antispinn ikke vet hvordan de skal utnytte systemet skikkelig, og heller ikke hvordan de skal kjøre riktig for å unngå at antisladdsystemet blander seg inn, slik det virker som noen har problemer med. Det jeg ser folk skriver i dette tilfellet er vel at det lønner seg best å bare tråkke gassen i bånn og holde den der? Trenger ikke være medlem i Mensaklubben for å skjønne hvordan man gjør det vel Nei, det trenger man absolutt ikke å være, men ihvertfall jeg gjorde dette feil i begynnelsen og kjørte som om jeg ikke hadde systemet. Det vil si jeg brukte et gir høyere enn jeg gjør nå, og ga for lite gass. Det er definitivt en større kunst å komme seg frem uten hjelpemidler, men om man er godt vant til å kjøre uten slike krever det gjerne testing og tilvenning for å endre kjøremønsteret til å passe til disse. Jeg har hatt det tilsvarende med ABS-bremser og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Jeg har antigøy på en av tre biler, velger å ikke bruke dette systemet da jeg liker å kjøre bilen selv. Holder ferdighetene vedlike mtp de 2 andre bilenes totale mangel på elektronikk og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 da jeg hadde en 1998 E38 728 med ASC. jeg kom lettest frem uten noe hjelp. stoppet midt i bakken opp til en kammerat flere ganger. uten hjelp så kom jeg opp. så jeg skrudde den alltid av såfort motoren var startet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Unnskyld men jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli slik. Synd vi bor så langt ifra hverandre. Da skulle vi prøvd sammen med og uten. Jeg er så eplekjekk å sier at jeg vet 100% sikkert hva utfallet hadde blitt hehe Ja men du er verdensmester du, det er ikke vi andre.... Du kjører vel gjerne opp unnarennet på Vikersund bakken uten antispinn og på sommer dekk også du. Ja jeg er jo det. Leste i ett annet forum forresten der det sto en liten notis fra en at han hadde fått beskjed fra instruktør fra BMW performance senteret at eneste gangen dtc bør skrus av er i glatte vanskelige motbakker. Men klart.. han tar jo sikkert feil også.. Hva skjer når hulet du begynner å spinne litt på bremser opp - så går det litt kraft over på andre hjulet, så spinner også det? jo du har mistet den farten du allerede hadde helt. Det er DA det ikke lønner seg å ha det systemet på. når det er så glatt at man ikke kommer opp på første forsøk. Det der har jeg prøvd nok ganger her i vinterland. Hvis du ikke skjønner det - skjønner jeg godt at det blir overskrifter på sørøstlandet hver gang snøen kommer ja! (siste der ER ment som spøk bare for å sprite litt opp) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Ja jeg er jo det. Leste i ett annet forum forresten der det sto en liten notis fra en at han hadde fått beskjed fra instruktør fra BMW performance senteret at eneste gangen dtc bør skrus av er i glatte vanskelige motbakker. Men klart.. han tar jo sikkert feil også.. Hva skjer når hulet du begynner å spinne litt på bremser opp - så går det litt kraft over på andre hjulet, så spinner også det? jo du har mistet den farten du allerede hadde helt. Det er DA det ikke lønner seg å ha det systemet på. når det er så glatt at man ikke kommer opp på første forsøk. Det der har jeg prøvd nok ganger her i vinterland. Hvis du ikke skjønner det - skjønner jeg godt at det blir overskrifter på sørøstlandet hver gang snøen kommer ja! (siste der ER ment som spøk bare for å sprite litt opp) Han instruktøren hadde svelget de ordene sine om han skulle kjørt opp bakkene her uten antispinnsystem, det er iallfall helt sikkert. Merkelig uttalelse egentelig, vet ikke helt om jeg tror på den.... Hele greia med at effekten flyttes til det hjulet er at ett av hjulene har til enhver tid bedre feste enn det andre, og slik jobber det. Er det veldig glatt så går det sent opp bakkene men systemet jobber intenst med å pushe kreftene frem og tilbake uten å fjerne effekten. Skal være VELDIG glatt før begge hjula står og spinner... Kjenner min 325 såpass godt nå at jeg vet det ikke går å skru av DTC for å komme bedre frem. Jeg kan kjøre opp en lang bakke som er veldig glatt på midten og blir gradvis bedre når man nærmer seg toppen, forbi de glatte området så vil bilens fart minke da systemet må jobbe mer men etter hver meter bilen får mer feste så begynner den å akselerere oppover mot toppen. I A6en jeg hadde så hadde bilen dempa effekten så mye på det glatte partiet midt i bakken att når jeg kom til der feste gradvis ble bedre så ville bilen stoppet og begynt å spinne. Fordi den brukte opp all effekten på det glatte partiet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2013 Altså Fredrik, om du har 200nm eller 1000nm så spiller ikke det noe rolle når det kommer til disse systemene. På E46 M3'en jeg hadde så overkjørte antispinn/skrens kreftene til motoren 100%... Jeg synes ikke uttalelsen virker merkelig da den reflekterer meget godt til mine selvopplevde tilfeller EDIT: Eller blir litt feil og si at det ikke har noe å si hvor mye nm, en bil med mer nm er ofte lettere å komme seg frem enn en med mindre effekt. Men Antispinnsystemet overkjører motorkreftene dine og bremser uansett hvor mye effekt du har mente jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå