mathiasgranberg Skrevet Februar 24, 2013 Share Skrevet Februar 24, 2013 Jeg blir ikke klok på tilhengerreglene, hvor mye kan jeg trekke med klasse B ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Februar 24, 2013 Share Skrevet Februar 24, 2013 http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... kalkulator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mathiasgranberg Skrevet Februar 24, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 24, 2013 takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Februar 24, 2013 Share Skrevet Februar 24, 2013 Jeg blir ikke klok på tilhengerreglene Jeg tror rett og slett ikke det er meningen at man skal bli klok på dem sånn uten videre. Kalkulatoren Marius2002 henviser til er genial sånn sett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krizz95 Skrevet Februar 25, 2013 Share Skrevet Februar 25, 2013 Er vel slik at den tillatte totalvekten på henger og bil må være på under 3500kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Februar 25, 2013 Share Skrevet Februar 25, 2013 Er vel slik at den tillatte totalvekten på henger og bil må være på under 3500kg. Er et par regler til også når det gjelder å dra tilhenger med klasse B. Dvs. at du kan ikke dra tilhenger som har høyere tillatt totalvekt enn egenvekt på bilen. Selvom hengeren er tom. Dermed kan du ikke engang dra de fleste biltransporthengere lovlig engang. Derav heter den campingvogn-regelen, siden de fleste campingvogner har en tillatt totalvekt på opptil 13-1400kg, som betyr at du kan dra den lovlig bak en middels stor sedan eller stasjonsvogn med kun klasse B. Tilhengerkalkulatoren er veldig god på dette, selvom den var bedre før siste oppdatering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 25, 2013 Share Skrevet Februar 25, 2013 Regelen med at totalvekten på hengeren ikke skal overstige bilens egenvekt er fjernet, men hengerens totalvekt skal fortsatt ikke overstige bilens tillatte hengervekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Februar 25, 2013 Share Skrevet Februar 25, 2013 Okei. Ikke helt oppdatert etter alle nye regler, men da er det ikke stort større henger en kan kjøre. Greieste er BE med engang, jeg tok den selv for halvannet år siden og har ikke angret et sekund Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet Februar 26, 2013 Share Skrevet Februar 26, 2013 En grei tommelfinger regel er at du altid kan dra en henger med totalvekt opp til 750kg. Før du trenger og bruke kalkulatorn. På B-førerkort. De vil si at du kan bruke bil som har totalvekt opp til 3500kg + henger(totalvekt) 750kg. som gir 4250kg. Det som er litt forvirende er at har man B-førerkort er det totalvekten på hengeren som gjelder. Samme om det er med/uten last. Men på BE er det faktiske vekt som gjelder. Eks. Med BE kan jeg trekke en stor bilhenger på 500kg. bak en fiat 500 som har tillat hengervekt med brems 780kg. Og lesse på 280kg. Som gir 780kg. faktisk vekt. BE førerkorte ble mere omfattende og ta fra 17.januar og koster nå minimum dobbelt så mye. Men man kan også ta en mellomløsning uten oppkjøring. Glad jeg fortett meg og ta BE i høst. Da kan jeg også trekke"totalvekt" så stor henger jeg vil, mens den nye BE- førerkortet fra i år har maks 3500kg. totalvekt på henger. Noe som etter vært resulterer i billige store hengere, for oss med det gammle BE-førerkortet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Februar 26, 2013 Share Skrevet Februar 26, 2013 En grei tommelfinger regel er at du altid kan dra en henger med totalvekt opp til 750kg. Før du trenger og bruke kalkulatorn. På B-førerkort.De vil si at du kan bruke bil som har totalvekt opp til 3500kg + henger(totalvekt) 750kg. som gir 4250kg. Det som er litt forvirende er at har man B-førerkort er det totalvekten på hengeren som gjelder. Samme om det er med/uten last. Men på BE er det faktiske vekt som gjelder. Eks. Med BE kan jeg trekke en stor bilhenger på 500kg. bak en fiat 500 som har tillat hengervekt med brems 780kg. Og lesse på 280kg. Som gir 780kg. faktisk vekt. BE førerkorte ble mere omfattende og ta fra 17.januar og koster nå minimum dobbelt så mye. Men man kan også ta en mellomløsning uten oppkjøring. Glad jeg fortett meg og ta BE i høst. Da kan jeg også trekke"totalvekt" så stor henger jeg vil, mens den nye BE- førerkortet fra i år har maks 3500kg. totalvekt på henger. Noe som etter vært resulterer i billige store hengere, for oss med det gammle BE-førerkortet. Tar du ikke feil her? Etter at de nye reglene kom så er det kun totaltvekt på henger og Bil du trenger å tenke på, vi har jo den finne campingvogn regelen i norge Eks 1 BMW 91 320D totaltvekt 2 tonn Tysse biltralle totalt vekt 1490 KG Her kan du trekke med vanlig Førerkort B Eks 2 BMW 91 320D totaltvekt 2 tonn Tysse biltralle totaltvekt 2 tonn Her må du ta Førerkort klasse B96 ( slipper førerprøve\oppkjøring kun 7 times teori) opp til 4250KG om bil og henger veier mer en 4250 må du ta Førerkort klasse BE som er samme kurs om B96 bare du må ha en oppkjøring også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet Februar 26, 2013 Share Skrevet Februar 26, 2013 Eks.1 er riktig, det er også Eks.2 men på den bilen er tilatt max hengervekt 1600kg. så da kan ikke fysiske vekt med last overstige 1600 på B96. Samme gjelder BE men hengeren kan ha totalvekt opp til 3500kg men ikke overstige 1600kg faktisk vekt med last. Brukte denne som eks. http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39900795 På B-førerkort Maks tillatt totalvekt: 1455 kg på henger Denne finner du i tilhengerens vognkort. Maks aktuell totalvekt: 1455 kg Faktiske vekt med last Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last. Begge begrensningene må overholdes. På B96 Maks tillatt totalvekt: 2205 kg På henger Denne finner du i tilhengerens vognkort. Maks aktuell totalvekt: 1600 kg Faktiske vekt med last Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last. Begge begrensningene må overholdes. På BE Maks tillatt totalvekt: 3500 kg På henger Denne finner du i tilhengerens vognkort. Maks aktuell totalvekt: 1600 kg Totalvekt med last Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last. Begge begrensningene må overholdes. For B og B96 er det vanskelig og finne hengere med maks tillatt totalvekt så nære som mulig oppunder det du kan trekke. Da det også har blitt slutt på nedreg. av totalvekt på hengere. Men det finnes smuthull ved og reg. henger som nybygg og enkeltgodkjenne. Så hvis du er heldig og finne den riktige hengeren til den bilen kan du frakte noen ribba e-30 og e-21 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Februar 26, 2013 Share Skrevet Februar 26, 2013 Du kan jo såklart ikke ha mer vekt bak på hengeren en det bilen har lov til å å trekke men det er jo en drøss med hengeren som ikke har tilatt totaltvekt over 2200KG Har en tredalhenger med tilatt totaltvekt på 2Tonn egenvekt på 400KG da kan du ha en bil som veier 1200 KG på hengeren på en e91 32D med B96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet Februar 26, 2013 Share Skrevet Februar 26, 2013 Ingen nyere/nye biler blir godkjent med høyere hengervekt en det bilens totalvekt er. (eøs regel) Så kjøper du en ny bil med totalvek 1800kg. Så kan aldrig fysisk vekt på henger overstige 1800kg. Og støre SUV har ofte totalvekter opp mot 3000kg(og mer). så her kan man ikke trekke henger på mere en 1250kg med B og B96. Her kommer virklig BE til sin rett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Februar 26, 2013 Share Skrevet Februar 26, 2013 Ingen nyere/nye biler blir godkjent med høyere hengervekt en det bilens totalvekt er. (eøs regel) Så kjøper du en ny bil med totalvek 1800kg. Så kan aldrig fysisk vekt på henger overstige 1800kg. Og støre SUV har ofte totalvekter opp mot 3000kg(og mer). så her kan man ikke trekke henger på mere en 1250kg med B og B96. Her kommer virklig BE til sin rett. Det er klart, men ta meg da som har e91 320D og skal frakte en lett e30 til banetreff. da trenger man ikke noe annet en B96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet Februar 26, 2013 Share Skrevet Februar 26, 2013 Fint til det bruket, men da kunne du nesten brukt B-lappen med riktig henger. Ikke mange kg. som skiller. Men for og ta det eksempelet ditt med 2200kg. Så kan en 320d med 6trinns manuell dra den, men ikke automat bilen da den veier 10kg mer og kun kan ha 2195kg. totalvekt på henger, med B96. Og de fleste hadde sansynlig vis valgt et støre motor alternativ som trekke bil, noe som også reduserer hengervekten. Hvis man ikke har BE. Det er ikke mange småbiler en gang de siste 15-20åra som veier under 1200kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå