Aleksander_H Skrevet Februar 22, 2013 Skrevet Februar 22, 2013 Kjøpte en 2007(reg. i slutten av 06) BMW 320dAT i januar i år, 85 000km. Av og til girer den ganske hardt opp, slik at jeg kjenner et nøkk i bilen. Det er ikke konsekvent, men et typisk tilfelle hvor den gjør det er når jeg slipper opp gassen etter aksellerasjon. Et annet scenario er hvis jeg triller ned en bakke og den girer ned for å bremse på gir, når trilllingen er ferdig og jeg legger på litt gass så girer den opp hardt og det blir nøkk. Bilen er kjøpt hos forhandler med 2- års garanti så reklamasjon/garantisak skal gå greit sånn sett, men greit å ha en idè om hva som kan være galt. Kan det ha med giroljen/software`en til kassen å gjøre? Momentomformeren? Er det normalt for denne girkassen? Har nullstilt den flere ganger med nøkkel i tenning+gasspedal i 30 sekunder trikset. Mulig dette hjalp litt en liten stund ihvertfal. Har tidligere hatt en 320iAT(01`) og den var alltid jevn og fin i girskiftene. Setter pris på erfaringer og kommentarer!
Harlex Skrevet Februar 22, 2013 Skrevet Februar 22, 2013 Kjøpte en 2007(reg. i slutten av 06) BMW 320dAT i januar i år, 85 000km. Av og til girer den ganske hardt opp, slik at jeg kjenner et nøkk i bilen. Det er ikke konsekvent, men et typisk tilfelle hvor den gjør det er når jeg slipper opp gassen etter aksellerasjon. Et annet scenario er hvis jeg triller ned en bakke og den girer ned for å bremse på gir, når trilllingen er ferdig og jeg legger på litt gass så girer den opp hardt og det blir nøkk. Bilen er kjøpt hos forhandler med 2- års garanti så reklamasjon/garantisak skal gå greit sånn sett, men greit å ha en idè om hva som kan være galt.Kan det ha med giroljen/software`en til kassen å gjøre? Momentomformeren? Er det normalt for denne girkassen? Har nullstilt den flere ganger med nøkkel i tenning+gasspedal i 30 sekunder trikset. Mulig dette hjalp litt en liten stund ihvertfal. Har tidligere hatt en 320iAT(01`) og den var alltid jevn og fin i girskiftene. Setter pris på erfaringer og kommentarer! Kjøpte en lik bil på samme tid, 1 år eldre enn din med 75 000 km på telleren. Kan ikke gi deg noen tips uten å si at det ikke er normalt... Min girer mykt og fint....
feiringbruk Skrevet Februar 23, 2013 Skrevet Februar 23, 2013 Da trur jeg at det er ett gearkasse havari på gang,sånn begynte min før den gikk.prøv og få byttet olje på kassen
Harlex Skrevet Februar 25, 2013 Skrevet Februar 25, 2013 Girkassehavari på en så ny bil med så få kilometer...???? For håpe det ikke stemmer.... Ikke for å være stygg men hvis det medfører riktighet håper jeg at den bilen har blitt grisebankekjørt fra dag 1.... Jeg er har som sagt en tilsvarende bil og er ikke keen på et girkassehavari....
CrZyWiz Skrevet Februar 25, 2013 Skrevet Februar 25, 2013 Dårlig olje\trenger oljeskift har ingenting med girkassehavari å gjøre. Dummeste man gjør er å høre på de som tror, da blir det straks dyrt og feilsøke. Ingenting som heter livstidsolje, og det får konsekvenser etterhvert. Første steg er ikke fullt så silkemyke girskift.
Aleksander_H Skrevet Februar 26, 2013 Forfatter Skrevet Februar 26, 2013 Hei. Takk for tilbakemeldinger. Bilen skal inn på verksted neste uke, da skal de kikke på det. Antar dette skal være en kurant reklamasjonssak siden jeg kjøpte bilen i januar. Oljeskift var det første de nevnte i denne saken, så det er vel ikke helt ukjent for de. Skal oppdatere her når diagnosen er på plass.
Aleksander_H Skrevet Mars 22, 2013 Forfatter Skrevet Mars 22, 2013 De fylte litt olje for noen uker siden, på kassen, uten at det hadde noe å si. Så nå skal de flushe og skifte olje+filtre på kassen. På reklamasjon naturligvis. Satser på at det gjør susen.
Aleksander_H Skrevet April 9, 2013 Forfatter Skrevet April 9, 2013 Yes, da sier de at kassen er flushet og ny olje. Kan ikke si at problemet er løst... Så de får bare ta den inn igjen da..
christer.lille Skrevet April 12, 2013 Skrevet April 12, 2013 Jeg må da desverre meddele at jeg har akkurat byttet girkasse på min tidligere E91 - 2009-modell. Long story short. Bilen var solgt, levert, ny eier hadde kjørt 120mil på motorvei på vei hjem med bilen. Bilen fikk feilmelding "Transmission Failure" og havarerte på motorveien i Sverige. Deretter ble bilen slept til BMW-verksted som fortalte at det var overttrykk i girkassen, og kasse måtte byttes. Bilen er nå totalt rullet 84.000 kilometer. Jeg merket på slutten av mitt eie at den giret litt hardt av og til, men ikke mer enn at jeg anså det som "normalt"? Og dette gjorde den også gjennom ny eiers kjøretur før det plutselig var stopp. Bmw som jeg snakket med der nede kunne meddele at det var langt ifra den første kassen dette hadde skjedd med, og hadde byttet 7 like kasser i 2012. 320DA og 520DA er biler som går igjen på disse byttene. Ingen kan svare på hva det kommer av, i og med at det er ingen indikasjoner på råkjøring eller stressing av bilene i disse tilfellene. Håper du slipper dette, det lettet nemlig min lommebok for 35.000 ,-. Dette skjedde forrige søndag 7.april.
Hpi Skrevet April 13, 2013 Skrevet April 13, 2013 Nei det er vel tysk, ZF. Ser ut som det er litt knask med disse nyere ZF kassene hvis en Googler litt rundt.
Aleksander_H Skrevet April 15, 2013 Forfatter Skrevet April 15, 2013 Til Christer: Var det ikke hjelp å få fra forsikringsselskapet? Eller reklamasjon mot BMW? Forhandleren jeg kjøpte bilen av virker veldig villig til å ordne opp. Så det avhenger av utfallet med denne girkassesaken om jeg kommer til å anbefalle de, og bruke verkstedet deres i fremtiden. Oppdaterer når den har vært inne igjen!
christer.lille Skrevet Juni 7, 2013 Skrevet Juni 7, 2013 Verken reklamasjon eller hjelp hos mitt eller ny eiers forsikringsselskap. Skjedd noe mer i denne saken?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå