Gå til innhold

Bremseskiver 525d/F11 skiftet 4gg på ett år. Hva er feil?


Halco
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2011 525dat som har fått skiftet bremseskivene på alle fire hjul tre ganger pga kast i skivene. Nå har den begynt å vibrere igjen og må trolig igjennom samme prosedyre for 4.gang siden bilen ble kjøpt for 18 måneder siden. Hva er feil ? Hva skal jeg gjøre for å få BMW til å forstå at de må fikse feilen og ikke kun skifte skivene. Er møkk lei !!!

Håper noen kan bistå i all fortvilelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det eneste jeg kan komme på, er:

Ujevn varmefordeling/kjøling. F.eks. ved mye kjøring i lange bakker, der man konstant bremser kontra trille på gir.

Eller hvis varme bremseskiver møter sølepytt/dammer/elver. Så mao overoppheting fra friksjon, eller bråkjøling.

Så kan man oppleve symptomer som minner om kast i selve skiver, hvis overflatene på skive og nav ikke ligger helt flatt mot hverandre.

Rust/skitt o.l.

Høres veldig rart ut, det du plages med. Og nye skiver skal i tillegg tåle varme bedre enn tynnslitte gamle.

Kanskje den henger på alle bremsene (eller noen stempler i kaliper), eller kasten kommer fra et annet sted. Har de funnet ut om det er kast i selve skivene, og isåfall om de er skjevmontert eller skjevslitt? Hva er teorien til mekanikkerne som har sett på det?

Kan også være dårlig kvalitet på bremseskiver eller bremseklosser. Vibrasjoner pleier å oppstå når bremseklossene ikke lenger treffer bremseskivene jevnt. Kan ha slitt baner i skiven, og mye hard bremsing/holding av bremser kan legge igjen spor.

Ville uansett fått kontrollert/feilsøkt hele bremsesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for forslag til mulige feilkilder.

Bilen kjøres kun her i Bergen, sammen med en haug andre F10/F11 som ifølge merkeverstedet Jæger Sentrum ikke har problemer med bremseskivene. Og kjøremønsteret mitt er helt normalt, ifølge Jæger Sentrum som har sjekket computeren. Så skivene er ikke mer overopphetet eller raskt nedkjølt enn normalt. Og de nye skivene er hver gang blitt innkjørt ihht fabrikk-anbefaling.

Mekanikerne har målt caliperne og de funker visstnok ok (statisk på bukk), og navene er målt helt beint. Og jeg vil tro at de etter å ha skiftet for tredje gang har husket å gjøre skikkelig reint mellom skive og nav.

Bilen er kun gått 33.000km, så slitasje er ikke noe tema. Jeg foreslo det samme som du nevner, om mulig feil på ABS-elektronikk som gjør at caliperne ikke jobber som de skal, men mekanikerne finner ingenting.

Slik det ser ut nå må jeg innom Jæger Sentrum 2-3 ganger årlig de neste fire årene med sleng i skivene, inntil garantien går ut. Og i mellomtiden må jeg kjøre rundt i en ny BMW til 750k som funker ok noen uker etter hvert skifte, før den igjen begynner å riste og bære seg.

Dette er min første BMW, og jeg har kjørt bil i snart 35 år og har eid "hundre" biler uten bremseproblemer. Håper inderlig at noen kan knekke koden, for dette gidder jeg snart ikke lenger. Bilen er jo fantastisk på alle måter, men bremsene ødelegger all kjøreglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil på casterstagforingene? vet ikke på F11, men min E61 fikk dette etter 70-80000 km, bytta skiver 3 ganger... verkstedet som byttet til meg var ikke bmw, da de ikke hadde til (laaang ventetid). men til slutt var det en mekaniker hos bmw, som hadde sagt det var casterstag som var problemet, etter de ble byttet ble det bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast i skiver kan også oppstå pga kjøremønster med mye svak oppbremsing i kombinasjon med abs-system som jobber med hardere oppbremsinger. Dette kan føre til ujevn slitasje på skivene over tid.

Jeg hadde prøvd med et par harde nedbremsinger på rappen på tilnærmet tørr asfalt bare for å være sikker på at det ikke er mer som skal til for å kurere ujevnheten/e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag. Det har ikke kommet noe kreativt fra Jæger Sentrum sålangt, så jeg setter stor pris på at noen prøver å finne den underliggende årsaken.

Det med casterstag skal jeg følge opp med BMW snarest. Er det noe de kan måle eller avdekke på annen måte? De har målt etter skjevheter på navet uten resultat.

Det har også slått meg at for mye småbremsing uten at klosser og skiver blir skikkelig varme kan gi usymmetriske avleiringer, så etter forrige skivebytte i januar har jeg hver uke kjørt en "brembo bedding in" av bremsene med oppvarming og serie med harde oppbremsinger, uten at det tilsynelatende har utgjort noen forskjell.

Jeg tror at begge de to siste forslagene er relevante, nemlig at feilen skyldes en "ubalanse/defekt" ett eller annet sted, og at dagens bremser er mer utsatt for avleiringer som gir kast.

Det er egentlig utrolig at et stort BMW merkeverksted ikke klarer å fikse feilen, men jeg tror det ligger i holdningen. De skifter kun slitedelen som er defekt og driter i resten. Svakt.

Er redd det går mot heving av kjøpet, og det er noe dritt for det gir stort pristap. For meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slengte inn problemet mitt på bimmerforum.co.uk i england, og en av responsene ser veldig relevant ut:

I own a 2011 525dat / 33.000km (20.000 miles). The discs and pads on all four wheels has already been changed three times due to warped discs. And now the car has started to wobble and vibrate again when braking, and the discs need to be changed, for the 4. time. In only 18 months. How can this bee? No rust, no overheat, no quick coldwater cooling, and BMW find the calipers to work ok. There is no unbalances in the wheels. And the new discs has been bedden in according to manufactor. I would really appresciate any advice that can fix the real problem.

Svar:

I bought some new pads and disk for the front of my 525 e39 touring. They were not BMW originals but of good quality. Inside the box was a sheet of paper that stated that the (this is from memory so exact terms may not be correct) Disks must be skimmed by a professional to ensure that no warping or juddering occurs.

Basically the disk sits against the hub, if the disk is even slightly off when mated with the hub it will start to warp after a few thousand miles. The professional skimmer puts the disk on the hub and uses something like a lathe to take off a tiny amount of material from the disk to compensate for the imbalance of the hub.

Ahha just found this from Pro Cut Lathe - EBC Brakes

INSTALLATION OR HUB RUN-OUT ISSUES – These cause what is known as DTV. This video shows how to correct for brake vibration caused by DTV (Disc thickness variation). DTV develops in a car after 3000-4000 miles caused by runout built in to the car or due to incorrect alignment of the rotors at install. This is quite a common fault on modern cars and many cars require this at every rotor change. Drivers also confuse hub distortion with a rotor quality issue but in 99% of cases the DTV is a car problem, not a rotor quality problem. You can replace the rotors as many times as you like trying to solve vibration and the problem will only go away for a few thousand miles and then return. This means you have purchased new rotors in good faith but the problem IS NOT SOLVED AND WILL NOT GO AWAY PERMANENTLY until you perform this procedure. After this skimming of the rotor surface you will have smooth brakes , more effective brakes and ZERO vibration. It is even a very worthwhile practice when fitting new rotors to have all four rotors skimmed into perfect alignment on your car with this inexpensive procedure.

Thats what i was trying to say

Har noen av dere vært borti noe slikt? At en bitteliten ubalanse/skjevhet i navet, som BMW ikke engang klarer å måle med sine grove mekkano-apparater, gradvis vil utvikle seg til større ubalanser som tilslutt ender med (usymmetriske avleiringer og) kast i skivene? Når feilen gjenoppstår regelmessig virker dette som en logisk forklaring, dvs at feilen ligger i bilen, og at de (utallige) nye skivene selvfølgelig er helt ok.

Er det noen som kjenner til slike apparater eller metoder som finsliper nymonterte skiver fri for bittesmå ujenvheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om dette problemet tidliger, dette er et FORD problem. Har samme bilen (2012), har ikke antydning til vibrasjon, dette er jeg var på.

Ved nærmere ettertanke og med en lignende histore så kan årsaken være denne....

Nå er det slik at jeg kjenner ikke hvor mange personer som kjører denne bilen eller kjøremønstret ditt så jeg ber om forståelse for at dette er ikke myntet på deg.

Det var slik at en kunde hadde samme problem som deg, skjeve bremseskiver, han fikk dette på garantien. Kunden kom tilbake og klaget etter en stund, samme skjedde med skivene. Her var det også ingen statestikk som tilsa at denne bilmodellen hadde slike problemer. Eieren av bilen påsto at han kjørte pent og bremset normalt, kunden påsto også at det var bare ham som kjørte bilen.

Bil verkstedet begrep ikke hvorfor akkurat denne bilen hadde disse problemene, verksmesteren fikk mistanke om at det ikke var eieren som kjørte bilen derfor tok han seg en tur hjemme til vedkommende og oppdaget at både søn og kona kjøre bilen. Det viste deg også at både søn og kone kjørte som en gris. Til slutt fikk verkstedet kunden til å innrømme at årsaken til problemet har vært flere nødoppbremsinger med varme skiver.

Så det er alltid en årsak til et problem, spesielt når man må bytte alle fire skivene samtidlig, det er nesten ikke til å tru.

Det er enklere å vinne i lotto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast/skjevhet i hjullager eller spindel.

Har bytta ett par spindler på X5, E61, E83

Da hadde de akkurat samme symptomene som du beskriver her.

Det viktigste er å finne ut hvilken side det blir kast på (det burde jæger klare å måle seg frem til), for jeg nekter å tro at problemet er like stort på begge sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til John Kr: Godt å vite at det må være en underliggende årssak til problemet, som ingen hos Jæger har funnet ennå. Problemet er at de ikke finner den. Kan forøvrig nevne at jeg er den eneste som kjører bilen, og jeg trodde også først at det kanskje var noe med kjøremønsteret mitt som var årsak til feilen. Men Jæger Sentrum har lest av og sjekket kjøringen min fra bilens computer, og den var helt normal. Har kjørt bil i 35 år uten tull, så jeg vet at feilen er å finne i bilen.

Til Kennethe34: Det du nevner om skjevhet i spindel eller hjullager er veldig interessant, og passer dønn på hva jeg også tror må være feilen. Jeg har spurt Jæger om hvilke av skivene som har mest kast, og om de har sett noe system i dette fra gang til gang, uten å få noe vettugt svar. Tror ikke engang de har giddet å loggføre målingene. Håpløst!

Feilen kan ikke skyldes noe annet enn en (liten) skjevhet mellom nav/skive og caliperen, som gjør at den nye skiven pumper svakt mot caliperen, akkurat nok til at det oppstår varmeforskjeller på skiven og derav ujevn avleiring av bremsebelegg som over tid akkumuleres til større ujevnheter og tilslutt etter noen måneder til merkbare kast.

Det jeg er redd for er at skjevheten kan være dynamisk, dvs skjevheten oppstår kun ved bremsing, slik at Jæger ikke klarer å måle den. Er noe slikt mulig? Jæger påstår at de har målt alle navene uten å ha funnet noe avvik. Har du noe tips om hvordan de kan avdekke skjevhet i lager eller spindel? Så lenge dette er en garantisak så skifter BMW ikke en skit med mindre en bildel som veier minst 10 kg er knust eller forsvunnet på havet.

Har nå fått gode tips her på forumet om skjevhet i spindel/hjullager, og om eventuelt defekte foringer i hjulopphenget tett på nav og godset som caliperne er festet til. Jeg er overbevist om at dere er mye nærmere problemet enn hva Jæger noensinne har vært. Nå er jeg litt mindre pessimistisk. Kanskje jeg unngår å omgjøre salget likevel (holder på sammen med NAF å forberede en reklamasjon til forhandleren for en heving av kjøpet).

Men hvordan i svarte skal jeg forholde meg til et BMW verksted som har som policy å kun skifte de slitte delene? Hvordan skal jeg få Jæger Sentrum til å grave litt lengre inn i materien for å finne den underliggende årsaken, nemlig den feilen som åpenbart gir en skjevhet i selve navet?

Dette er min første BMW og etter alt jeg har hørt og lest om BMW hadde jeg aldri forventet så slett kundebehandling. Kan det virkelig være slik at jeg må returnere en helt ny 525dat til 750k fordi BMW ikke klarer å fikse en bremsefeil? Utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, har du vurdert å ta kontakt (pr telefon eller e-mail) med andre BMW forhandlere i Norge, det kan jo hende noen av dem har vært borti denne saken. Kan ikke tenke meg at din bil er den eneste BMWn som har dette problemet. Nå er det vell litt slik at BMW er ikke foroverbøyd på reklamasjonssaker, de er lite snakkesalig, men når det er sakt så er jeg storfornøyd med min leverandør, ja det er vell vanlig å være nøy når man ikke har noe å utsette på.

Anbefaler å ta en runder med andre merkeverksteder.

Interessang sak, så jeg kommer til å følge med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kreve kjøpet hevet vis de ikke klarer og utbedre feilen etter tre forsøk. Hvis du henviser til det, bruker de nok litt ekstra tid nestegang. Har dreid mange skiver på bil jeg. Men du skal ikke godta at det må gjøres på bilen hver gang du bytter bremser. Da blir det dyrt med service når bilen blir eldre. Holder en knapp på caster stag, eller en dårlig støtdemper/ støtdemper topplager. Har det blitt prøvd og bytte om på fram/bak hjul. Eller at du bor i en gruset oppkjørsel som gjør at du somregel har steiner i dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en tur oppom Jæger Sentrum i begynnelsen av uken, for å hente en print av verkstedsloggen som jeg trenger for å eventuelt få omgjort salget. NAF mente også, som bmwmaxi nevner, at hvis BMW ikke klarer å utbedre feilen etter tre forsøk, da har jeg ifølge Kjøpsloven full rett til å heve kjøpet, hvis jeg ønsker. Og tre forsøk har de hatt. Minst. Bilen har vært inne med samme bremsefeil i fem omganger og stått på bukk i tilsammen ti dager, og alle skiver er som nevnt skiftet tre ganger, sist i januar i år.

Og når jeg er innom JS skal jeg samtidig be om en prat med verksmesteren. På listen over the usual suspects har jeg da med meg slarken casterstagforing, skjevhet i spindel eller skjevhet i hjullager. Alle tre mulige feilkilder gir samme konsekvens: ubalanse mellom skive og caliper som over tid vil medføre utvikling av kast i skivene.

Jeg kommer tilbake med oppdaterende info fortløpende. Tar gjerne i mot flere tips og råd på veien. Og takk til alle som har bidratt! Hittil har jeg hos JS blitt møtt med "tilfellet ditt er noe vi aldri har sett eller hørt om tidligere", men nå vet jeg med sikkerhet at dette ikke er en av hundremillioner, slik JS prøver å innbille meg. Da blir det lettere å kreve at de må jobbe hardere og dypere denne gangen. Alternativet er heving av kjøpet. Og jeg håper de forstår at jeg ikke bløffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan svinge innom jæger ulset (åsane) en tur å høre med de. Har veldig godt inntrykk av de, i motsetning til de på Kokstad som ikke hører på hva man sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...